• 0

BTW aftrekbaar van een prive aangekochte opslag

Hallo allemaal, ik loop tegen het volgende aan.

Ik heb al 10 jaar een eenmanszaak. Ik in- en verkoop goederen zowel binnen Nederland als daar buiten.

De laatste maanden krijg ik behoorlijk grote partijen aangeboden.

Deze partijen sla ik op in de garage aan het huis. De ruimte in de garage is beperkt, het past niet meer.

 

Bij mij in de buurt zijn onlangs opslag units gebouwd en deze worden nu verkocht met BTW. (Nieuwbouw, dus Vrij Op Naam)

Ik ben van plan om zo'n unit te kopen van privé middelen. De reden hiervoor is dat ik verwacht dat deze units in prijs gaan stijgen en ik op de bank bijna geen rente ontvang.  Financiering kan ik doen vanuit eigen middelen.

 

Deze unit ga ik voor meer dan 90% gebruiken voor het opslaan van mijn goederen die ik verkoop via mijn eenmanszaak. Dus ik zal ook mijn winterbanden en ski's in deze unit plaatsen. Maar absoluut niet meer dan 10%.

 

De vragen die ik heb:

1. Mag ik in deze situatie de BTW opvoeren als voorbelasting en mag dat hele bedrag in een keer bij de kwartaal aangifte

2. Klopt het dat ieder jaar 10% van de BTW "verdwijnt" en dat als ik het pand na 10 jaar verkoop ik geen BTW meer hoef af te dragen?

3. Als ik in de unit ga verbouwen, zijn dat de btw kosten hiervan ook aftrekbaar. (bij bijvoorbeeld het plaatsen van een verdieping in het pand).

4. Mogen de kosten van Elektriciteit, VVE en Internet volledig als kosten in de eenmanszaak opgevoerd worden?

5. Ik ga er van uit dat de kosten van de notaris niet als kosten opgevoerd mogen worde op de eenmanszaak. Maar hoe zit het met de BTW?

6. Er wordt een meterkast geplaatst en water aangesloten, deze kosten zijn volgens mij Prive, mag de BTW opgevoerd worden bij de kwartaal aangifte?

7. De rekening van het water en elektriciteit zolang het voor meer dan 90% gebruik wordt voor de eenmanszaak? en de BTW daarvan?

 

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

Ik ben erg benieuwd naar de uitleg en onderbouwing.

 

Groeten,

 

Fred

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is juridisch geen verschil tussen de eenmanszaak en de persoon die de eenmanszaak runt. Een zakelijke uitgave van een privérekening is nog steeds een zakelijke uitgave.

 

Aangezien de unit geen deel uitmaakt van je woning (als ik het goed begrijp?), zijn alle kosten die je maakt, ook zakelijk.

 

Als je het boekhoudkundig simpel wil houden, stort je het geld dat je voor de aankoop nodig hebt op je zakelijke bankrekening en doe je van daaruit je uitgaven. Uitzonderingen zouden kunnen zijn als je met een consumentenkoop meer bescherming hebt of een beter contract krijgt of minder betaalt - maar een consumentenkoop voor de zaak is nog steeds een zakelijke uitgave.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Fred45 zei:

1. Mag ik in deze situatie de BTW opvoeren als voorbelasting en mag dat hele bedrag in een keer bij de kwartaal aangifte

2. Klopt het dat ieder jaar 10% van de BTW "verdwijnt" en dat als ik het pand na 10 jaar verkoop ik geen BTW meer hoef af te dragen?

 3. Als ik in de unit ga verbouwen, zijn dat de btw kosten hiervan ook aftrekbaar. (bij bijvoorbeeld het plaatsen van een verdieping in het pand).

4. Mogen de kosten van Elektriciteit, VVE en Internet volledig als kosten in de eenmanszaak opgevoerd worden?

5. Ik ga er van uit dat de kosten van de notaris niet als kosten opgevoerd mogen worde op de eenmanszaak. Maar hoe zit het met de BTW?

6. Er wordt een meterkast geplaatst en water aangesloten, deze kosten zijn volgens mij Prive, mag de BTW opgevoerd worden bij de kwartaal aangifte?

7. De rekening van het water en elektriciteit zolang het voor meer dan 90% gebruik wordt voor de eenmanszaak? en de BTW daarvan?

 

Voor de inkomstenbelasting heb je geen keus bij meer dan 90% zakelijk gebruik. Het pand móet zakelijk worden geëtiketteerd.

Voor de omzetbelasting geldt in feite hetzelfde, al heb je daar niet met drempels te maken. Zodra je het pand zakelijk gebruikt, mag je de btw terugvragen.

 

Alle samenhangende kosten met een zakelijk oogmerk zijn volgens mij gewoon zakelijk, dus ook water, gas, electra, internet, telefoonkosten, notariskosten, etc. Je kunt deze kosten exclusief btw aftrekken voor de inkomstenbelasting (minus het aandeel privégebruik). En de btw kun je als voorheffing verrekenen (minus de privé-correctie). Voor sommige kosten gelden aparte regels. Zeker als er een meterkast is die al het zakelijke verbruik bijhoudt is het makkelijker om die kosten zakelijk te verantwoorden (voor IB en OB). De rekening voor al die zaken kun je toerekenen aan de zaak voor zover het daar betrekking op heeft. Krijg je de electriciteitsrekening bijvoorbeeld privé, dan kun je de kosten (en de btw) naar rato aftrekken / verrekenen aan de had van je zakelijk gebruik (volgens de separate meters).

 

Met de "verdwijning" van 10% btw per jaar bedoel je waarschijnlijk de herzieningsperiode van 10 jaar die van toepassing is wanneer je onroerende zaken koopt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor jullie snelle reacties.

 

De unit staat inderdaad los van mijn woning. 

Ik wil de unit niet zakelijk kopen. Want als deze unit over 15 jaar in waarde is verdubbeld, wil ik daar alleen box 3 belasting over betalen.

Ik wil de unit dus aanschaffen met prive middelen en daarna zakelijk gebruiken.

 

Dus de aanschaf doe ik Prive en stort ik vanaf mijn prive rekening (en zet ik niet in mijn boekhouding)

Geldt het dan ook dat ik alle kosten zakelijk mag opvoeren? (zie 1 t/m 7)

 

Met de 10% btw per jaar bedoel ik inderdaad de herzieningsperiode van 10 jaar.

 

 

aangepast door Fred45
Link naar reactie
  • 0
Op 8-3-2019 om 15:45, Fred45 zei:

Ik wil de unit niet zakelijk kopen.

 

Dat was nu net mijn punt: je hebt fiscaal niets te willen in dit geval. Dus zelfs als je de ruimte privé koopt met privé geld van je privé-bankrekening, dan móet je de opslag zakelijk inboeken voor de inkomstenbelasting. Dit volgt uit je opmerking dat je "deze unit [..] voor meer dan 90% [gaat] gebruiken voor het opslaan van [..] goederen die [je] verkoopt via [je] eenmanszaak". De opslagruimte moet je dus op de balans van de eenmanszaak activeren en zit dus in box 1. Je hebt dan overigens wel recht om binnen grenzen af te schrijven op deze onroerende zaak en je hebt mogelijk recht op investeringsaftre.

 

Aangezien de opslagruimte zogenaamd verplicht ondernemingsvermogen is, mag je vervolgens uiteraard ook alle gerelateerde kosten opvoeren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.