• 0

Maatpakken mporteren uit Vietnam

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Mijn vragen:

- Is het legaal om volgens mijn idee maatpakken te laten maken in

Vietnam?

Ik zie geen redenen waarom het maken van maatpakken in Vietnam illegaal zou zijn.

 

- Is er iemand bekend met een dergelijk concept en hoe haalbaar is mijn plan volgens jullie?

Kijk naar de branche gegevens bv op de site van de Rabobank.

Ik denk als je dit in de juiste vorm giet, het kans van slagen heeft.

 

- Krijg ik temaken met invoerrechten?

Jazeker, de douane of bijvoorbeeld een expediteur die ervaring heeft met import van buiten de EU kan je vertellen welk percentage invoerrechten je moet betalen.

 

 

- Zitten er licenties/rechten op de ontwerpen van de bekende

modehuizen?

Jazeker, de modellen van modehuizen mag je niet namaken.

De douane waarschuwt nu al vakantiereizigers die terugkomen voor namaakkleding.

Denk aan de bekende merken shirts zoals Nike enzovoorts.

 

- Is Vietnam het beste land om dit te laten produceren of kennen jullie

ook goede kleermakers in andere landen (China, Taiwan, etc)

Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik weet dat in Indonesie ook veel kleding van goede kwaliteit gemaakt word.

Maar ook in de Oosbloklanden zit een aardige kledingindustrie.

 

Ik vind het best een leuk plan,maar je geeft zelf al aan dat je niet de enige bent in deze markt.

Je zult dus iets onderscheidends moeten bedenken.

In ieder geval denk ik dat je moet zorgen voor snelle levering.

Mogelijk kun je iets via internet doen.

Zorgen dat je via die weg snel gegevens over het pak aanlevert bij de producent.

En verschepen zou ik niet doen, dat duurt minimaal 6 weken.

Vliegen kost 1 a 2 dagen.

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

http://www.newroyalfashions.nl

 

Een kleermaker uit Bangkok met een Nederlander die hem in Europa vertegenwoordigd. Komen twee/drie keer per jaar naar Nederland (en de rest van Europa), huren een zaaltje in een hotel en hebben daar een "meetsessie".

 

Daar wordt je opgemeten, kies je stof uit, model, etc. Stoffen van normaal tot Armani kwaliteit. Pakken veelal designs van Boss en Armani, alleen staan de logo's er niet op.

 

Kost ook niet veel, maar inmiddels niet meer mijn grootste vrienden aangezien ze te vaak meetfoutjes maken. Dat lijkt heel eenvoudig, maar ergens gaat het toch regelmatig mis, jasje niet breed genoeg, broek te lang, te kort, niet goed in het kruis, etc. Dat kost je een fotuin aan op en neer sturen of hier laten maken.

Link naar reactie
  • 0
Mijn gedachte:

Ik zit eraan te denken om een bedrijf te zoeken in Vietnam die voor mij maatpakken kan maken. Ik ken genoeg bedrijven en mensen die hier eventueel interesse in zouden hebben. Ik zoek een aantal mooie ontwerpen van pakken, laat iemand hier de maten opnemen, geef de maten door aan mijn leverancier, laat ze verschepen naar Nederland en ik kan veel mensen blij maken met een super mooi betaalbaar maatpak.

 

Pim, op deze wijze is het toch geen 'maatpak' maar gewone confectie, of snap ik iets niet?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, de modellen van modehuizen mag je niet namaken.

De douane waarschuwt nu al vakantiereizigers die terugkomen voor namaakkleding.

Denk aan de bekende merken shirts zoals Nike enzovoorts.

 

Is dat uberhaupt het geval?

 

Dat je geen namaak Boss-pak met (namaak) Boss-labels eraan mag importeren is vrij logisch. Maar als je het ding exact namaakt, op de merklabels na, is import dan nog steeds verboden?

Link naar reactie
  • 0

Even een kritische noot: ik hoor niet precies wat jij anders gaat doen dan de rest. Je gaat het iets goedkoper aanbieden, ok, maar je wilt dus basically een prijsstunter worden. Dan stel je jezelf wel heel kwetsbaar op, omdat de enige beweging in de markt er een kan zijn die de prijzen omlaag duwt.

 

En, stel jezelf de vraag welk prijsverschil relevant is. Als ik een maatpak kan kopen voor 300 euro en ergens anders een pak voor 250 euro, dan ga ik niet noodzakelijk voor de goedkopere. De prijs is niet het enige dat de kosten bepaalt. Het gaat ook om waar je naar toe moet (in woon in Den Haag, voor die 50 euro verschil ga ik niet 2 uur in de auto zitten naar Lutjebroek) en hoe lang het proces duurt (ik wil misschien best 50 euro meer betalen als ik geen 6 maar 3 weken hoef te wachten).

 

Ik zou je adviseren te zoeken naar een formule waarbij je een lage prijs koppelt aan de service eromheen. Waarom kom je niet bij mij thuis? Dan hoef ik niet naar een winkel met andere mensen (ik houd niet van shopping) en bespaar ik tijd en parkeerfrustratie. Dan biedt je het pak aan voor 295, om zo de servicekosten eromheen eruit te halen.

 

Ander punt: ik weet niets van pakkenmaken af, maar als ik "Vietnam" hoor denk ik niet direct aan maatpakken. Ik kan me voorstellen dat mensen een beetje suspicious zijn als je die dingen daar laat maken (terecht of onterecht, het gaat even om percepties).

 

Hoop dat je hier wat aan hebt! Succes....

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Jazeker, de modellen van modehuizen mag je niet namaken.

De douane waarschuwt nu al vakantiereizigers die terugkomen voor namaakkleding.

Denk aan de bekende merken shirts zoals Nike enzovoorts.

 

Is dat uberhaupt het geval?

 

Dat je geen namaak Boss-pak met (namaak) Boss-labels eraan mag importeren is vrij logisch. Maar als je het ding exact namaakt, op de merklabels na, is import dan nog steeds verboden?

 

Onderscheidende ontwerpen worden vaak beschermt door middel van een modelrecht.

Bekend zijn de strepen van Adidas, minder bekend zijn, de methode van bevestiging van een achterzak, het model van de achterzak.

Het aantal stiksels zichtbaar in de achterzak, enz.

 

Je kunt het natuurlijk proberen , de kans dat een douane ambtenaar dit opvalt is klein. Maar waarom zou je Armani kopieen importeren zonder ze als zodanig herkenbaar te maken als de verkoop start ?

Het opstikken van een dergelijk logo of badge levert veel centjes op.

 

Sommige merken waken goed over hun IE, en zullen er dan melding van maken bij de FIOD-ECD.

Die zien dit als een economisch delict, resulterend in inbeslagname van de goederen en een niet misselijke boete.

En dan misschien nog een rechtzaak voor inbreuk op het IE.

Link naar reactie
  • 0

Ander punt: ik weet niets van pakkenmaken af, maar als ik "Vietnam" hoor denk ik niet direct aan maatpakken. Ik kan me voorstellen dat mensen een beetje suspicious zijn als je die dingen daar laat maken (terecht of onterecht, het gaat even om percepties).

 

Er zitten behoorlijk wat écht goede kleermakers in Vietnam, er is zelfs een stadje (Hoi An) dat beroemd is om de kleding 'industrie' (inderdaad, juist kleding op maat). Uit ervaring (op afstand) weet ik dat dat vaak echt goed spul kan zijn. Ook al is dat nog niet heel algemeen bekend bij anderen dan reizigers, ik denk dat dat concept wel bruikbaar is. Je zou er best een heel image omheen kunnen bouwen, waarbij je verschillende richtingen op kan: bijv. 'fair trade' (u goedkoop een maatpak, zij een fatsoenlijk salaris) of juist 'de kleermakers van (bijvoorbeeld) Hoi An staan bekend om hun grote nauwkeurigheid en oog voor detail'. De kleermakerijen in die contreien staan er ook om bekend dat ze heel flexibel zijn, de raarste wensen zijn te realiseren op kledinggebied. U vraagt, wij naaien. Ik zou in ieder geval héél open zijn over mijn productieproces, en van een mogelijki nadeel (twijfel over aziatische producten) een voordeel (bijna een gimmick) maken.

 

Ik denk wel dat je voor zoiets een goede betrouwbare contactpersoon ter plekke moet hebben. En ook vooral niet vergeten dat de bureaucratie in Vietnam e.o. gigantisch kan zijn, én dat corruptie er nog steeds vaak heel normaal is. (in sommige gevallen kan de hoeveelheid bureaucratie omgekeerd evenredig zijn aan de hoeveelheid geld die je aan 'vergunningen' betaalt) Dat zijn dingen waar je wel tegen moet kunnen.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar waarom zou je Armani kopieen importeren zonder ze als zodanig herkenbaar te maken als de verkoop start ?

Het opstikken van een dergelijk logo of badge levert veel centjes op.

 

Zodra je er een vals label op stikt ben je uiteraard verkeerd bezig, en kom je zeker in de problemen. Als je echter een goed ontwerp namaakt op de meest in het oog vallende punten maar dit niet als 'merk' verkoopt lijkt me dat veel veiliger. Het is natuurlijk wel belangrijk te controleren welke aspecten beschermd zijn onder modelrecht of anderszins.

 

Ik kan me voorstellen dat mensen een beetje suspicious zijn als je die dingen daar laat maken (terecht of onterecht, het gaat even om percepties).

 

Eerlijkgezegd zou ik niet weten wat er mis mee is.. zuid-oost azie staat bij veel mensen wel goed bekend als het gaat om het vervaardigen van (maatwerk) kleding. Er zijn genoeg toeristen die zich in die regio tijdens vakantie een pak laten aanmeten, maar iedere keer op en neer vliegen is ook wat bewerkelijk ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Pim,

 

Onlangs ben ik twee start-ups tegengekomen met een vergelijkbaar idee. De eerste is belazerd door de leverancier (slechts een fractie klaar van het bestelde aantal) en de tweede worstelt met distributie: eigen winkels, hotels afhuren, shop in shop of directe verkoop aan huis of kantoor?!

Zorg dus voor een goede kwaliteitscontrole ter plekke en een slimme distributiestrategie waarmee je een onderscheidend en wellicht winstgevend concept neer zet.

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment wacht ik op mijn pakken die ik 5 dagen geleden in Bangkok heb besteld. Na een eerste sessie waarin mijn maten werden opgenomen, kon ik dezelfde avond al voor een eerste "fitting" komen. Inmiddels zijn de pakken echt op maat, maar dit heeft wel 5 fittings gekost.

 

Het resultaat lijkt erg mooi te worden (250 euro):

2 complete kostuums

2 extra pantelons

5 overhemden

 

Maar het aantal benodige fittings kan met het hier besproken concept nog wel problemen opleveren..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een goed idee, ik koop nml zelf mijn pakken bij een maat van mij die zelfs onder privatelabel deze pakken verkoopt aan detailisten. Hun kracht is wel de taal en een goed netwerk met europese stoffenleveranciers, transporteurs en een zeer goede kleermaker (opleiding in engeland en italie). Neem anders eens contact met ze op ze kunnen je plannen mogelijk een boost geven. Hij staat altijd open voor een goede samenwerking, check voor meer info.

 

Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

http://www.newroyalfashions.nl

 

Een kleermaker uit Bangkok met een Nederlander die hem in Europa vertegenwoordigd. Komen twee/drie keer per jaar naar Nederland (en de rest van Europa), huren een zaaltje in een hotel en hebben daar een "meetsessie".

 

Daar wordt je opgemeten, kies je stof uit, model, etc. Stoffen van normaal tot Armani kwaliteit. Pakken veelal designs van Boss en Armani, alleen staan de logo's er niet op.

 

Kost ook niet veel, maar inmiddels niet meer mijn grootste vrienden aangezien ze te vaak meetfoutjes maken. Dat lijkt heel eenvoudig, maar ergens gaat het toch regelmatig mis, jasje niet breed genoeg, broek te lang, te kort, niet goed in het kruis, etc. Dat kost je een fotuin aan op en neer sturen of hier laten maken.

 

Kost geen fortuin, enkel tijd. Ze vergoeden namelijk alle verzendkosten.

Ik koop enkel nog mijn pakken en overhemden via newroyalfashion...niet duur en goede kwaliteit. En ik kan in confectie toch al weinig vinden....

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.