• 0

startersaftrek en willekeurig afschrijven ondanks langere kvk inschrijving

Ik had ene vraag over de startersaftrek en mogelijkheid tot willekeurige afschrijving voor starters.

Ik heb altijd in loondienst gewerkt en naast deze vaste baan een bedrijfje er naast gehad in consultancy en product ontwikkeling.

 

Hiervoor heb ik met ongeveer 6 jaar geleden al ingeschreven bij de kvk en maak ik sindsdien ook gebruik van de btw terug gave.

Voor de IB geef ik de winst met aftrek van kosten op als inkomen uit overige werkzaamheden.

Gezien ik in deze periode niet voldoe aan het uren criterium van 1225 uur en niet altijd meerdere opdracht gevers heb gehad heb ik nooit gebruik gemaakt van

de MKB winst vrijstelling, starter aftrek en zelfstandigen aftrek.

 

Nu ben ik begin dit jaar als volledig zelfstandige begonnen en het mijn vaste dienstverband beëindigd.

Ik ga dit jaar hoogstwaarschijnlijk makkelijk voldoen aan de 1225 uur en 3 opdracht gevers zijn ook al geregeld.

 

Klopt het dat ik dan nu toch recht heb op de starters aftrek en de optie tot willekeurig afschrijven?

Ik sta dan al wel meer dan 6 jaar ingeschreven bij de KVK, maar dat zegt volgens mij niks of dat je ondernemer bent voor de IB.

En de belasting dienst stelt als eis dat je niet langer dan 5 jaar ondernemer voor de belasting dienst bent.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, ThinkStrong zei:

Klopt het dat ik dan nu toch recht heb op de starters aftrek en de optie tot willekeurig afschrijven?

 

Dat hangt er van af. Voldoe je aan de voorwaarden die de Belastingdienst op de site heeft staan, en dan met name punt 2:

 

Quote

Startersaftrek

U krijgt de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  1. U kon in het aangiftejaar de zelfstandigenaftrek krijgen.
  2. U was in de voorafgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  3. U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.
  4. Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is dus of je in voorgaande jaren ondernemer (voor de inkomstenbelasting) was.

Aangezien je in voorgaande jaren slechts een beperkt aantal opdrachtgevers had en nu het aantal opdrachtgevers aan het uitbreiden bent, is het m.i. verdedigbaar dat je in de voorgaande jaren geen ondernemer was.  maar dat hangt dus niet alleen af van het urencriterium, maar ook van zaken als debiteurenrisico, aansprakelijkheid, het doen van investeringen, streven naar continuïteit etc.

Misschien even de ondernemerscheck doen om vast te stellen of je in de voorgaande jaren wel of geen ib-ondernemer was.

https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.