• 0

Specificatie onkostenvergoeding noodzakelijk?

Goedendag,

Ik heb een commerciële eenmanszaak en af en toe word ik geholpen door vrienden of familie.  Zij krijgen hiervoor een onkostenvergoeding van 100/150 euro. voor een geholpen weekend (zaterdag én zondag). De geef deze 100/150 contant of maak deze over aan hen. Moet ik als ik deze onkostenvergoeding in mijn boekhouding opneem een specificatie toevoegen? Dus moet ik onderbouwen waar die 100 euro voor is of hoeft dat niet?

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Mvg Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Die 150 euro klinkt redelijk als het gaat om bijvoorbeeld 2 dagen van ieder 7,5 betaalde uren gaat. Het minimumloon (inclusief vakantiegeld) bedraagt namelijk bruto 10,07 euro per uur namelijk. Verder ligt het er een beetje aan of deze werkzaamheden in dienstverband gebeuren of niet. Ik ga er even vanuit dat je familieleden zelf geen eemanszaak hebben.

 

Allereerst moet je dus bepalen of er sprake is van dienstverband is. Als daar geen sprake van is, dan kun je deze bedragen gewoon overmaken. Voor jou zijn dat dan aftrekbare kosten, maar voor de ontvanger zijn het belaste inkomsten. Sterker nog: het zou kunnen dat je deze bedragen via een IB47-formulier moet doorgeven. Als er trouwens wél sprake is van een dienstverband, dan is er sprake van loonkosten. Die zijn sowieso aftrekbaar voor jou, en je geeft die (belaste) inkomsten dan door aan de fiscus via de reguliere aangifte Loonheffingen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.