Jump to content
RBakken

"Calamiteitenvoorziening" opbouwen. Mag dit?

Recommended Posts

Goedendag,

Ik verkoop pakketreizen via mijn eenmanszaak. Dit zijn voornamelijk wandeltochten buiten in de natuur. Nu kan het zich voordoen dat er vanwege zeer slecht weer de reis geheel geannuleerd moet worden of in een minder extreem geval er kosten moeten worden gemaakt, denk aan inzet busvervoer, etc.

Het geheel annuleren van de reis is natuurlijk een grote kostenpost voor mij aangezien ik dan geen inkomen heb. Of incidentele kosten geven mij een enorme dip in mijn inkomen.

Kan ik deze onvoorziene omstandigheden (in de toekomst) administratief "voorzien"? Met andere woorden; is het toegestaan dat ik bijvoorbeeld per geboekte reis 1 euro op mijn balans "parkeer" onder de noemer calamiteitenvoorziening". Mocht ik in de toekomst dan een (weerafhankelijke-) calamitei/ tegenvaller hebben dat ik dan de voorziening kan aanroepen?

Weet iemand of dit mag? Een voorziening (zowel op de balans als fysiek op de bank) van 5 tot 10k geeft mij wel een zekerder gevoel voor dit soort gevallen.

Alvast bedankt.

Mvg Rick

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, RBakken zei:

Kan ik deze onvoorziene omstandigheden (in de toekomst) administratief "voorzien"?

Met andere woorden; is het toegestaan dat ik bijvoorbeeld per geboekte reis 1 euro op mijn balans "parkeer" onder de noemer calamiteitenvoorziening". Mocht ik in de toekomst dan een (weerafhankelijke-) calamitei/ tegenvaller hebben dat ik dan de voorziening kan aanroepen?

Nee ... Je mag wel bijvoorbeeld per geboekte reis 1 euro op je betaal- of spaarrekening parkeren  ... als spaarpotje, desnoods onder de noemer calamiteitenvoorziening. 

 

Het woord "voorzien" zegt het al ... toekomstige kosten, waarvan je zeker weet dat ze in de nabije toekomst gaan komen, mag je als balanspost opnemen. Als het exacte bedrag nog niet bekend is, mag je een redelijke inschatting maken.

 


 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ter verduidelijking... Een dip in inkomsten zijn geen kosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuten geleden, Rik · zei:

En ter verduidelijking... Een dip in inkomsten zijn geen kosten.

... maar daar staat tegenover dat je wel weer mag middelen bij sterk fluctuerende inkomsten.

 

Hé ...ondernemen is zo slecht nog niet.

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ligt eraan of je een fiscale voorziening bedoelt. In dat geval: nee. Er zijn maar een handjevol reserves (die eigenlijk voorzieningen zijn) die je fiscaal mag aanleggen. Maar je mag uiteraard wel voor je interne boekhouding een reserve binnen het eigen vermogen aanleggen. In feite gaat het om ondernemingsvermogen dat je simpelweg anders noemt. Binnen je aangifte noem je het echter nog steeds gewoon ondernemingsvermogen of eigen vermogen. Het gevolg is dat je deze voorziening dus niet mag aftrekken van je winst, maar ook niet kunt bijtellen in geval van een calamiteit.

 

Je zou natuurlijk wel een aantal omzetposten kunnen creëren om dit enigszins op te vangen. Zo zou je bijvoorbeeld (redelijke!) 'reserveringskosten' bij iedereen in rekening kunnen brengen, die mensen sowieso moeten betalen en die non-refundable zijn. Er zijn namelijk kosten die je moet maken, ongeacht welke reis je aanbiedt of ongeacht of de reis doorgaat of niet. Je moet dan wel duidelijk maken dat je klanten deze kosten hoe dan ook kwijt zijn. Verder is het zo dat je bij slechte weersomstandigheden niet automatisch het geld hoeft terug te storten. Je mag namelijk ook aanbieden om een volledig vergelijkbare pakketreis aan te bieden op een beter moment. Soms kun je reizen immers omboeken.

 

Je mag uiteraard altijd proberen om zo de schade zoveel mogelijk te beperken. Je mag verder in geval van een annulering van de kant van de klant een annuleringsfee in rekening brengen van 15% tot 100%, afhankelijk van het aantal weken tot aan de aanvang van de reis. Maar dat laatste kan alleen als klanten annuleren vanwege een reden die niet bestaat uit iets dat ze nog niet wisten tijdens het boeken (bijvoorbeeld een terroristische dreiging, overstroming, etc). Kijk ook op de website van de ACM. Maar verder is de vervelende boodschap dus dat je eventuele onvoorziene kosten zélf moet opvangen uit je lopende omzet en/of ondernemingsvermogen. Dat betekent dus dat je hiermee rekening moet houden in je prijsstelling. Deze hogere omzet zou je dan vervolgens in de eenmanszaak moeten laten zitten als eigen vermogen (dus niet privé onttrekken). Hoewel je wel belasting moet betalen over deze omzet, is het wel zo dat die winst vervolgens 'belastingvrij' op je zakelijke betaal- of spaarrekening mag staan. Het telt niet privé mee in Box 3 aangezien het middelen die met een zakelijk oogmerk worden aangehouden vanwege de continuïteit van je bedrijf.

 

Dus hoewel je geen bedrag van je winst mag reserveren (al kun je natuurlijk wel de Oudedagsreserve hiervoor aanwenden - maar die valt pas vrij bij staking van de onderneming), is het wel zo dat je sinds 1 juli 2018 verplicht bent om andere garantiemaatregelen te nemen (als gevolg van de aangescherpte Europese Richtlijn Pakketreizen), zodat mensen niet benadeeld worden als je mogelijk failliet zou gaan. Die kan al vanaf zo'n 8 euro per pakketreis via STO Garant. Deze kosten mag je gewoon van je winst aftrekken, maar je mag het ook in je prijs doorberekenen aan de klant uiteraard. Maar je kan ook kijken bij Garantiefonds Touroperators or SGR.

 

Wat eventueel nog een beetje kan helpen om je omzet en kosten te spreiden, is door het in de juiste periode te boeken! Dus stel voor dat je een reis aan het voorbereiden bent voor april 2020, dan is het zo dat je die kosten misschien wel in 2019 vooruit moet betalen, maar fiscaal en boekhoudkundig moet je die doorschuiven naar het jaar waarop het betrekking heeft (april 2020). En ook de omzet moet je dan eigenlijk pas laten meetellen in april 2020. Ook als je je klanten al eind 2019 vooruit laat betalen. Hierdoor flatteer je je winst in 2019 niet met omzet en kosten uit het verkeerde jaar. Kijk hiervoor eens naar de termen overlopende activa en overlopende passiva.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak je het jezelf niet te moeilijk? Het is altijd handig simpelweg een buffertje aan te leggen voor de magere periodes. Dat heet sparen. Leg wat opzij wat je later aan kunt spreken, hierboven is al uitgelegd dat het fiscaal allemaal niets uitmaakt. Ik en veel ondernemers met mij doen dat zo.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestaat er niet zoiets als een annuleringsverzekering voor reisbureaus en touroperators?

Een evenementenverzekering met extreem-weerdekking bijvoorbeeld?

Even aan @Norbert Bakker vragen… :classic_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Ward zei:

Bestaat er niet zoiets als een annuleringsverzekering voor reisbureaus en touroperators?

Een evenementenverzekering met extreem-weerdekking bijvoorbeeld?

Yep ... maar dat kost geld.:classic_cool:

 

Wat RBakken wil, is inkomsten reserveren zonder daar inkomstenbelasting over te betalen ... fiscaal reserveren dus, en dat mag niet voor onvoorziene kosten.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Ward zei:

Bestaat er niet zoiets als een annuleringsverzekering voor reisbureaus en touroperators?

Een evenementenverzekering met extreem-weerdekking bijvoorbeeld?

 

Ja, maar dat is kostentechnisch  alleen interessant voor grote incidentele evenementen zoals een concert of een groot golftoernooi; voor activiteiten met een hogere frequentie en een waarde onder de - natte vinger -  € 5.000,- per evenement is een annuleringsverzekering met regendekking sowieso niet rendabel/te duur

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept