• 0

Aandelen en/of warrants voor toetreden Startup

Ik ben zelfstandig ondernemer (Eenmanszaak) en ben gevraagd om als co-founder een bestaande Startup toe te treden. Laten we voor het gemak uitgaan van een aandelenpercentage van 10% tegen een waardering van €100K. De startup bestaat nu een aantal jaar, maakt nog steeds verlies, maar is mede door de financiële investeringen voor alsnog gewaardeerd op €1mil.

 

Zoals bekend moet je in Nederland over de op papier toegekende aandelen inkomstenbelasting betalen. Omdat de aandelen de aankomende jaren niet verkocht kunnen worden en ik wel al belasting moet betalen, betekent dit een groot extra financieel risico. Als ondernemer ben ik bereid om de aankomende 2-3 jaar tegen een laag salaris ondernemend risico te lopen om mede het bedrijf succesvol te maken. De belasting die ik over de aandelen moet betalen is daarbij een extra financieel risico, welke ik eventueel tegen een hoger salaris kan beperken.

 

Een mogelijke vorm die de revue heeft gepasseerd is om een kleiner aandeel van 4,99% in 5 termijnen van een half jaar te laten converteren. En daarnaast het nader overeen te komen restant in een warrant te stoppen.

 

Mijn vragen:

  1. Als ik een warrant zou krijgen van 10% en het bedrijf wordt voor €5mil. verkocht, dan zou ik pas op dat moment belasting hoeven te betalen en 10% over €4mil (€5mil (verkoopprijs) - €1mil (uitoefenprijs) = €400K ontvangen?
  2. Als mijn aandelen nog niet geconverteerd zijn en het bedrijf wordt verkocht. Geldt dan de vooraf bepaalde waardering of de verkoopprijs?
  3. Zou je anders ook een aandelenpercentage van 10% ver in de toekomst kunnen laten converteren, zodat je er nu geen belasting over hoeft te betalen en het bedrijf tegen die tijd waarschijnlijk al verkocht zal zijn of aanzienlijk in waarde zal zijn toegenomen?

 

Al met al is het in Nederland nog steeds lastig om met aandelen in een bestaande Startup toe te treden zonde belasting te hoeven betalen over aandelen waarvan de waarde nog niet is uitgekeerd. Een van mijn bronnen: White Paper - Fiscale Behandeling Optieplannen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.