• 0

Zuiver boeken zakenlunch (ik gebruik MoneyMonk)

Hallo allen, 

Ik loop tegen een probleem aan met het boeken van zakenlunches/-diners. Het gaat me niet om het pakket (MoneyMonk), maar aangezien ik met hun in een discussie zit (en er niet uitkom) zou ik graag een second opinion horen. M.a.w. ik wil het gewoon graag snappen. 

De case is als volgt; stel ik ga happen met een zakelijke contact en pin het totale bedrag van €109,-. Op de bon staat dan €100,- aan eten en €9,- aan BTW. Wat ik begrijp van de belastingregels is dat ik de BTW niet mag opvoeren (immers genuttigd in horecagelegenheid) en 20% van de kosten als privé dien te zien. Lang verhaal kort - ik mag €80,- opvoeren en €29,- niet. 1e vraag: klopt dit? 

Ik kan het nu op twee manieren automatisch door MoneyMonk laten inboeken. Zonder dat helemaal uit te diepen is het resultaat van die opties, bij: 
1. €87,20 op grootboekrekening 'zakenlunch of -diner in horeca' en €21,80 op grootboekrekening 'privé', geen boekingen op een BTW grootboekrekening 
2. €80,- op grootboekrekening 'zakenlunch of -diner in horeca' en €21,80 op grootboekrekening 'privé', en een credit boeking op grootboekrekening 'BTW voorbelasting' 

In mijn optiek kloppen dus beide opties niet (en boek het nu handmatig). MoneyMonk is er echter van overtuigd dat het wel klopt en daarom begin ik te twijfelen of mijn handmatige boekingen dan wel kloppen. 2e vraag: is er iemand die hier wat licht op kan schijnen? 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn optiek klopt nummer 1, als je de BTW niet mag verrekenen. De kosten zijn weliswaar 100 euro, maar als je de 9 euro niet mag terugvragen via de omzetbelasting, dan worden het kosten voor de inkomstenbelasting. Je kosten zijn dan dus 109, waarvan je 87,20 daadwerkelijk fiscaal mag aftrekken.

 

Overigens moet je dit eigenlijk een beetje omslachtig invullen in je aangifte. Je moet eigenlijk 109 euro aan kosten opvoeren en vervolgens 21,80 euro invullen bij "fiscaal niet of gedeeltelijk aftrekbare kosten". Per saldo trek je dan ook 87,20 euro af voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt prinsrachid! Erg verhelderend voor me, waarmee ik nu eindelijk (denk te) begrijp(en) hoe het in elkaar steekt. En daarmee met je eens dat, vanwege het achteraf moeten corrigeren bij de IB aangifte, het dus in het boekhoudpakket omslachtig / niet transparant is.

 

Nogmaals, merci!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.