• 0

Mede-eigenaar worden Amerikaans bedrijf

Hallo!

Als ZZP'er draag ik in Nederland vanzelfsprekend inkomstenbelasting en omzetbelasting af.

Ik wil nu echter samen met een Amerikaanse partner  in de VS een bedrijf oprichten (een Ltd). De vraag is alleen, wat gebeurd er belastingtechnisch met eventuele winst die we gaan maken en hoe ga ik mijzelf die winst uitkeren.

- Moet ik hier in de VS belasting over betalen? Mijn vermoeden is sowieso "ja".
- Moet ik vervolgens in Nederland ook weer belasting betalen zodra het geld op mijn bankrekening bijgeschreven wordt?

Een andere optie is om mijn partner 100% eigenaar te laten zijn en hem mij eventuele winst te laten uitbetalen nadat ik hem 'n factuur stuur. Zo verandert er administratief en belastingtechnisch niets tot weinig voor mij. Met als nadeel natuurlijk dat ik officieel geen eigenaar ben, wat niet wenselijk is.

Het liefst wil ik dus 50% eigenaar zijn en niet al te veel extra rompslomp hebben als het gaat om belasting en administratie.

Alvast enorm bedankt voor iedereen die hier verstand van en/of ervaring mee heeft en zijn mening wilt delen. Ook als je tips hebt voor waar ik mij met deze vragen het beste tot kan wenden zijn die uiteraard meer dan welkom.

Mvg,

Roel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
17 uur geleden, Roel K zei:

Het liefst wil ik dus 50% eigenaar zijn en niet al te veel extra rompslomp hebben als het gaat om belasting en administratie.

Wel de baten niet de lasten? Voor een dubbeltje nop op de eerste rij willen zitten? Je kunt ook een fiscaal en/of juridisch adviseur bellen of een accountant. Zij kunnen je dit, toegespitst op jouw persoonlijke situatie, toelichten in een adviesgesprek (maar pas op; dat kost geld en moeite enzo... :classic_rolleyes:).

 

Al eens de zoekfunctie gebruikt?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste RoelK,

 

Het algemene principe is dat je in Nederland belast wordt voor je wereldinkomen en dat je een vrijstelling krijgt voor inkomen dat ook al in een ander land is belast. Dit ter voorkoming van het betalen van dubbele belasting.

 

De Ltd is een rechtspersoon die in Nederland in box 2 (aanmerkelijk belang) valt. Als de Ltd dividend (winstuitkering) uitbetaald, kan het zijn dat de VS een bronheffing inhoudt, maar die kun je dan weer verrekenen met je NL inkomstenbelasting.

 

Eén en ander is afhankelijk van hoe het is uitgewerkt in het belastingverdrag met de Verenigde Staten.

https://wetten.overheid.nl/BWBV0005531/1996-12-30

 

Als je vanuit Nederland arbeid verricht voor een Amerikaanse Ltd, waar je aanmerkelijk belanghouder bent, zou het kunnen zijn dat je met de gebruikelijk loonregeling te maken krijgt. 

 

Verder zou ik het advies van MrHTTP opvolgen om toch eventjes een adviseur te raadplegen.

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit een Employee Identification Number (EIN) aangevraagd bij de Amerikaanse IRS. Door dit juist aan te vragen werd gekenmerkt dat ik vanuit Nederland zaken bedrijf (in mijn geval, apps bouwen) en dat is een land waar Amerika een verdrag mee heeft (zoals odeon reeds aangeeft met de link). Daardoor betaalde ik alleen hier in NL belasting en niet ook nog eens daar.

Als je een bedrijf start daar moet voor jouw bedrijfsvorm hoogstwaarschijnlijk ook een EIN voor aangemaakt worden,  maar het precieze voor een Ltd weet ik ook niet.
As stated before: Ask your financial advisor :)

En ook: No rights may be derived from the contents of this comment :classic_laugh:

> Leer in de video cursus Lean Content Marketing  wat content marketing is en hoe kun je het efficiënt kunt inzetten

> Meer over Edwin Klesman

> Code Hard, Ship Harder - Shipharder.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.