• 0

BBZ regeling, berekening jaarinkomen - relatie beëindigd.

Beste mede forumleden.

 

Ik ben nieuw op deze website, ik heb een vraag over de BBZ regeling.

Ik ben in 2015 een bedrijf begonnen in het geven van computerhulp aan huis.  In juni 2017 is mijn relatie beëindigd. Ik heb in juni 2017 een BBZ uitkering aangevraagd. Het IMK heeft een onderzoek gedaan naar de levensvatbaarheid van mijn bedrijf. 

 

In dit onderzoek is het niet gegaan over het inkomen wat mijn ex vriendin heeft verdient het 1e half jaar 2017. Want hier gaat mijn vraag over. Wel heeft ze het 1e half jaar van 2017 en ook de jaren daarvoor dat wij bij elkaar waren  mij een bedrag van 334 pm betaald voor de huishoudelijke uitgaven.  We woonden tenslotte samen. 

 

De BBZ uitkering is toegekend en heb de 2e helft van 2017 deze ontvangen. Op deze uitkering is geen korting toegepast. 

Bij de toekenningsbrief stond vermeld dat ik voor 01-07-2018 mijn jaarrekening 2017 en IB aangifte 2017 moest aanleveren bij de gemeente. Dit heb ik gedaan.

 

Nu krijg ik deze week een brief van de gemeente dat ik van 1 januari 2017 tot en met 5 juni als gezin wordt aangemerkt met de bijbehorende hogere bijstandsnorm. Omdat uitgegaan moet worden van de jaarnorm hebben ze ook informatie nodig over het inkomen van mijn ex vriendin van de periode jan 2017 tot jun 2017 met eventuele toelichting, zo is beschreven in de brief van de gemeente.

 

Ik heb de BBZ juist aangevraagd, omdat mijn bedrijf in zwaar weer verkeerde en ik geen inkomen meer had van het huishoudgeld van mijn ex vriendin. Nu willen ze het inkomen van mijn ex vriendin zien van een periode dat de BBZ nog niet eens was aangevraagd. Zowel het IMK als de gemeente heeft in het zeer uitgebreide onderzoek mij hier nooit over geïnformeerd. Ook bij de aanvraag van de uitkering is hier niet over gesproken.

 

Mijn 1e vraag is:

Klopt het dat de gemeente mij als gezin kan aanmerken in het 1e half jaar. En dat er dan toch gekeken wordt naar het inkomen van ons samen van 01-01-2017 tot 5-6-2017. Terwijl mijn BBZ van JUL 2017 tot DEC 2017 liep. Als ze de € 334,- (huishoudgeld) bij mij inkomen in het eerste half jaar zouden optellen zou ik dit wel begrijpen.

Als ik de jaarnorm bijstand van een eenpersoonshuishouden van een half jaar optel bij de bijstandsnorm van een gezin van een half jaar optel kom ik op €14.320. En als ik het netto bedrag van de IB aangifte van mijn ex vriendin, het inkomen van mijn bedrijf minus de forfaitaire aftrek van mijn bedrijf en de uitgekeerde bijstand bij elkaar optel kom ik op een totaal inkomen van € 17.450. Dat is meer dan de norm. Alleen vind ik dit niet reëel, omdat er enkel het huishoud geld van mijn ex vriendin naar mij is gegaan het 1e half jaar.

 

Mijn 2e vraag is:

Hoe kan de gemeente het inkomen van mijn ex vriendin het 1e half jaar berekenen vanuit een IB aangifte, want het jaarinkomen delen met 2 gaat niet op lijkt mij. Mijn ex vriendin heeft ook een eigen zaak en stel dat ze in de periode dat ik de BBZ had ( 2e helft 2017) en wij al uit elkaar waren, meer inkomen gegenereerd heeft, dan zou dit meegenomen worden in de eindberekening. Dat lijkt me niet reëel.

 

Mijn 3e vraag is:

Bij de BBZ wordt er gekeken naar de netto winst - 20% forfaitaire aftrek.

Mocht het inkomen van mijn ex vriendin toch worden meegenomen wordt hier dan ook 20% forfaitaire aftrek toegepast? Ze heeft ook een eigen bedrijf.

 

Mijn 4e vraag is:

Mag de gemeente de IB aangifte van mijn ex vriendin wel opvragen? Want theoretisch gezien heb ik als eenpersoon de BBZ aangevraagd. En heeft de gemeente recht op inzage van mijn inkomen. Als we de BBZ als gezin hadden aangevraagd, was het een heel ander verhaal.

 

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

 

Alvast hartelijk dank,

 

Jeroen 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Waarom maak je niet gewoon een afspraak met de adviseur van de gemeente die jou die BBZ heeft toegekend?

Dan kan je precies navragen op basis van welke wetten en regels dit nu gebeurt en ook vragen om verdere fiscale begeleiding.

Dit is zo specifiek en elke gemeente heeft er weer een andere kijk op.

 

PS

Jouw dossier/casus ligt bij jouw gemeente, niet hier.

Welke gemeente is het?

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Dat is misschien de beste optie. Het is inderdaad ook specifiek, daar ben ik me van bewust.

Ik zal dit gaan doen. Bedankt voor de tip. Maar mochten er toch mensen zijn die een antwoord hebben, hoor ik het graag. 

 

Het gaat om de gemeente Bergen op Zoom.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Jeroen-80 zei:

Dat is misschien de beste optie.

Zonder enige twijfel! En dat geeft je ook het snelst resultaat.

 

Quote

Voor meer informatie over de Bbz-regeling kunt u contact opnemen met de ISD Brabantse Wal: Mevr. Hogendam en dhr. J. Abrahams, aanwezig op maandag en dinsdag, te bereiken via het algemene telefoonnummer van de gemeente Bergen op Zoom 140164.

Dus maandagochtend even bellen. Succes :classic_smile:

 

Bron:

https://www.bergenopzoom.nl/Ondernemers/Financiele_bijstand/Financiele_bijstand

https://www.ondernemersregelingen.nl/isdbrabantsewal.html

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.