• 0

Vooruitbetalingsgarantie

Een nieuwe klant/opdrachtgever vraagt een bank-/vooruitbetalingsgarantie.

In eerste instantie hebben wij voor een opdracht 50% aanbetaling gevraagd maar hier ging men niet mee akkoord.

Ps. dit percentage dekt ongeveer onze materiaalkosten op dit specifieke project(uitvoeringskosten niet meegerekend)).

Hier de opdrachtgever niet mee akkoord met als argument dat wij een nieuwe partij voor hen zijn.

Het tegenvoorstel is nu dat ze de 50% aanbetaling willen doen met een vooruitbetalingsgarantie.

Wij hebben hier echter geen ervaring mee maar ik heb inmiddels begrepen hoe dit werkt.

Mijn vraag is echter, wat hebben wij aan een vooruitbetaling als we daartegenover het zelfde bedrag moeten blokkeren?

De 1ste termijn facturatie bij opdracht gebruiken wij echter vaker met als doel onze aanvang kosten te dekken.

Let wel, het materiaal voor deze opdracht is project specifiek en wordt niet door ons zelf vervaardigd.

 

Ik begrijp dat de opdrachtgever zekerheden bij een nieuwe partij wenst maar is dit wel een reëele vraag?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, Jeroen 1970 zei:

Mijn vraag is echter, wat hebben wij aan een vooruitbetaling als we daartegenover het zelfde bedrag moeten blokkeren?

 

Niets, maar zo werkt een verzekerde bankgarantie meestal ook niet. De bank zal ook naar andere zekerheden kijken om de bankgarantie af te kunnen geven zonder  beslag te moeten leggen op de benodigde liquiditeiten. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Jeroen 1970 zei:

Heb geïnformeerd bij mijn bank en deze blokkeert gewoon het bedrag van de garantie. Daar heb ik dus helemaal niets aan.

 

Klopt. Een bankgarantiekrediet of bankgarantiefaciliteit   was in dit geval prettiger geweest (feitelijk is dat een omgekeerde kredietvorm : zodra de garantie moet worden uitbetaald, moet jij die garantie weer terugbetalen aan de bank ) 

 

Kan de bank op basis van andere zekerheden niet een krediet verstrekken naast de garantie? 

 

Als de bank niet meedenkt en geen  werkbaar alternatief biedt is het tijd om op zoek te gaan naar een andere bank... en/of om nee te zeggen tegen deze opdrachtgever.

 

 

 

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Edit: juiste termen voor bankgarantiekrediet en - faciliteit toegevoegd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Financiering is niet het probleem maar zoals gezegd is de 50% aanbetaling voor specifiek materiaal voor deze klant.

Een vooruitbetalingsgarantie verdraait in weze de zekerheid van de opdrachtgever naar de opdrachtnemer.

Nogmaals ik begrijp dat de opdrachtgever enige terughoudendheid heeft t.o.v. een nieuwe opdrachtnemer maar op deze manier heb je niks aan een vooruitbetaling.

Dan kan ik het beter omdraaien en GEEN vooruitbetaling vragen maar aan hen een bankgarantie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.