• 0

Eenmanszaak omzetten naar een BV? De moeite waard?

Hallo,

Sinds 2016 heb ik een eenmanszaak naast mijn full-time baan. De afgelopen 3 jaar heb ik de volgende fiscalewinstberekeningen bij mijn aangifte inkomstenbelasting opgegeven:

  • Boekjaar 2016: EUR -6.300 (verlies)
  • Boekjaar 2017: EUR -11.600 (verlies)
  • Boekjaar 2018: EUR 4.200 (winst)

 

De winst van EUR 4.200 is belast onder de 3e schijf van 40,85% bovenop de bestaande salaris.

 

Mijn verwachte resultaat over 2019 is ongeveer EUR 13.000 winst. Daarnaast verwacht ik dit jaar met mijn bestaande salaris de 4e schijf in te gaan, dus zal de winst volledig in de 4e schijf van 51,75% belast worden. Omdat ik weinig uren maak met mijn onderneming, kan ik geen gebruik maken van de verschillende ondernemersaftrek.

 

Mijn vraag: Is het fiscaal gezien de moeite waard om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV? Wegen de BV-kosten op tegen de fiscale besparing?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

BV wordt pas interessant bij gemiddeld EUR 150000,- aan winst... :classic_wink:

https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/rechtsvorm/een-besloten-vennootschap-wanneer-relevant

Kosten voor BV kun je incalculeren op zo'n EUR 2500,- per jaar.

 

Je kunt wel eens kijken naar middeling;

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/middeling_sterk_wisselende_inkomens

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)

Een BV kan ook bij lagere winsten dan de genoemde 150k heel erg interessant zijn, namelijk wanneer je wel een kapitaalsbehoefte hebt, op termijn, maar geen inkomensbehoefte en een groot deel van de winst in die BV kan blijven zitten. 

 

Maar voor die paar duizend euro die noemt is een BV niet de moeite waard. Je zult kosten moeten maken of onevenredig veel tijd investeren voor de administratie, jezelf verlonen, noem maar op. 

 

Stel dat je jezelf 5k verloont, dan bespaar je op die 8k resteert ongeveer 30% aan belastingdruk, € 2.400,-- en het resultaat is dan ook nog eens dat dat geld dan in de BV blijft. Stel dat je alles zelf doet en geen externe kosten maakt (er zijn er meer die dat doen bij een BV), dan betekent dat dat je 6400 liquide houdt. En stel dat je die dan uitleent om af te lossen op je hypotheek, tegen 3% rente, dan levert die 3% (192) je ongeveer 96 (50% IB) aftrek op, die met 31,68 (16,5 VPB 2020) belast is. Per saldo maak je daarmee van 96 euro privé geld 160,32 geld in de BV. In absolute getallen niet interessant, maar in de basis wel :)

 

In essentie: als je niet al je geld opmaakt, kan een BV ook bij minder winst interessant zijn.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

MrHTTP Ik las inderdaad op een aantal websites en op video's dat het interessant wordt bij EUR 150.000 winst, alleen mis ik de nodige argumentatie en berekeningen. Ik zal me verdiepen in de middeling.

 

StevenK Helaas begrijp ik je antwoord niet goed. Even een toelichting hoe ik het zie.

Belasting over de verwachte EUR 13.000 winst onder een eenmanszaak:

  • 13.000 minus 14% MKB-winstvrijstelling = EUR 11.180 belastbare winst uit onderneming
  • 11.180 minus 51,75% 4e schijf = EUR 5.394,35 netto winst
  • 13.000 minus EUR 5.394,35 netto winst = EUR 7.605,65 te betalen aan inkomstenbelasting
  • Mis ik nog wat in deze berekening?

 

Belasting over de verwachte EUR 13.000 winst onder een BV:

  • 13.000 minus 19% vennootschapsbelasting = EUR 10.530
  • 10.530 minus 25% dividendbelasting = EUR 7.897,50
  • Mis ik nog wat in deze berekening?

 

Het is duidelijk dat het verschil van EUR 291,85 niet de moeite waard is een BV op te zetten als ik de winst onder een BV laat uitkeren via dividend. Is het mogelijk deze winst in de BV te laten en vanuit de BV het geld te gebruiken voor andere investeringen zoals aandelen (ver)kopen en/of vastgoed (ver)kopen en/of (ver)huren?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, abdelouahed zei:

Mis ik nog wat in deze berekening?

 

Ja je mist mogelijk een paar dingen. 

-   3e schijf is 38,10% en niet 40,85, toch 2,75% verschil zie deze link met de IB tarieven voor 2019

-  zelfs als je de hoogste schijf bereikt betekent dat nog (lang) niet dat je over moet. immers is de belastingdruk tot 68.508 verzamelinkomen. ruim onder de 40%, zo rond de 35%  vandaar opmerking dat pas vanaf 100.000 verzamel inkomen de belastingdruk dezelfde kant op gaat.

- als je een BV hebt en arbeid verricht moet je een gebruikelijk loon uitbetalen, norm is (minimaal) 45.000 euro, als er onvoldoende winst is of parttime gewerkt wordt kun je toestemming vragen voor verlaging maar alsnog wordt dan je winst van 13.000 grotendeels gewoon als loon opgeteld bij je huidige IB inkomen, maar dan zonder de aftrek van mkb vrijstelling.

Er is een klein muizengaatje waarbij je mogelijk je hele winst in de BV kunt houden en dat is als je arbeid zo gering is dat de waarde daalt beneden de 5000 euro in theorie als percentage parttime ca 4 uur of minder per week.

- hou er rekening mee dat als men zegt omslagpunt rond 100.000 of 150.000 winst heeft men het over de netto winst voor belasting, dus ook voor alle voordelen. daarom ook die ruime bandbreedte als je start met 150.000 netto winst en daar gaat normaal eerst zelfstandigenaftrek af 150.000- 7280 = 142.720 -14% = ~122.740 verzamelinkomen en dat verzamelinkomen wordt vaak weer verlaagt door persoonlijke aftrekken. Vergeet dus nooit ook met al deze aftrekken rekening te houden anders maak je ook een scheve vergelijking. Belangrijkste punt nu, dat soort zaken zijn waarom de omslag bedragen soms breed uiteenlopen.

- Er is een gouden regel voor omzetten naar BV, je doet het pas als je redelijke mate van zekerheid hebt dat je structureel en diep in de hoogste schijf terecht komt waardoor het op langere termijn voordelig blijft in een BV te zitten. Bij jou zie ik dat door de gebruikelijk loon regels niet snel gebeuren.

 

Kijk eens naar dit grafiekje van de ontwikkeling van de belastingdruk in box 1, ik heb even een hoog inkomen van 150.000 ingevoerd om een goede curve te laten zien.. je kunt per punt een beetje kijken wat de belastingdruk is. belastingdruk is
https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/box1-belastingdruk-berekenen.html?berekening=8W9xXCFUEn

 

Het belastingverschil tussen eenmanszaak en BV zal kleiner worden. IB tarieven worden gematigd, VpB ook maar men wil het Aanmerkelijk belang Box 2 verhogen van 25% naar 28% kortom de verlaging van vpb wordt waarschijnlijk grotendeels geëlimineerd door de extra belastingdruk in Box 2.

Al met al wordt minder belasting betalen voor grote groepen ondernemers een steeds minder relevant criterium tenzij je echtnetto winsten richting de 150-200 duizend gaat maken dan pas worden de voordelen substantieel interessant. tussen 100-150 duizend blijft het altijd een beetje gerommel in de marge qua belastingdruk

 

Kortom ik heb een vrij lang verhaal gemaakt om je te zeggen er speelt meer dan het rekenkundigsommetje dat jij maakt om te bepalen of het voordelig is. En ik denk niet dat het voor jou snel voordelig zal zijn om in een bv te gaan zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Maxn zei:

DGA salaris?

Niet per se ivm de full-time job; https://www.firm24.com/kennisbank/dga-salaris/

Zie bericht hieronder...

 

@abdelouahed

Ik zie nu dat ik je vraag toch niet helemaal goed geïnterpreteerd heb in eerste instantie, vandaar dat middeling niet per se interessant hoeft te zijn voor je. Ik je idee wel erg creatief en fanatiek om wellicht iets minder belasting te betalen in jouw specifieke geval... :classic_smile: Klinkt overigens niet heel haalbaar.

 

2 uur geleden, abdelouahed zei:

s het mogelijk deze winst in de BV te laten en vanuit de BV het geld te gebruiken voor andere investeringen zoals aandelen (ver)kopen en/of vastgoed (ver)kopen en/of (ver)huren? 

Geld oppotten in een BV en daarna er privé van willen profiteren is erg lastig, zeker in jouw geval...

Hoewel niet specifiek voor jouw situatie , meer info: https://www.vanlanschot.nl/inspiratie/vermogensregie/2017/overtollige-liquide-middelen-in-uw-bv

 

Uit nieuwsgierigheid; wat is nou precies je primaire doel? Zo min mogelijk belasting betalen of je geld gebruiken om te investeren?

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Maxn zei:

Als de BV voldoende vermogen heeft om dividend uit te keren, kan het ook een salaris aan de DGA betalen...

Over de hoogte kan je twisten, maar in de berekening ontbrak deze volledig.

Je hebt gelijk. Het is nogal verwarrend dat topicstarter een BV wil opzetten om andere redenen dan feitelijk bedoeld is.

 

https://www.firm24.com/kennisbank/dga-salaris/

Quote

Dont’s

Probeer het DGA salaris niet op de verkeerde manier te omzeilen. Hieronder zijn twee mogelijkheden die je vooral niet moet uitvoeren.

 

Mogelijkheid 1: Jezelf dividend uitkeren voordat er tenminste €45.000 is uitgekeerd aan salaris. Dat is precies wat de Belastingdienst wil voorkomen en zal daar dus ook erg goed op letten.

 

Mogelijkheid 2: Bouw geen significante rekening-courant schuld op aan jezelf privé. Deze schuld zie je terug in de jaarrekening bij een aangifte vennootschapsbelasting. Wanneer je geld kunt lenen aan de DGA, impliceert dit dat er wel voldoende vrije middelen zijn om uit te keren als DGA salaris. Belastingdienst zal daardoor kunnen betogen dat de gehele rekening-courantschuld als DGA salaris moet worden gezien. Mocht je gedurende het jaar geld van je BV hebben geleend, zorg dan dat dit geld terug wordt betaald aan de BV of keer de rekening-courantschuld uit als salaris.

 

Ik liet me meeslepen, topicstarter heeft een slecht idee...

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, MrHTTP zei:

Je hebt gelijk. Het is nogal verwarrend dat topicstarter een BV wil opzetten om andere redenen dan feitelijk bedoeld is.

 

Uit nieuwsgierigheid: wat bedoel jij hier met "feitelijk bedoeld is?"

 

( Wat mij betreft is de keuze voor een BV omwille van belastingdruk de minst interessante van alle afwegingen . Er zijn veel belangrijkere argumenten, ook fiscale!) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Uit nieuwsgierigheid: wat bedoel jij hier met "feitelijk bedoeld is?"

Daar bedoel ik mee dat het de TS voornamelijk te doen lijkt om eventueel voordeeltjes te behalen in plaats vanuit "puur" ondernemerschap.

Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar het achterliggende doel.

 

PS

Heb hier niets tegen overigens, als de wet het toestaat, so be it.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, abdelouahed zei:
  • 13.000 minus 14% MKB-winstvrijstelling = EUR 11.180 belastbare winst uit onderneming
  • 11.180 minus 51,75% 4e schijf = EUR 5.394,35 netto winst
  • 13.000 minus EUR 5.394,35 netto winst = EUR 7.605,65 te betalen aan inkomstenbelasting

Hier ga je behoorlijk scheef. Er wordt 11.180 belast tegen 51,75% inderdaad. Dat is 5.785 belasting. That's it. De berekening die je daarna maakt kun je vergeten.

 

Vergelijk het met een BV dan zet het verplichte DGA-loon een streep door je berekeningen. Je kunt geen actieve onderneming in een BV draaien zonder salaris op te nemen. Stel dat je wilt voldoen aan de norm dan zit je aan 75% van de winst voor salaris. Bij 13k winst is dat dus 9.750. Belast tegen 51,75%.

 

Pas het restant valt in een lager tarief van VPB en box 2 heffing.

 

Door de 14% MKB-winstvrijstelling zal het bij deze bedragen nooit lonend zijn om dit in een BV te gieten. Nog los van extra rompslomp en kosten.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor jullie informatie. Ik heb een beter beeld gekregen wat wijsheid is/lijkt. Het is voor mij duidelijk geworden dat de kosten van het opzetten van een BV niet opwegen tegen de verwachte winst van EUR 13.000. Maar ik ben wel van mening dat in mijn situatie het wel loont onder een winst dat stuk lager is dan de EUR 150.000.

 

Ik kwam trouwens de volgende artikel tegen dat uitlegt dat het rond de winst van EUR 150.000 loont om je eenmanszaak om te zetten naar een BV: https://loorbachfd.nl/ondernemerschap-tips/belastingen/vennootschapsbelasting/

Uit deze artikel is het duidelijk dat het bedrag tot stand is gekomen op basis van dat de winst van de eenmanszaak zijn/haar enige inkomen is. Dat is bij mij niet het geval, dit doe ik naast mijn full-time baan, dus de volledige winst van de eenmanszaak valt volledig in de 4e schijf van 51,75%. Daarnaast maak ik geen aanspraak tot de ondernemersaftrek omdat ik weinig uren draai.

 

De verwachte omzet dat ik zal draaien, zal ongeveer 40 uur kosten. Dus het lijkt me marktconform een beetje te veel de winst van EUR 13.000 als DGA salaris aan me te laten uitbetalen. Is hier een oplossing te vinden? Dien ik dit aan de Belastingdienst voor te leggen?

 

Dus de combinatie van volledige winst in 4e schijf van 51,75, geen ondernemersaftrek en mogelijk geen of weinig DGA salaris uit laten betalen. Maakt het mogelijk dat het loont bij een lager winst dan de gestelde EUR 150.000. Mogelijk zal de winst in de toekomst verder verhogen en dat het dan wel loont om mijn eenmanszaak om te zetten naar een BV.

 

4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Hier ga je behoorlijk scheef.

Bedankt voor het opmerken van deze rekenfout! Ik zal later in de avond een nieuw poging wagen.

 

18 uur geleden, MrHTTP zei:

Uit nieuwsgierigheid; wat is nou precies je primaire doel? Zo min mogelijk belasting betalen of je geld gebruiken om te investeren?

Je antwoorden en nieuwsgierigheid zijn welkom. :classic_smile:

Graag zou ik de winst willen gebruiken voor het investeren in zaken. Het zou mooi zijn als ik in de toekomst een onroerend goed kan kopen en verhuren. Dus het kan wat mij betreft in de BV blijven totdat ik het nodig heb. Ik gebruik de salaris van mijn full-time baan voor privé uitgaven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.