• 0

risico handelsnaam

Hallo,

Toch maar even de vraag over een handelsnaam.

Al een tijd opzoek naar een goede handelsnaam voor nieuw bedrijf (welke activiteiten huidig bedrijf gaat voortzetten).

Nu heb ik een mooie naam gevonden waarbij ook de domeinnamen allemaal (8 verschillende land extenties) nog vrij zijn (enkel .com is geregistreerd maar staat tekoop).

 

Nu ook nog maar even ingevoerd in zoekmachine en kvk.

Nu blijken er 2 bedrijven te zijn met die naam:

 

1 nederlandse partij (een BV)

1 Belgische partij (bvba)

 

de belgische partij heeft heel andere werkzaamheden (kan ook niet echt online activiteit vinden) (Risicoanalisten en schadetaxateurs)

 

De nederlandse partij  heeft ook geen website. staat op likedin een pagina dat ze telefonie apparatuur verkochten via 2 websites. maar die 2 websites zijn al lang opgeheven (de ene staat nu heel andere site op en de ander probeerd je zaken in je browser te laten installeren). verder geen activiteit gevonden (onder de handelsnaam die ik in gedachte heb).

BV staat echter nog bij KvK ingeschreven.

 

Nu is het al zo lastig om een goede naam te vinden, zeker 1 waarbij alle domeinnamen nog beschikbaar zijn.

Dus toch maar de vraag: hoe riskant is het om die naam te gebruiken?

Nog andere checks die ik kan doen of ze met de naam nog actueel naar buiten treden? (zover ik kan zien is er met die naam nooit actief naar buiten getreden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het risico zit in een aantal factoren: Kan er verwarring in de markt ontstaan? Dit kan ontstaan als er (ver)gelijk(bar)e activiteiten onder een (ver)gelijk(bar)e handels-/merknaam in hetzelfde werkgebied plaatsvinden. Als een handels-/merknaam niet actief in het economisch verkeer deelneemt, is er geen sprake van verwarring, maar dat moet je goed uitzoeken.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Kwestie van kansberekening. De handelsnaam wordt niet meer actief gebruikt, dus je kan instappen. Maar dan is er een gering risico dat ze vanuit die dooie BV alsnog ooit eens actief worden en bezwaar maken. Durf je dat aan? 

 

Redeneer dat scenario eens door. Wat zou je dan doen?

 

Hoe moeilijk is het naast naam A ook een naam B in te zetten, zodat je eventueel kan switchen? Dat zal meestal een kostbare grap zijn, maar voor sommige ondernemingen valt het reuze mee. Zeker als je vanaf dag 1 online beide namen samen gebruikt. Denk aan Coca-Cola en Coke. Een dubbelloops strategie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De Nederlandse en Belgische risico's zou je in theorie nog eenvoudig af moeten kunnen kaarten, maar mis je dan vooralsnog niet een aantal risico's in het overige buitenland? Die kans lijkt mij zeker wel aanwezig. Is de .com een go/no go? Dan beperkt het risico zich in hoge mate tot deze investering...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat ik tot nu toe heb gedaan om te bekijken wat risico is:

 

Domeinnamen gecontroleerd met resultaat:

de .com is geregistreerd maar niet in gebruik. deze staat tekoop (volgens mij zijn er meer .com namen tekoop als in gebruik). alle overige mogelijke extensies zijn nog vrij.

.com is niet erg belangrijk voor mij, concentreer echt op verkoop in Europa.

 

Google gecontroleerd, daar kom ik de volgende soort vermeldingen tegen:

 

telefoonboek.nl

drimble.nl

linkedin -  hier vermeld de persoon de naam (B.V.) dat ze voornamelijk concentreren op telecom apparatuur (accessoires, hardware, hoesjes enz.  end at ze werken via 2 domeinnamen (die de bedrijfsnaam niet bevatten). die 2 namen zijn dus niet meer in gebruik voor de genoemde activiteiten en ook niet meer in bezit van dat bedrijf. (bedrijf was gestart in 2002)

openingstijden.nl

knack.be - met bedrijfsgegevens van een BvBA (gestart in 2012)

staatsbladmonitor.be met 2 publicaties. (oprichting en ontslag van zaakwaarnemer)

Verder 100 duizend andere resultaten met algemeen gebruik van de 2 losse engelse woorden waaruit de naam bestaat.

 

Naam is dus opgebouwd uit 2 engelse woorden en is een soort van Waar en wat. vergelijkbaar met internetsales

 

Naam eindigd op een e maar zou daar ook ing van kunnen maken.

In dat geval is de .com en de .co.uk bezet.

.com staat wederom tekoop. en de .co.uk verwijst door naar een geheel andere domeinnaam waarop niks staat (Server index)

Bij zoeken op zoekmachine kom ik voornamelijk zaken over beurshandel tegen en 1 Engels bedrijf dat .co als domeinnaam gebruikt en in logo de naam + company gebruikt. dat bedrijf doet aan opkopen en verkopen van overtollige voorraad.

Dan kom ik nog wat tegen waarbij de 2 woorden die ik gebruik omgewisseld gebruikt worden maar ook volledig andere branche.

 

Waarvoor ik de naam wil gebruiken is als naam om me in te schrijven bij KvK. er zal een website komen op de domeinnaam (om te beginnen zullen alle verschillende landnamen doorverwijzen naar 1 domeinnaam (b.v. de .eu), later zullen mogelijk voor verschillende landen verschillende sites komen (of die ene in meerdere talen).

Op de site komt uitleg over het bedrijf wat we doen. Verwijzingen naar onze verschillende shops. een contactpagina (mogelijk een ticketsysteem). Alle communicatie voor alle verschillende webshops zal dus via een e-mail adres of ticketsysteem op die domeinnaam gaan.

Pagina voor leveranciers.

 

 

Dat is beetje waarvoor het gebruikt gaat worden. Op de verkoopkanalen waar we gaan verkopen vermelden we dus die algemene handelsnaam (eventueel in combinatie met shopnaam). op pakjes die we versturen komt die naam als afzender te staan.

 

Blijft gewoon heel lastig, voornamelijk doordat er weinig namen zijn die niet op de een of andere manier in gebruik zijn of waarvan meerdere domeinnamen geregistreerd zijn voor de verkoop (en dan altijd tegen absurde bedragen).

 

 

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, TwaBla zei:

 

Kwestie van kansberekening. De handelsnaam wordt niet meer actief gebruikt, dus je kan instappen. Maar dan is er een gering risico dat ze vanuit die dooie BV alsnog ooit eens actief worden en bezwaar maken. Durf je dat aan? 

 

Redeneer dat scenario eens door. Wat zou je dan doen?

 

Hoe moeilijk is het naast naam A ook een naam B in te zetten, zodat je eventueel kan switchen? Dat zal meestal een kostbare grap zijn, maar voor sommige ondernemingen valt het reuze mee. Zeker als je vanaf dag 1 online beide namen samen gebruikt. Denk aan Coca-Cola en Coke. Een dubbelloops strategie.

aangezien het niet de naam is waaronder we direct verkopen valt dat risico mee.

Het is dan voornamelijk wat werk om een nieuwe naam door te geven aan alle platformen en daar aan te passen, op webshops aan te passen en bij leveranciers  sta ik dan bekend onder die naam.

En dan zaken als visitekaartjes.

Al met al zou dat meevallen en geen onoverkomelijke ramp maar leuk is uiteraard niet en liever ook niet

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Aangezien het niet de naam is waaronder we direct verkopen valt dat risico mee.

De kans dat je problemen krijgt met de voormalige gebruiker is klein en als dat gebeurt is je schade te overzien. Wat let je?

 

Me dunkt dat je dat laatste restje risico als ondernemer zelf moet inschatten. Je kan hele logboeken delen met het forum en dan krijg je uiteenlopende reacties, maar de knoop doorhakken moet je zelf doen. Je hebt twee opties: doordenken over een 99% risicoloze naam of voor deze gaan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

nu begrijp ik dat zonder de daadwerkelijke naam het altijd al heel lastig is iets te zeggen daarover.

Beetje risico is ook niet erg, zal geen enkele volledig veilige naam zijn tegenwoordig.

 

Ben ook wel benieuwd hoe de KvK daarmee omgaat aangezien er in handelsregister een bedrijf staat met 100% match naam en betreft categorie de werkzaamheden op elkaar lijken. dat eens navragen.

 

twijfel nu zelf tussen de bedrijfsnaam eindigend op e of op ing

Dat laatste is hetzelfde maar toch net wat anders als beide inschrijvingen.

Link naar reactie
  • 0

Niet te lang tobben over de naam. Het is leuk als je alle domeinen krijgt maar op vandaag ook niet echt meer nodig. Er zijn diensten zoals Namecheap die het je makkelijk maken om de naam voor heel veel extensies (.app, .life, .com, .ing, ...) in een keer op te zoeken en aan te schaffen voor een leuke prijs.

Wat al eerder genoemd is; als er maar geen potentiële verwarring is en je niet in het vaarwater komt door hetzelfde aan te bieden. 

Er zijn wel precedenten over een domeinnaam gebruiken die lijkt op een andere en ook daar gaat het over "verwarring":

 

WIE HET EERST KOMT

Domeinnamen zijn uniek. Slechts één van de bovengenoemde drie bedrijven kan de domeinnaam ajax.nl of bakkerjansen.nl voeren. Daarbij geldt de regel: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Bij Ajax.nl was de voetbalclub eerst, en dus hebben de andere twee een alternatieve naam moeten registreren. Zij lopen daardoor mogelijk klanten mis, maar daar is niets aan te doen.

Het wordt wel mogelijk op te treden tegen een domeinnaam als er kans is op verwarring door de manier waarop de domeinnaam wordt gebruikt. Zou de voetbalclub op haar site brandblusssers verkopen, dan kan het brandpreventiebedrijf daar juridisch tegen optreden. Datzelfde geldt ook als de voetbalclub de brandblussers in een winkel zou verkopen. Wat dat betreft is er niets speciaals aan domeinnamen. Inbreuk is inbreuk, of dat nu via internet gebeurt of niet.

 

Van verwarring kan ook sprake zijn als de domeinnaam niet identiek is aan het merk. Zo won in 2004 hostingprovider XS4All een rechtszaak over de domeinnaam XS4U.nl van een concurrent. Dat achtervoegsel ‘U’ was onvoldoende om verwarring te voorkomen, aldus de rechter.

 

Bron: https://ictrecht.nl/juridisch-advies/merken-en-handelsnamen/

 

> Leer in de video cursus Lean Content Marketing  wat content marketing is en hoe kun je het efficiënt kunt inzetten

> Meer over Edwin Klesman

> Code Hard, Ship Harder - Shipharder.com

Link naar reactie
  • 0

Om je te helpen bij je keuze Ik zou in dat geval het woord gewoon intypen in Google, totdat de auto aanvulling zijn werk doet. De variant die bovenaan staat wordt het meest ingetypt door Google gebruikers. Als de ing variant bovenaan staat wordt die dus het vaak gebruikt door bezoekers van Google, en andersom. Dan zou ik persoonlijk voor de meest gebruikte variant kiezen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

pas bij 1 voor laatste letter ging de autoaanvulling wat doen en gaf hij de kortste versie (eindigend op e).

Maar kans is groot dat dat dus komt omdat daar meer resultaten voor zijn (zijn immers 2 bedrijven met exact die naam).

maar waarschijnlijk ga ik voor de ing versie  vanwege die 2 andere bedrijven en omdat misschien toch net wat lekkerder klinkt.

Maar ook toch nog wat andere namen aan het proberen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.