• 0

Verwerken overlopende activa in de balans van het volgend jaar

Ik heb een eenmanszaak en moet mijn balans en winst- en verliesrekening in orde hebben om mijn IB aangifte te kunnen doen.

Nu heb ik in 2017 bedrijfsmatig €804 reiskosten gemaakt, die ik in 2018 aan mij privé heb uitbetaald. In de W&V 2017 heb ik deze post opgenomen als "Autokostenvergoedingen". In de balans 2017 heb ik deze post opgenomen als "Overlopende activa".

Tot zover lijkt het te kloppen.

 

Naar mijn mening hoort deze post niet in de W&V van 2018 thuis.

Mijn vraag is nu hoe ik deze post in de balans van 2018 moet laten terugkomen.

- onder welke rubriek?

- moet ik hierbij nog rekening houden met een BTW component?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

In 2018 zou je de betaling (bank) naar privé gewoon weggeboekt kunnen hebben tegen die overlopende activa.

 

Als dit gaat om de €0,19 vergoeding per zakelijke/woonwerk kilometers met een privéauto dan heb je niets met BTW te maken.

 

Overigens had je die Autokostenvergoeding ook gewoon direct in 2017 tegen kunnen boeken op Privé stortingen. Dan had je het niet fysiek over hoeven te maken en had je dat allemaal direct in 2017 af kunnen handelen. Voor 2018 kun je dat natuurlijk alsnog doen. Dus autovergoeding 2018 niet tegenboeken naar overlopende activa maar gewoon als privé storting.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Dag Rik, Dank voor je snelle reactie.

 

Het betreft idd de 50,19 per km, dus er is blijkbaar geen BTW issue.

 

De jaarrekening 2018 is nog niet gereed. Ik zit er nog midden in.

Allereerst wil ik in de jaarrekening 2018 deze betaling van €804 naar privé graag wegboeken, maar ik heb geen idee waar ik dat dan moet doen. In de balans? op welke plaats dan?

Link naar reactie
  • 0

Het heeft natuurlijk niets meer met de resultatenrekening te maken (want het was in 2017 geboekt als W&V).

 

Je zegt dat je het toen op Overlopende activa geboekt hebt (eigenlijk overlopende passiva want het is een schuld aan jou privé).

Dus je boekt

Aan bank €804

Overlopende active/passiva €804

 

Als het goed is dan zal die overlopende activa/passiva rekening weer netjes op €0 staan.

Zonder precies het rekeningschema te weten (en waar je in 2017 op geboekt hebt), kan ik je natuurlijk niet de precieze boekingen geven. Maar het zijn in ieder geval balansposten (bank/activa/passiva).

 

Link naar reactie
  • 0

Je eerste zin: OK, dan heb ik dat tenminste begrepen.

 

Tweede alinea: Was een typefoutje. Ik had het idd op overlopende passiva geboekt.

Dus in mijn balans 2018 moet ik deze post creditzijde als post "Aan bank €804" opnemen.

 

Derde alinea: Ik heb geen boekhoudpakket met rekeningschema, maar ik doe alles in Excel.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, TMeA2009 zei:

Ik heb geen boekhoudpakket met rekeningschema, maar ik doe alles in Excel

Ok, dan zul je daar ook die overlopende passiva post in hebben staan.

Gewoon die overlopende post tegenboeken tegen je bankbetaling zorgt ervoor dat die overlopende post €0 wordt.

Ik neem tenminste aan dat je in Excel ook altijd twee boekingen maakt per handeling.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.