• 0

BTW auto meer betalen dan terugontvangen

De laatste jaren zijn mijn BTW belaste werkzaamheden steeds minder geworden , inmiddels heb ik slechts 20% belaste werkzaamheden waardoor ik slechts 20% van de BTW kan aftrekken. Bij mijn auto kom ik dan op het probleem dat ik over 5 jaar substantieel meer BTW moet afdragen dan dat ik kan  aftrekken. De autokosten zijn over die periode hoger dan wanneer ik geen btw had kunnen aftrekken. Kan dat kloppen? Zo ja kan ik dat corrigeren? Dank alvast.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afdragen, aftrekken. Heb je het over omzetbelasting of inkomstenbelasting? Die lopen namelijk een beetje door elkaar in dit geval.

 

De BTW die je niet kunt aftrekken voor de omzetbelasting zijn automatisch kosten voor de inkomstenbelasting.

 

Alsje een rekening van 121 euro inclusief BTW hebt een je mag maar 20% terugvragen via de omzetbelasting, dan mag je de overige 80% van de btw aftrekken van de winst voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank rachid. Het is een bv, ik kijk alleen naar de kosten in de bv en niet naar wat het me prive kost. Als ik de auto Koop dan kan ik 20 % van de betaalde btw terug krijgen. Er zullen gedurende het bezit nog wat onderhoudskosten zijn waarvan ik 20% van de betaalde btw kan terug vragen. Als ik de auto na 4 of 5 jaar verkoop moet ik de volledige 21% btw in het verkoopbedrag afdragen (geen bpm van toepassing ivm EV). Gedurende de periode dat ik de auto heb betaal ik 2.7% x cataloguswaarde x 20% btwcorrectie voor prive gebruik. Per saldo aan de 4 of 5 jaar heb ik dan meer btw betaald/afgedragen dan dat ik terug kan krijgen en zijn mijn kosten (incl saldo btw) hoger dan wanneer ik helemaal geen btw belaste diensten had geleverd. Dan had ik geen btw kunnen aftrekken, maar had ook geen btwcorrectie gehad en had bij verkoop geen btw hoeven afdragen. Dat voelt een beetje raar voor toepassing van een belasting op de toegevoegde waarde dus ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Voor de vennootschapsbelasting geldt overigens hetzelfde als voor de inkomstenbelasting. Alle btw die je niet terug kan vragen worden automatisch kosten voor de vennootschapsbelasting. Verder is het zo dat je btw-correctie niet hoger mag zijn dan de btw die je daadwerkelijk hebt verrekend.

 

Je bepaalt dit over een periode van 5 volle kalenderjaren (het jaar van aanschaf en nog vier jaar erna). Stel je koopt een auto 12.100 euro. Je vraagt hiervan maar 420 euro terug (20% van 2.100 euro). De overige 11.680 euro wordt geactiveerd op de balans. Stel dat je ook nog 1.210 euro onderhoud hebt en 2.420 euro brandstof en verzekeringen. Hier vraag je 90 euro van terug (20% van 210 en 240 euro) via de omzetbelasting.

 

Voor de vennootschapsbelasting gaat het ook iets anders. Ondernemers die alle btw kunnen verrekenen hebben namelijk 10.000 aanschafkosten en 1000 plus 2000 euro onderhouds- en brandstofkosten. Maar omdat jij niet alle btw terug mag vragen heb je een hogere aftrek van kosten in de vennootschapsbelasting. Namelijk 11.680 euro aanschaf en 1.168 euro plus 2.336 euro (namelijk het bedrag exclusief btw plus 80% van de niet verrekenbare btw).

 

Verder is het zoals gezegd zo dat je btw-correctie van 2,7% beperkt wordt door de daadwerkelijk teruggevraagd btw. En dat is in dit geval is dat niet zoveel. Je gaat hierbij uit van één vijfde van de aanschaf btw plus de btw op je gebruik en onderhoud. Normaal zou je eigenlijk een btw-correctie van 326,70 euro moeten toepassen (2,7% van de cataloguswaarde - 12.100 euro), maar in dit voorbeeld is de daadwerkelijk teruggevraagde btw slechts 174 euro.

 

Bij het verkopen moet je inderdaad gewoon 21% hanteren. Maar dat is voor jou geen kost. Als ondernemer ben je alleen maar doorgeefluik. De klant betaalt die btw. Maar het is wel iets oninteressanter om de auto door te verkopen aan een particulier bijvoorbeeld. Je zou dit deel kunnen vermijden door een marge-auto te kopen of een auto van een particulier. Dan heb je namelijk niet met aanschaf-btw te maken (die dan nihil). Verder is dan je btw-correctie slechts 1,5% van de cataloguswaarde, waarbij de daadwerkelijk betaalde btw waarschijnlijk zelfs nog lager is, omdat je geen 1/5e van de aanschaf-btw hoeft mee te nemen in je berekening.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Juist bij de verkoop ligt het probleem. Als ik wel een  btw faktuur kan verstrekken maakt in de 2e hands markt volgens mij niet dat de auto substantieel meer , laat staan 21% meer opbrengt. 

 

Als ik een bedrijf had zonder btw belaste omzet dan had ik bij verkoop van de auto geen btw faktuur kunnen verstrekken (het is dan een marge auto) en had de bv de volledige opbrengst gehad. Logisch want bij aankoop en onderhoud is ook nooit btw teruggevraagd. Die redenering klopt toch? 

 

Ik had gehoopt dat er een mogelijkheid was om te kiezen om de auto voor de btw niet mee te nemen, die toe te wijzen aan de onbelaste omzet. Geen btw aftrekken bij aanschaf en bijbehorende kosten maar dan ook bij verkoop geen btw te berekenen/afdragen. Ik begrijp dat dat geen optie is? 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Het probleem zit 'm gewoon in de herzieningsperiode van de 5 kalenderjaren. In die termijn 'verdampt' je btw-teruggave in feite al naar gelang je btw-vrijgestelde omzet hebt.

 

Wat je nog zou kunnen doen is gewoon de volledige btw bij aanschaf terugvragen (in ieder geval een klein cashflowvoordeeltje), maar dan wel telkens aan het eind van elk van de 5 kalenderjaren een correctie maken voor de daadwerkelijke verhouding vrijgestelde/niet-vrijgestelde omzet tot dan toe. Stel dat de verhouding tussen die twee soorten omzet in de loop van de tijd verandert, kun je nog bijsturen. Persoonlijk gebruik ik het liefst de zogenaamde VCR-methode, zodat het aan het eind van die 5 jaar precies klopt. Het is dan wel iets meer bijhouden geblazen (een steeds terugbetalen). Maar de fiscus heeft een ietwat simpele methode op hun website gezet die ook schijnt te worden goedgekeurd.

 

Maar 21% over de verkoop blijft. Het is dus zaak op de auto hetzij te verkopen aan een zakelijke klant, of genoegen te nemen met zo'n 17% minder opbrengst, wanneer je verkoopt aan een particulier. Je zou ook jezelf enigszins kunnen indekken door uit te gaan van een iets hogere afschrijving dan gebruikelijk. Je houdt er dan rekening mee dat je de auto op de particuliere markt kwijt kan, maar dan wel aan een klant die de btw niet kan verrekenen. Ga bijvoorbeeld uit van 20% ipv 15% afschrijving op de boekwaarde per jaar.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.