• 0

Aangifte Vpb

Als boekhouder en consulent help ik voor startende ondernemers en zzp'ers met hun administratie en boekhouding. Nu heb ik een klant die met een rugzakje bij mij is gekomen. In dat rugzakje zit een werk-bv en een holding. Cliënt is 100% eigenaar van de holding. De holding bezit 50% van de werk-bv. De andere 50% is in handen van een andere holding, een oud-kameraad. 

Cliënt heeft al ruim twee jaar geleden zijn handen afgetrokken van de werk-bv en dus ook niks gedaan met de holding. Door geruzie met zijn oud-kameraad werken zij niet samen. Cliënt heeft dus voornamelijk gewerkt als ZZP'er. Echter, formeel was hij tot voor kort bestuurder én aandeelhouder van de werk-bv (althans de holding waar hij eigenaar van is). Cliënt dient dus aangifte te doen van de vpb 2016-2017 en binnenkort van 2018. De Jaarrekening van de werk-bv is buiten hem om vastgesteld en er is ook al een aangifte vpb gedaan door de andere bestuurder van de werk-bv.

De holding van cliënt is volledig een houdstermaatschappij die geen activiteiten heeft verricht. 

 

De andere bestuurder heeft alle cijfers achterwege gehouden en weigerde inzage in de administratie. Namens Cliënt heb bij de BD een duplicaat aangevraagd van de vpb-aangifte 2016 en 2017.

Alhoewel Cliënt de cijfers discutabel vindt, hebben we met de belastingdienst afgesproken dat we voor de holding toch aangifte vpb doen op basis van de cijfers die ons nu bekend zijn.

2016 heeft de werk-bv een fiscale winst gehad van 2016 € 14.130. De vpb bedroeg 20% € 2826. De winst na belasting was dus € 11.304.

In 2017 was er in de werk-bv volgens de fiscale winst verlies rekening een verlies van -/- € 8.655.

 

1- Klopt het dat ik in de aangifte vpb 2016 van de holding alleen opneem op de balans onder deelneming € 5.652 (50% van € 11.304) en dat daar vervolgens de deelnemingsvrijstelling voor geldt (geen sprake van fiscale eenheid)

2- Klopt het dat ik in de aangifte vpb 2017 het bedrag van €5.652 vervolgens afwaardeer door een afschrijving van € 3.462 [(-/-€8.655 x 0,8= € 6.9240 x 50%) en dat er dus als deelneming op de balans blijft staan: € 5.652 - €3.462= € 2.190. En dat mijn cliënt vervolgens bij opname 25% daarvan als dividendbelasting dient te betalen?

 

Hopelijk heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd en krijg ik hier ook een duidelijk antwoord op. 

 

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.