• 0

Terugontvangen BTW vorig jaar als baten opnemen in de V&W van dit jaar?

Op dit moment ben ik bezig met de V&W en Balans van 2018.

In 2018 heb ik BTW terugontvangen over 2017. Dit heb ik  als baten in de V&W opgenomen van 2018.

Iets zegt me dat dat niet zo moet. Het heeft naar mijn gevoel niets te maken met de V&W van 2018, maar is gewoon een ontvangst die nog moest binnen komen.

De BTW die ik over 2018 heb teruggevraagd en ontvangen hoort naar mijn mening wel als baten in de V&W 2018 thuis.

Kan iemand mij uit mijn onzekerheid helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 minuten geleden, TMeA2009 zei:

In 2018 heb ik BTW terugontvangen over 2017. Dit heb ik  als baten in de V&W opgenomen van 2018.

Heb je iets met de KOR te maken?? Zo niet, dan was die BTW gewoon voor Q4 en had deze inderdaad niet in de W&V gemogen.

(Dan zul je die dus ook niet op de balanspost nog te ontvangen van Q4 hebben gezet en heb je in 2018 moeite om die te boeken)

 

11 minuten geleden, TMeA2009 zei:

De BTW die ik over 2018 heb teruggevraagd en ontvangen hoort naar mijn mening wel als baten in de V&W 2018 thuis.

Ook hier weer de vraag of je onder de KOR valt? Zo niet, dan hoort het hier ook niet in de W&V thuis.

 

Als het goed is heb je in de W&V ook alleen maar bedragen excl. BTW staan. Zoals omzet (excl.) en kosten (excl.) Alleen de te ontvangen debiteuren en te betalen crediteuren (balansposten) bevatten BTW. En natuurlijk de balanspost voor te betalen btw.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Rik,

Ik had in 2017 als in 2018 recht op de KOR.

Zowel in de jaarstukken van 2017 (en de IB aangifte) als in die van 2018 heb ik "incl. BTW" bedragen gebruikt.

Moet ik nu alles omzetten naar "excl. BTW" bedragen en de aangifte van 2017 corrigeren en opnieuw doen?

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TMeA2009 zei:

Ik had in 2017 als in 2018 recht op de KOR.

Dan is het misschien wel goed gegaan. Dit is moeilijk te zien zonder de daadwerkelijke cijfers te zien.

 

Maar het beste kunt je normaal gewoon in de W&V alles excl. BTW doen. En gewoon de BTW boeken zoals het hoort. Als je nu merkt dat je de KOR wilt toepassen, dan kun je deze van de Te betalen BTW rekening (balanspost) overboeken naar een bijzondere batenrekening in de W&V rekening (meestal in de 9000 serie). Dit kun je door het jaar heen doen (als je bij de BTW-aangifte Q1-Q3 al aangegeven hebt KOR toe te gaan passen) of aan het eind van het jaar (begin jaar bij opgave Q4) wanneer blijkt dat je toch onder KOR valt en van de belastingdienst de teveel betaalde BTW terug gaat krijgen.

 

Je W&V rekening zal dus in dat geval een aparte bijzondere baten rekening hebben die bij de winst opgeteld wordt (en die dien je ook bij bijzondere baten op te geven in je IB).

 

Als je alle kosten en omzet incl. BTW hebt opgegeven, dan zit je dus met het probleem dat je die post bijzondere baten voor de KOR niet op hebt kunnen geven. Misschien is dat voor 2017 dan geen probleem, maar voor 2018 zou ik kosten en omzet toch echt exclusief BTW opgeven en de totale KOR bij bijzondere baten neerzetten (zoals het hoort en ook zoals het in de IB-aangifte gevraagd wordt).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.