Ik ben bezig met het afronden van mijn IB 2018 en heb de volgende vragen. Kunnen jullie mij aub helpen? Ik werk met excel, dus codes etc. gebruik ik niet.
1. Ik heb huur betaald voor mijn kantoor in dec. 2018 welke betrekking heeft op jan/feb 2019. Hoe verwerk ik dit in de balans en Jaarrekening en is mijn verwerking voldoende?
Wat ik nu heb gedaan: Ik heb de factuur (omzet en btw) geboekt als kosten in 2018. Stel 1210 euro.
ditzelfde bedrag heb ik vermeld bij overlopende activa op de balans.
Is dit voldoende? Of moet ik de kosten nemen in 2019, omdat ik dan pas gebruik maak van de dienst?
2. Dan heb ik ook nog een vooruitbetaling/voorschot gekregen in 2018. Dus ik heb een factuur verstuurd in dec. 2018. Maar de werkzaamheden zijn pas verricht in januari 2019.
Wat ik nu heb gedaan: voor de omzetbelasting heb ik deze factuur meegenomen in 2018. Maar zover ik weet geld voor de winst/verlies de winst meenemen in 2019.
ditzelfde bedrag heb ik meegenomen als overlopende passiva in de balans.
Voor mijn gevoel mis ik hier iets. Kan iemand in simpele taal zonder codes uitleggen of ik goed zit?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
CatharinaK
CatharinaK
BESTE LEDEN,
Ik ben bezig met het afronden van mijn IB 2018 en heb de volgende vragen. Kunnen jullie mij aub helpen? Ik werk met excel, dus codes etc. gebruik ik niet.
1. Ik heb huur betaald voor mijn kantoor in dec. 2018 welke betrekking heeft op jan/feb 2019. Hoe verwerk ik dit in de balans en Jaarrekening en is mijn verwerking voldoende?
Wat ik nu heb gedaan: Ik heb de factuur (omzet en btw) geboekt als kosten in 2018. Stel 1210 euro.
ditzelfde bedrag heb ik vermeld bij overlopende activa op de balans.
Is dit voldoende? Of moet ik de kosten nemen in 2019, omdat ik dan pas gebruik maak van de dienst?
2. Dan heb ik ook nog een vooruitbetaling/voorschot gekregen in 2018. Dus ik heb een factuur verstuurd in dec. 2018. Maar de werkzaamheden zijn pas verricht in januari 2019.
Wat ik nu heb gedaan: voor de omzetbelasting heb ik deze factuur meegenomen in 2018. Maar zover ik weet geld voor de winst/verlies de winst meenemen in 2019.
ditzelfde bedrag heb ik meegenomen als overlopende passiva in de balans.
Voor mijn gevoel mis ik hier iets. Kan iemand in simpele taal zonder codes uitleggen of ik goed zit?
Mijn dank is groot.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/60463-verwerken-van-overlopende-passiva-in-excel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag