Jump to content
Thomasss

Politie eist IP-adres van klant

Recommended Posts

Posted (edited)
55 minuten geleden, TwaBla zei:

Claro!

 

Ook goed om te weten dat de opsporingsambtenaar wel bevoegd kan zijn, als het om een aanbieder van communicatiediensten gaat. Toch opvallend dat voor toepassing van 126ng een voorafgaande toets van de rechter-commissaris vereist is, maar voor 126na blijkbaar niet.

 

Dat is omdat 126na alleen over de identiteit gaat, niet over de inhoud van de communicatie. 

Edited by StevenK
typo

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 15-3-2019 om 08:03, Ward zei:

Hoe lang mag een webwinkel IP-nummers met datums en tijden van klanten en andere bezoekers bewaren?

 

Eigenlijk nog best een goede vraag - wat je niet weet kun je tenslotte ook niet aan de politie vertellen. 

 

Feitelijk is de vraag of je zonder toestemming uberhaupt IP adressen mag opslaan als dat technisch nergens voor nodig is. Vaak worden ze wel gebruikt om te kijken of een bezoeker terugkomt, unieke aantallen bezoekers per dag te bepalen en dat soort zaken. Strict genomen hoef je daarvoor echter niet het IP adres op te slaan maar kun je ook een hash van het IP adres gebruiken. Er lijkt mij dus geen technische noodzaak IP's van bezoekers op te slaan. 

 

IP nummers van klanten die daadwerkelijk iets kopen is mogelijk een ander verhaal, die zou je eventueel kunnen opslaan juist uit het oogpunt van fraudepreventie. 

 

Praktisch gezien denk ik dat de meeste kleine tot middelgrote webwinkels werken op basis van een of ander kant-en-klaar stuk software, en dat slaat meestal wel IP adressen op. Overigens goed kans dat er ook ip adressen bewaard blijven van bestellingen vanaf dag 1, ook al is dat inmiddels 5 jaar geleden. Je kunt je afvragen of het rechtmatig is die informatie zo lang te bewaren (als een koop voltooid is en geen retourrecht oid meer bestaat heb je m.i. geen goede reden het wel te bewaren). 

 

Bij maatwerk heb je hier natuurlijk wel de keuze in, en in kan me ook wel voorstellen dat er in bepaalde branches een voorkeur is om zo weinig mogelijk informatie van een klant te bewaren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept