• 0

KOR indien voorbelasting meer is dan verschuldigde omzetbelasting

Hallo, ik ben nu een jaar actief als ondernemer en voldoe aan de eisen om de KOR te mogen ontvangen.

De eerste drie kwartalen heb ik geen omzet gedraaid en heb ik de voorbelasting teruggevraagd en gekregen.

Alleen in het vierde kwartaal zijn er goederen verkocht en is er voor het eerst verschuldigde omzetbelasting.


De verschuldigde omzetbelasting van 5a is 1405 Euro.

En de voorbelasting van 5b is 6987 Euro.

 

Het drempelbedrag van de KOR is 1345.

Indien lager dan hoef je die BTW niet af te dragen.
Daar zit ik overheen.

Maar ik zit wel onder de 1883.

 

Nou zie ik op de belastingpagina dat ik de vermindering als volgt bereken:

2,5 x (€ 1.883 – (btw-bedrag van vraag 5a van de aangifte – voorbelasting van vraag 5b van de aangifte))

Dat is 2,5 x (1883 - (1405-6987= -5582).

Dan moet ik daar een minbedrag vanaf tellen?

 

Volgens andere sites moet ik het als volgt doen:

2,5 x (1883-1405) = 1195.

Zou ik dat dan mogen aftrekken?

 

Ik heb mijn vierde BTW aangifte ook al verzonden.
Dat kan ik niet alsnog invullen.

Wel via een extra formulier.

Voordat ik dat ga doen; klopt het dat ik 1195 er vanaf mag trekken?

Ik hoor het graag.

Nicole

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Volgens mij zijn beide methodes fout.

 

De KOR is alleen van toepassing als je daadwerkelijk btw moet afdragen. Daarvoor moet 5b lager zijn dan 5a én het verschil moet minder dan 1.883 euro zijn. Aangezien je voorbelasting zo hoog is, is er geen btw om af te dragen - en is de KOR dus ook nihil. Je hebt simpelweg recht op een teruggave van 5.582 euro (6.987 minus 1.406 euro).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bij deze, Prins heeft het helemaal goed. Kor bereken je over het hele jaar en niet per kwartaal. 

 

En is er nu nog een bedrag te betalen of te vorderen dan gaat dat via een suppletie aangifte. Of als het een klein bedrag is kan je dit met de aangifte van het eerste kwartaal 2019 verrekenen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/aangifte_corrigeren

aangepast door henkh
link toegevoegd
Link naar reactie
  • 0

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/

Moet u in een jaar minder dan € 1.883 btw

betalen? Dan kunt u in aanmerking komen voor belastingvermindering. Of u hoeft helemaal geen btw te betalen. U maakt dan gebruik van de kleineondernemersregeling.

 

Als jij belasting terugkrijgt omdat je voorbelasting hoger is, dan hoef je dus geen belasting te betalen maar krijg je belasting terug. Je kunt dan ook helemaal geen KOR toepassen.

 

Als jij wel KOR zou toepassen zou jij dus af moeten dragen wat niet de bedoeling is.

Link naar reactie
  • 0

Als ik over de vier kwartalen genomen een totaal heb waarbij ik meer voorbelasting heb dan de gehele verschuldigde omzetbelasting over dat jaar?

Dus 5b is over een heel jaar hoger dan 5a in mijn geval.

Dan hoef ik niets af te dragen onder de streep; heb ik reeds de BTW terug ontvangen.

En is de KOR niet toepasbaar.

Vat ik het dan goed samen?

Bedankt voor jullie behulpzaamheid!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat las ik, maar dat snap ik dan niet helemaal? Iedereen zou dat toch toe willen passen?? Het is toch een steuntje in de rug? Je moet het dan wel opgeven bij je inkomstenbelasting. Bedoel je dat ermee? Dat het dan als inkomsten gezien wordt en dat het dan misschien niet voordelig kan zijn? Want anders is het toch alleen maar voordelig om dat toe te kunnen passen?

En hoezo zou ik mezelf in deze specifieke situatie dan tekort doen??

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, NBroek zei:

 En hoezo zou ik mezelf in deze specifieke situatie dan tekort doen??

 

De formule zou namelijk leiden tot een bijbetaling, omdat je met dubbele mintekens te maken hebt (en min maal min is plus):

2,5 x (1883 - (1405-6987)) =
2,5 x (1883 - (-5582) =
2,5 x (1883 + 5582) =
2,5 x 7465 =

18662,50 euro bijbetalen

 

Denk niet dat dat je bedoeling was, of wel? :classic_cool:

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik denk dat dat tekort doen was over een stukje tekst wat ik weggehaald had. Ik dacht dat de KOR vrijwillig was (maar als je hem niet toepast doe je jezelf tekort). Daarmee bedoelde ik natuurlijk wel vrijwillig als je onder de €1.883 moet betalen. Niet voor iedereen.

 

Maar aangezien ik niet zeker wist of de KOR ook daadwerkelijk vrijwillig is had ik het stukje weggehaald. Maar ik zie nu in een ander topic dat deze inderdaad toch vrijwillig is.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, NBroek zei:

Waarom zou iemand het dan niet willen?

Misschien omdat je graag belasting betaald :classic_tongue:

Aan de huidige KOR zitten in principe geen nadelen dus het is ook nadelig om die niet toe te passen. Buiten de administratieve rompslomp (want tussen de €1.345 en €1.883 krijg je maar een gedeelte terug). Maar dat neemt niet weg dat het toch 'vrijwillig' is.

 

Tevens noemde ik de vrijwilligheid specifiek n.a.v. jouw situatie. Als de KOR al zou gelden bij <€1.883 btw (maar dan dus ook als je voorbelasting hoger zou zijn dan je omzet-btw zoals bij jou) dan zou de vrijwilligheid ervoor zorgen dat je hem dus niet toe zou hoeven te passen. Want anders zou je in jouw situatie onder KOR alsnog btw af moeten dragen. Zie voor het rekenvoorbeeldje de post van prinsrachid. In dat geval zou de vrijwilligheid je sowieso de mogelijkheid geven om daaronder uit te komen. Vandaar dat de KOR ook alleen maar geldt van >€0 en <€1.883 netto btw.

 

De nieuwe KOR heeft dus overigens wel nadelen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-3-2019 om 22:34, Rik · zei:

Ja, dat klopt helemaal.

 

In 2020 gaat er wel het een en ander veranderen met de KOR regeling.

https://www.4-vision.nl/nieuws/prinsjesdag-2018-de-nieuwe-kleineondernemersregeling-voor-de-btw/

Met de KOR in 2020 breng je geen BTW in rekening op verkoopfacturen, maar de BTW op inkoopfacturen mag je niet meer aftrekken.

 

Als je als klein bedrijf puur handel doet, kun je dus de BTW op inkoop van goederen niet meer aftrekken als je gebruik wil maken van de KOR.

aangepast door Mario Gielissen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.