• 0

Zit er enig intellectuele eigendomsrechten op dit product?

(aangepast)

Hallo mensen,

 

Ik ben nogal in tijdsnood vanwege een deadline en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met zijn/haar kostbare tijd. 

Ik wil een zelf-massage tool importeren en branden om het verder te gaan verkopen, maar ik weet niet of ik dan geen inbreuk maak op enige intellectuele eigendomsrechten. Er zijn meerdere bedrijven die hetzelfde soort tool verkopen, maar elk met een iets ander design. Zie de collage afbeelding. Ik denk dat de tool als eerste is uitgevonden door Thera Cane.

Een paar vragen hierover:

1) Waarschijnlijk kunnen de andere merken hetzelfde tool als de Thera Cane verkopen, anders zouden niet zo veel bedrijven dat doen. Wat ze denk ik niet mogen is precies hetzelfde design te gebruiken als de Thera Cane. Klopt dat?
2) Als ik het goed heb mag ik niet een product op de markt brengen met precies hetzelfde design als de Thera Cane en het een eigen merk te geven? Of moet ik dan een iets andere uiterlijk hebben? Of misschien is de Thera Cane alleen beschermd in de US en mag ik in Europa hetzelfde design gebruiken zonder er (in de toekomst) in problemen mee te komen?
3) Hoe kan ik erachter komen of de design van de ''Selfie massager'' en ''Body Back'' merk ook beschermd zijn?
4) Alibaba verkoopt een design, zie collage, die ik niet eerder heb gezien op Amazon. Zou het legaal zijn om dit product hier in Europa op de markt te brengen?

Alvast heel erg bedankt!

Links naar de verschillende brands, wellicht is dat handig:
*Thera Cane: https://www.amazon.com/Thera-Cane-No-Model-Massager/dp/B00NH0XG7E/ref=sr_1_3?keywords=thera%2Bcane&qid=1552745469&s=gateway&sr=8-3&th=1
* Selfie Massager: https://www.amazon.com/LiBa-Massager-Trigger-Fibromyalgia-Relief/dp/B014RQ82JS/ref=sr_1_7?keywords=thera+cane&qid=1552745469&s=gateway&sr=8-7
* Body Back: https://www.amazon.com/Body-Back-Original-Trigger-Therapy/dp/B005F9F5H4/ref=sr_1_1_sspa?keywords=thera%2Bcane&qid=1552745242&s=gateway&sr=8-1-spons&th=1
*Sokiss: https://www.amazon.com/Sokiss-Massager-S-Shaped-Shoulder-Myofascial/dp/B073PY5JZK/ref=sr_1_26?keywords=thera%2Bcane&qid=1552745242&s=gateway&sr=8-26&th=1
 

theracane_vraag_IPLAW.jpg

aangepast door xbcc
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt na een volle dag nog geen antwoord gehad. Dat verbaast me niets, want je vraagt nogal wat. IK denk dat als je een gespecialieerde jurist moet betalen dat, je minimaal op 1500 € moet rekenen, en misschien wel meer dan 5000€ om een goed en volledig antwoord te krijgen. En dan zul je nog geen zekerheid hebben.

 

IK doe maar een gedeeltelijke poging

 

De tool kan zowel door een octrooi (patent) als door een model (registered design) beschermd zijn.

 

Die kunnen beide op naam van Thera Cane staan, of van iemand anders met wie Thera Cane een deal heeft. Je ziet al wel in dat alleen het zoeken van welke IE rechten er zijn al een behoorlijke klus is. En dat kan (zal) ook nog eens land per land verschillen.

 

En dan hebben we het nog niet over de interpretatie....dus of jij mag doen wat je wilt. 

 

' Ik denk dat de tool als eerste is uitgevonden door Thera Cane.'.

 

Wel, dat lijkt me een van de eerste dingen om uit te vinden.

 

'1) Waarschijnlijk kunnen de andere merken hetzelfde tool als de Thera Cane verkopen, anders zouden niet zo veel bedrijven dat doen.'

 

Mogelijk, maar het feit dat ze doen wat ze doen zegt niets over of het mag. Wie weet zit Thera Cane ze op de hielen? Wie weet hebben ze een deal met Thera Cane? Wie weet doen ze gewoon wat ze doen totdat het misloopt?

 

'Wat ze denk ik niet mogen is precies hetzelfde design te gebruiken als de Thera Cane. Klopt dat?'

 

Dat kan niemand zeggen zonder grondige studie van de IE situatie. En die kan (zal) ook nog eens land per land verschillen. Als Thera Cane bescherming heeft mag dat inderdaad niet. Anders wel. En als Thera Cane matige bescherming heeft... wel dan zit het er tussenin en hang het heel erg van de precieze situatie af.

 

'2) Als ik het goed heb mag ik niet een product op de markt brengen met precies hetzelfde design als de Thera Cane en het een eigen merk te geven?'

 

HEt is best mogelijk dat dat wel mag, dat hangt van hun bescherming (IE rechten) af.

 

'Of moet ik dan een iets andere uiterlijk hebben?'

 

Misschien is dat genoeg om inbreuk te vermijden, misschien niet.

 

dat hangt van hun bescherming (IE rechten) af

 

'Of misschien is de Thera Cane alleen beschermd in de US en mag ik in Europa hetzelfde design gebruiken zonder er (in de toekomst) in problemen mee te komen?'

 

Dat is mogelijk, dat hangt van een analyse van hun IE rechten af.

 

'3) Hoe kan ik erachter komen of de design van de ''Selfie massager'' en ''Body Back'' merk ook beschermd zijn?'

 

Ook voor die modellen een opzoeken welke IE rechten er zijn, in de landen die je interesseren.

 

4) Alibaba verkoopt een design, zie collage, die ik niet eerder heb gezien op Amazon. Zou het legaal zijn om dit product hier in Europa op de markt te brengen?

 

Misschien wel, misschien niet, hangt af van de IE rechten die ze hebben, en die anderen ook hebben.

 

OM toch op een positieve noot te eindigen: Het is heel lovenswaardig om eerst goed uit te zoeken of iets mag. Maar daar zijn limieten aan. Om het heel zwart-wit te zeggen: zolang je geen concrete redenen hebt om aan te nemen dat iets niet mag, en zolang er geen bedragen mee gemoeid zijn die levensveranderend zijn voor jou, is het risico eerder beperkt en te beschouwen als normaal ondernemersrisico.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het is vrij eenvoudig te vinden dat er een of meer zogenaamde designpatenten op het origineel zit (Thera Cane). Dat is te vergelijken met ons auteursrecht en volgens diverse verdragen kan mevrouw Cane hier in Nederland een beroep doen op haar rechten. Tenzij je kan bewijzen dat het ontwerp al voor indiening / openbaring in gebruik was elders.

 

Ook is eenvoudig te vinden dat er ook een of meer patenten zijn op zogenaamd afgeleiden van dit product. Iemand heeft iets aan de stand van de techniek toegevoegd, daardoor is mogelijk ook afstand genomen van het ontwerp. Dat zie  ik overigens niet in de getoonde tekeningen waarvan er een aantal lijken op het (vermeende) origineel. Met die van Alibaba krijg je het meeste kans op problemen. Ook op de andere modellen die "geïnspireerd" zijn op het eerste model (zonder extra functionaliteit) geldt dat er weer een nieuw design patent / auteursrecht kan zitten. Zo op het eerste oog loop je ten opzichte van Thera Can het minste risico met de "Selfie massager" maar ook daar zit een design patent op. Ook een jurist zal geen sluitend advies kunnen uitbrengen over wat mag en niet mag, er is namelijk ook sprake van auteursrecht door openbaring van iets origineels. De rechtspraak is verre van eenduidig.  Het gaat vooral om de inschatting of er verwarring kan ontstaan. Dat er veel producten zijn die op elkaar lijken kan ook in je voordeel werken. 

 

Het veiligst is om een groter Amerikaans of Europees merk te gaan voeren en daar na te gaan hoe het zit met de IE rechten. Zelf gaan rommelen is vragen om moeilijkheden.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.