• 0

Zakelijke rekening achteraf privé aanmerken??

Ik heb na jarenlang ondernemen (eenmanszaak) eindelijk in oktober 2018 een zakelijke rekening geopend. 

 

Door de jaren heen heb ik heel wat geld gespaard door ondernemen. Voor pensioen en mogelijke arbeidsongeschiktheid. Eind 2018 was ik van plan in een auto te investeren en wat andere grote investeringen te maken. Om een lang verhaal kort te houden. Ik heb dus 110k vanuit privé op mijn zakelijke rekening gestort. 

 

Bij nader rond informeren, begrijp ik dat dit gezien kan worden als box 3 ontduiking. Hiervan was ik niet op de hoogte. 

 

Nu stijgt mijn balans/zakelijke rekening ineens enorm en mijn box 3 is vrijwel leeg. Uiteraard heb ik wel enkele investeringen gedaan, maar het grotendeel staat nog op mijn zakelijke rekening. 

 

Moet ik dit nu terugboeken naar privé/box 3? En hoe verantwoord ik dit in verband met de peildatum 1 jan (IB 2019) van box 3.

 

kan ik alles niet omdraaien en de zakelijke rekening gewoon als privé opnemen in de aangifte IB. Achteraf is dit erg dom geweest en ik wil geen problemen met de belastingdienst. 

 

Hopelijk weet iemand raad

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur terug, CatharinaK zei:

Nu stijgt mijn balans/zakelijke rekening ineens enorm ... en mijn box 3 is vrijwel leeg. 

Waarom zou je balans stijgen ?

Als je het goed hebt gedaan, dan is de privé rekening als zakelijke rekening gebruikt.

Het saldo blijft zakelijk vermogen zolang je dat in de balans niet als privé opname hebt geboekt.

Daarmee is er ook geen privé vermogen in box 3.

 

De hamvraag is dan ook ... heb je al het geld als privé-opname in de passiva geboekt en is dat bedrag vervolgens in de IB-aangifte opgenomen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

15 minuten geleden, Cosara zei:

Waarom zou je balans stijgen ?

Als je het goed hebt gedaan, dan is de privé rekening als zakelijke rekening gebruikt.

Het saldo blijft zakelijk vermogen zolang je dat in de balans niet als privé opname hebt geboekt.

Daarmee is er ook geen privé vermogen in box 3.

 

De hamvraag is dan ook ... heb je al het geld als privé-opname in de passiva geboekt en is dat bedrag vervolgens in de IB-aangifte opgenomen ?

Volgens mij begrijp je mij niet goed. Ik heb een privé rekening en daarnaast een nieuwe zakelijke rekening.

 

ik heb het geld van mijn privé rekening overgeboekt naar mijn zakelijke rekening. Dus het vermogen verdwijnt vanuit box 3 naar box 1. 

 

Als ik alle info lees op internet mag je niet zomaar zoveel geld op je zakelijke rekening zetten. Ze zeggen dat je hiermee vermogensbelasting kan ontlopen. 

 

Dit is totaal niet mijn bedoeling. Vandaar dat ik het eigenlijk wil terugdraaien. 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, CatharinaK zei:

Volgens mij begrijp je mij niet goed. Ik heb een privé rekening en daarnaast een nieuwe zakelijke rekening.

 

ik heb het geld van mijn privé rekening overgeboekt naar mijn zakelijke rekening. Dus het vermogen verdwijnt vanuit box 3 naar box 1.

Volgens mij begrijp jij mij niet goed.

 

Een onderneming kan en mag meerdere bankrekeningen tegelijk in gebruik hebben.

Je boekt geld van de ene bankrekening over naar de andere bankrekening.

Een privé betaalrekening gebruiken als zakelijke rekening (van een eenmanszaak) komt heel veel voor en dat betekent niet dat al het geld daarop opeens privé geld is geworden. De Belastingdienst heeft daar geen moeite mee ... de Bank die de rekening verstrekt wel. Lees de gebruiksvoorwaarden maar eens.

 

Het is wel zaak dat het saldo als zakelijk vermogen op de balans blijft staan. Als dat zo is, dan komt box 3 helemaal niet in beeld.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Cosara zei:

Het is wel zaak dat het saldo als zakelijk vermogen op de balans blijft staan. Als dat zo is, dan komt box 3 helemaal niet in beeld.

Ik denk dat je TS niet goed begrijpt. Er was €110.000 privé begin 2018. Dat is in oktober 2018 compleet allemaal naar een zakelijke rekening gestort. Dus op 1 januari 2019 is de privé rekening €0 en de zakelijke rekening €110.000. Reken maar dat dat gezien wordt als belastingontduiking bij controle (Boxhopping naar een zakelijke rekening)

 

45 minuten geleden, Cosara zei:

Het saldo blijft zakelijk vermogen zolang je dat in de balans niet als privé opname hebt geboekt.

Je gaat er vanuit dat die 110k dus nog gewoon op het eigen vermogen van de onderneming staat. Ik ga er vanuit dat dit geld al naar privé geboekt is en de jaren ervoor ook gewoon in box 3 vielen. Doorschuiven naar een zakelijke rekening en het niet meer bij box 3 opgeven is dan ontduiking.

 

26 minuten geleden, CatharinaK zei:

Dit is totaal niet mijn bedoeling. Vandaar dat ik het eigenlijk wil terugdraaien.

Bij de IB aangifte moet je per bankrekening aangeven of het om een zakelijke of privé rekening gaat. Je zou dus voor die zakelijke rekening gewoon privé aan kunnen geven en dan wordt ie in box 3 belast.

 

Maar dit probleem gaat eigenlijk pas volgend jaar spelen want voor de opgave van 2018 geldt een peildatum van 1 januari 2018. En toen had je het saldo dus privé staan. Je zou dus voor IB 2019 (volgend jaar) ook de rekening nog als privé op kunnen geven en dan voor 2020 als zakelijk. (Ik weet niet of de belastingdienst jaarlijks bijhoudt of een privé rekening zakelijk wordt of niet)

 

In de daarop volgende jaren mag je natuurlijk wel een buffer aanhouden op de zakelijke rekening. Die mag echter niet zo hoog liggen dat het zakelijk niet te verantwoorden is.

 

2 uur geleden, CatharinaK zei:

Door de jaren heen heb ik heel wat geld gespaard door ondernemen.

De hamvraag is nu natuurlijk wel waar dit geld stond. Had je dit al als privé in box 3 door die jaren heen of stond het nog als eigen vermogen op de balans van de onderneming?

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Rik · zei:

Maar dit probleem gaat eigenlijk pas volgend jaar spelen want voor de opgave van 2018 geldt een peildatum van 1 januari 2018. En toen had je het saldo dus privé staan. Je zou dus voor IB 2019 (volgend jaar) ook de rekening nog als privé op kunnen geven en dan voor 2020 als zakelijk. (Ik weet niet of de belastingdienst jaarlijks bijhoudt of een privé rekening zakelijk wordt of niet)

Rik, jij begrijpt me (; 

echter is het wel een zakelijke nieuwe rekening van Knab. Dus dit is geen probleem dat ik deze privé aanmerk? Dan verschijnt hij nooit op mijn balans en kan ik hem inderdaad na 1 januari als zakelijk aanmerken. Mag dat dan pas vanaf 2020? 

15 minuten geleden, Rik · zei:
2 uur geleden, CatharinaK zei:

 

De hamvraag is nu natuurlijk wel waar dit geld stond. Had je dit al als privé in box 3 door die jaren heen of stond het nog als eigen vermogen op de balans van de onderneming?

 

Op mijn oorspronkelijke box 3 rekening. Dus alle jaren netjes vermogensbelasting afgedragen. 

 

Tot welke hoogte is het redelijk vermogen op een zakelijke rekening te hebben? Is hier een grens voor?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zakelijke rekening niet in je boekhouding opnemen is het kind met het badwater weggooien. Je moet gewoon die zakelijke rekening in je administratie opnemen.

Het geld op de rekening is uiteindelijk alleen een potentieel fiscaal geschilpuntje. maar de rekening zelf niet.
uiteraard is het verstandig de boel zo goed mogelijk te scheiden en per rekening een keuze te maken, maar je hoeft nu niet opeens je zakelijke rekening helemaal uit je boekhouding te halen omdat mogelijk een deel van het saldo (bij nader inzien) onzakelijk blijkt.

 

Je kunt dus ook prima alleen bij de fiscale aangifte bepalen of er overtollige geldmiddelen op de balans staan. Er is (alleen) sprake van overtollige geldmiddelen als er geen zakelijk doel voor is.

Jij geeft echter aan dat je eind 2018/begin 2019 een auto wilde kopen en een aantal grotere investeringen te willen doen. Dat zijn volstrekt legitieme zakelijke doelen daarvoor mag je saldo aanhouden. Als je dat kunt aantonen dan is er absoluut geen sprake van belastingontwijking, laat staan van belastingontduiking.. uiteraard moet het totaal van de voorgenomen investeringen wel een aardig eind richting de overgeboekte 110K gaan en niet bedoeld zijn als pensioenpotje of arbeidsongeschiktheidsreserveringen want die zijn namelijk niet zakelijk dat is gewoon een prive spaarpot.. verstandig om te hebben maar niet als zakelijk vermogen..

Dat de feitelijke investeringen uiteindelijk een paar maanden later plaatsvinden is niet zo heel spannend. Er zijn geen keiharde eisen die bepalen wanneer geld overtollig is en wanneer niet. jij zult moeten onderbouwen dat je die investeringen wilde doen. Een offerte aanvraag in 2018 o.i.d. is al heel mooi. Beste bewijs is natuurlijk de daadwerkelijke aanschaf van een auto en de andere investeringen in 2019. De belastingdienst gaat niet met jou in discussie dat de overboeking eind 2018 dus niet echt nodig was omdat je pas in 2019 hoefde te betalen.

De regel om overtollige geldmiddelen in een onderneming toch tot BOX 3 te rekenen bestaat om te voorkomen dat mensen jaren lang grote sommen geld op de zakelijke (spaar)rekening laten staan om zo box 3 te ontwijken. "timingsverschillen" van enkele maanden tussen storten van het geld en feitelijke uitgave zal niet snel tot problemen leiden.

 

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Rik · zei:
1 uur terug, Cosara zei:

Het saldo blijft zakelijk vermogen zolang je dat in de balans niet als privé opname hebt geboekt.

Je gaat er vanuit dat die 110k dus nog gewoon op het eigen vermogen van de onderneming staat.

Ik ga er vanuit dat dit geld al naar privé geboekt is en de jaren ervoor ook gewoon in box 3 vielen.

Doorschuiven naar een zakelijke rekening en het niet meer bij box 3 opgeven is dan ontduiking.

1. Ja ... dat hoopte ik.

2. Als dat zo is, dan was dat niet slim.

3. Mee eens, tenzij het geld zakelijk gebruikt gaat worden voor de aankoop van het een of ander.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het wel met Roel eens. Maar het probleem is dat je aangaf je gehele box 3 over geboekt te hebben naar de zakelijke rekening. 110k voor het einde van het jaar naar zakelijk en box 3 wordt €0. Bij controle zal dat in ieder geval onvermijdelijke vragen oproepen. Dan zul je die investeringen denk ik ook echt gedaan moeten hebben in 2019.

 

Vraag aan andere.  Hoe/waar kun je aangeven in de IB dat de zakelijke rekening misschien een gedeelte privé vermogen is (of andersom)? Ik ben maar een vinkje tegengekomen of de rekening zakelijk was. Bijvoorbeeld €20.000 of €30.000 aangeven als privé zou al heel wat kunnen helpen denk ik (en je blijft onder de belastbare bedrag in box 3).

 

Mag je in dat geval gewoon het saldo aanpassen bij de bankrekeningen? (lijk me niet de juiste manier) Hoe doe je dat met een privé rekening waarvan je een bepaald bedrag als buffer aan wil geven als zakelijk  (dus dat dat nog in het eigen vermogen van de onderneming zit)?

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

Mag je in dat geval gewoon het saldo aanpassen bij de bankrekeningen? (lijk me niet de juiste manier) Hoe doe je dat met een privé rekening waarvan je een bepaald bedrag als buffer aan wil geven als zakelijk  (dus dat dat nog in het eigen vermogen van de onderneming zit)?

 

Dit had ik ook in gedachte, maar ik weet niet of dit kan. Ik kan dan stel een gedeelte privé opgeven van de zakelijke rekening. 

 

De zakelijke rekening ben ik pas gestart in oktober 2018, naast wat verkennende gesprekken en de aanschaf van mijn auto, kan ik op papier niet bewijzen dat ik een zakelijke doel had. 

 

 

Vandaar dat ik dacht dat ik wellicht de zakelijke rekening als privé kon aanmerken, aangezien deze nog nooit op mijn balans is verschenen. 

 

De hele storting van privé/box 3 naar zakelijk is rond het einde van het jaar niet echt slim geweest.

of maak ik mij te veel zorgen?

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, CatharinaK zei:

Vandaar dat ik dacht dat ik wellicht de zakelijke rekening als privé kon aanmerken, aangezien deze nog nooit op mijn balans is verschenen.

Dat kan dus wel maar zou wel zonde zijn als je een gedeelte toch als zakelijk kunt zien. Vandaar de vraag of je van één rekening een gedeelte zakelijk en een ander gedeelte privé op kunt geven. Maar ik weet niet of dat kan op één rekening.

 

En als je bijvoorbeeld 80k overgemaakt zou hebben en 30k op je box 3 had laten staan, denk ik dat je dat veel beter had kunnen verantwoorden (en dat zal misschien ook geen flaggetjes triggeren bij de BD). Maar dat is achteraf.

 

Ook een gedeelte van de winst (zakelijk overschot) niet opnemen maar een of twee jaartjes langer op de zakelijke rekening laten staan roept minder vragen op.

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Rik · zei:

at kan dus wel maar zou wel zonde zijn als je een gedeelte toch als zakelijk kunt zien

Weet je zeker dat dit kan? Dat ik nu de zakelijke rekening aanmerk als privé bedoel ik.  Ik heb gisteren een groot gedeelte terug gestort naar mijn privé rekening. Kreeg een beetje zenuwen na alle verhalen online. Ik wil namelijk echt geen problemen hierover.  En kan ik hem dan in 2019 laten verschijnen op de balans?

 

het beste zou inderdaad de split optie zijn, maar ook hier kan ik niks over vinden online. 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de instructies van de Belastingdienst zelf volgt, dan zul je een bankrekening als zakelijk moeten etiketteren in je aangifte als je deze (gedeeltelijk) zakelijk gebruikt. Dit kan overigens ook het geval zijn geweest met een willekeurige privérekening. Maar volgens mij mag je met een bankrekening in feite hetzelfde doen als met andere activa (auto, computers, etc). Zodra je een activum in gebruik neemt en het gebruik daarvan is voor meer dan 10% zakelijk, dan is het zogenaamd keuzevermogen. Je mag dan zelf kiezen of je die bankrekening fiscaal zakelijk aangeeft (box 1) of privé (box 3). Als je de rekening voor meer dan 90% zakelijk gebruikt, heb je geen keus. Dan móet de bankrekening zakelijk worden aangegeven.

 

Quote

Was het een zakelijke rekening?                   o Ja     o Nee

Kies 'Ja' als u deze bankrekening al eerder in deze aangifte hebt ingevuld. Dit is bijvoorbeeld het geval als u de bankrekening (gedeeltelijk) zakelijk gebruikte voor bijvoorbeeld freelancewerk of als de bankrekening bij uw zakelijk vermogen binnen een onderneming, in tegenstelling tot privévermogen. hoorde.

 

Persoonlijk zou ik de rekening in dit geval gewoon zakelijk opgeven. Je geeft het saldo dan aan in je aangifte onder liquide middelen. En wanneer er wordt gevraagd naar of het een zakelijke rekening is, antwoord je "Ja". De rekening zelf is bedoeld voor zakelijk gebruik en ook de intentie is zakelijk. De rekening wordt dan niet meegenomen in box 3.

 

Het saldo zou inderdaad te hoog kunnen zijn, maar mensen maken nou eenmaal fouten. Het probleem ontstaat mijns inziens pas op het moment als er sprake is van "duurzame overtolligheid". En vergeet ook niet dat de bewijslast bij de Belastingdienst ligt (die bovendien geen heldere maatstaf geeft voor wat 'duurzaam overtollig' nu daadwerkelijk betekent). De hoeveelheid geld die je mag aanhouden voordat het overtollig wordt ligt namelijk aan de eigenschappen van je bedrijf. Hoeveel omzet draai je, hoeveel risico loop je, hoe afhankelijk ben je van bepaalde factoren, hoe hard hakken die erin als het mis gaat, hoeveel investeringen wil je nog gaan doen, hoeveel kosten komen er nog aan, wat voor uitbreidingsplannen heb je nog, etc. 

 

Persoonlijk zou ik gewoon het jaar 2019 gebruiken om het even aan te kijken en het saldo waar mogelijk en nodig geleidelijk in overeenstemming te brengen met de werkelijke plannen en risico's van je bedrijf. Hier nog een vrij recent uitspraak waarin een ondernemer door de rechter in het gelijk werd gesteld om 4 ton aan liquide middelen zakelijk aan te houden op basis van de eigenschappen en risicoprofiel van zijn bedrijf.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, Rik · zei:

Vraag aan andere.  Hoe/waar kun je aangeven in de IB dat de zakelijke rekening misschien een gedeelte privé vermogen is (of andersom)? Ik ben maar een vinkje tegengekomen of de rekening zakelijk was. Bijvoorbeeld €20.000 of €30.000 aangeven als privé zou al heel wat kunnen helpen denk ik (en je blijft onder de belastbare bedrag in box 3).

 

prinsrachid heeft al uitgebreid toegelicht. maar heel algemeen gesteld. het aangifte formulier is een standaard formulier dat door 6 of 7  miljoen Nederlanders, waarvan ca 1 miljoen ondernemers zelf ingevuld moet kunnen worden. Dat heeft zo zijn beperkingen.. Er vallen dus een heleboel nuances weg, het feit dat een mogelijkheid niet op het formulier staat wil niet zeggen dat iets niet mag of kan.

 

en omdat de rechtspraaksite in onderhoud is maar ik wel weet aan welke zaak prinsrachid refereert hier een link waarin dezelfde zaak wordt toegelicht.
https://www.taxlive.nl/nl/documenten/vn-vandaag/advocaat-mag-al-zijn-liquide-middelen-tot-ondernemingsvermogen-blijven-rekenen/

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben wel benieuwd of over het 'pensioenpotje' ooit al IB betaald is. Heb je de (grote) overschrijvingen van een betaalkenmerk (omschrijving) voorzien?

 

Behalve het risico dat je de Belastingdienst benadeelt, zou dit ook nog wel eens precies andersom kunnen liggen. Heeft ooit een boekhouder aangiftes verzorgd? Daar lijken m.i. middelen voor beschikbaar.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, CatharinaK zei:

1. De zakelijke rekening ben ik pas gestart in oktober 2018, naast wat verkennende gesprekken en de aanschaf van mijn auto, kan ik op papier niet bewijzen dat ik een zakelijke doel had.

2. Vandaar dat ik dacht dat ik wellicht de zakelijke rekening als privé kon aanmerken, aangezien deze nog nooit op mijn balans is verschenen. 

1. Bewijzen dat een zakelijke bankrekening een zakelijk doel heeft ... voor wat of voor wie ?

2. Waarom zou je dat willen doen.

 

Een zakelijke betaalrekening is duurder in gebruik dan een privé betaalrekening en die kosten komen dan ten laste van privé.

Zoals eerder gezegd en geschreven ... "Een onderneming kan en mag meerdere bankrekeningen tegelijk in gebruik hebben."

 

Misschien wordt het tijd voor een goede boekhouder/fiscalist, want zelf knoeien met pensioenvoorzieningen kan aardig fout gaan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Highio zei:

 

Ik ben wel benieuwd of over het 'pensioenpotje' ooit al IB betaald is. Heb je de (grote) overschrijvingen van een betaalkenmerk (omschrijving) voorzien?

 

Dit geld heb ik in eerste instantie opgepot in mijn box 3. Dus daar is vermogensbelasting over betaald.

 

12 uur geleden, prinsrachid zei:

Maar volgens mij mag je met een bankrekening in feite hetzelfde doen als met andere activa (auto, computers, etc). Zodra je een activum in gebruik neemt en het gebruik daarvan is voor meer dan 10% zakelijk, dan is het zogenaamd keuzevermogen. Je mag dan zelf kiezen of je die bankrekening fiscaal zakelijk aangeeft (box 1) of privé (box 3). Als je de rekening voor meer dan 90% zakelijk gebruikt, heb je geen keus. Dan móet de bankrekening zakelijk worden aangegeve

Prinsrachid, waarop is deze gedachtegang gebaseerd?  Dit zou namelijk het antwoord kunnen zijn.

 

die case over die advocaat had ik ook gevonden, maar bij hem is het vermogen op zijn zakelijke gestaag gegroeid. Ik heb natuurlijk vanuit onwetendheid alles ineens vanaf mijn spaarrekening op mijn zakelijke rekening gestort.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij begrijp je mij niet goed. :classic_wink::classic_huh:

 

Mijn vraag is of je op enige wijze in de eenmanszaak een pensioenpotje opgebouwd hebt of dat je dat geld als inkomen aan de onderneming onttrokken hebt (en daar dus inkomstenbelasting over betaald zou moeten hebben).

 

Als je niet weet wat je doet, zou ik me als advies in het algemeen eerst laten adviseren voor te handelen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Highio zei:

Mijn vraag is of je op enige wijze in de eenmanszaak een pensioenpotje opgebouwd hebt of dat je dat geld als inkomen aan de onderneming onttrokken hebt (en daar dus inkomstenbelasting over betaald zou moeten hebben).

 

Je kunt geen pensioenpotje opbouwen in de eenmanszaak. Alle winst die je maakt wordt wordt automatisch belast alsóf het allemaal onttrokken wordt (ongeacht of je dat doet of niet). Je kunt eventueel een Oudedagsreserve gebruiken in de eenmanszaak, maar ook dit is slechts een papieren voorziening. Als er verder geen andere activa zijn dan liquide middelen, dan zullen deze ook gewoon privé zijn. De tegenwaarde in geld van deze voorziening kan dus gezien worden als duurzaam overtollig, ook als daar een Oudedagsreserve op de papieren balans tegenover staat. Op het moment dat je belasting moet betalen over de vrijval van de Oudedagsreserve zul je dit ook privé moeten betalen. 

 

56 minuten geleden, CatharinaK zei:

waarop is deze gedachtegang gebaseerd?  Dit zou namelijk het antwoord kunnen zijn.

 

Dat volgt uit jurisprudentie. Je kunt iets zakelijk etiketteren als iets een "meer dan bijkomstig zakelijk karakter". Meer dan bijkomstig klinkt een beetje vaag, maar over het algemeen wordt aangenomen dat daarmee meer dan 10% wordt bedoeld. Ook de Belastingdienst gebruikt deze percentages. Kijk anders ook even hier.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, prinsrachid zei:

Dat volgt uit jurisprudentie. Je kunt iets zakelijk etiketteren als iets een "meer dan bijkomstig zakelijk karakter". 

 

Een zeer duidelijk artikel. Hieruit blijkt inderdaad dat je de zakelijke bankrekening mag splitsen in privé en zakelijk. 

Bedankt prinsrachid! 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, CatharinaK zei:

Een zeer duidelijk artikel. Hieruit blijkt inderdaad dat je de zakelijke bankrekening mag splitsen in privé en zakelijk. 

Ik volg dat niet helemaal.

Waarom zou je dat willen doen en wat levert dat uiteindelijk op?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
36 minuten geleden, Highio zei:

Denk ook even aan het depositogarantiestelsel...

 

Mits  toegelicht:classic_cool:  een hele slimme opmerking! 

 

Toelichting:

Als een bank met een Nederlandse bankvergunning onverhoopt failliet zou gaan (zoals DSB Bank in 2009) , dan staat het Depositogarantiestelsel  garant voor een bedrag van € 100.000,- per rekeninghouder per bank  

 

Wie dus € 110.000,- of meer op 1 of meerdere rekeningen bij de zelfde bank heeft staan, krijgt bij faillissement max. € 100.000,- vergoed en moet vervolgens heel lang wachten of er van het faillissement zelf nog iets terugkomt (gedupeerden van DSB bank kregen uiteindelijk  na 8 jaar iets meer dan 20% van hun verloren geraakte geld terug) 

 

Iemand die die € 110.000  of meer gespreid over rekeningen bij meerdere banken heeft krijgt € max 100.000,- per bank , en raakt dus niets kwijt als er niet meer dan € 100.000,- per bank op de rekening staat

 

Waar je wel voor moet oppassen dat de garantie geld per bankvergunning, en je dus niet meerdere rekeningen bij verschillende labels van dezelfde bank moet hebben. Zo is KNAB een label van Aegon Bank NV  en heeft ABN Amro Bank meer dan 50 verschillende labels /handelsnamen verdeeld over 4 vergunningen. Je kunt de vergunning per label zelf controleren in het Openbare Register Depositogarantiestelsel

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

n € 100.000,- per rekeninghouder per bank  

 

Wie dus € 110.000,- of meer op 1 of meerdere rekeningen bij de zelfde bank heeft staan, krijgt bij faillissement max. € 100.000,- vergoed en moet vervolgens heel lang wachten of er van het faillissement zelf nog iets terugkomt (gedupeerden van DSB bank kregen uiteindelijk  na 8 jaar iets meer dan 20% van hun verloren geraakte geld terug) 

 

Iemand die die € 110.000  of meer gespreid over rekeningen bij meerdere banken heeft krijgt € max 100.000,- per bank , en raakt dus niets kwijt als er niet meer dan € 100.000,- per bank op de rekening staat

 

Waar je wel voor moet oppassen dat de garantie geld per bankvergunning, en je dus niet meerdere rekeningen bij verschillende labels van dezelfde bank moet hebben. Zo is KNAB een label van Aegon Bank NV  en heeft ABN Amro Bank meer dan 50 verschillende labels /handelsnamen verdeeld over 4 vergunningen. Je kunt de vergunning per label zelf controleren in het Openbare Register Depositogarantiestelsel

 

 

Gelukkig ben ik hier bekend mee. Bedankt voor de toelichting. 

 

Is iedereen, net zoals prinsrachid, hier van mening dat een zakelijke rekening, net als activa etc. aangemerkt kan worden als 'gemengd'?

 

Dt zal voor mij namelijk de oplossing kunnen zijn. 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Cosara zei:

Ik volg dat niet helemaal.

Waarom zou je dat willen doen en wat levert dat uiteindelijk op?

 

Als de rekening altijd privé is geweest in box 3 en nu verschuift het gehele vermogen naar een zakelijke rekening box 1 roept dit vragen op lijkt mij? 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.