Ga naar inhoud
  • 0

Machine telkens kapot, overeenkomst ontbinden?

Hallo,

Afgelopen september hebben wij een kauwgum verwijder machine gekocht (€.35000,00). Deze machine vertoont telkens mankementen. Dat begon al na 2 weken. Sindsdien gaat er telkens weer wat stuk. Het wordt dan wel weer gemaakt, maar we staan toch telkens bij een klant stil. Na 5 a 6 weken ging de motor al stuk en sindsdien hebben we een "oude" motor erop staan. Doet het prima, maar is niet de motor die we gekocht hadden. 

Tussen toen en nu zijn er al meerdere problemen geweest en zijn we het vertrouwen in deze machine totaal kwijt. Als de machine het gewoon doet, dan is het de perfecte oplossing voor het kauwgum probleem. Maar nu durven we eigenlijk niet meer naar (nieuwe) klanten omdat we de angst hebben dat we weer stil komen te staan.

Nu zitten we binnenkort met de verkoper (importeur) en de fabrikant aan tafel om te bespreken wat te doen. Wij zijn op het punt gekomen dat er nog maar 2 opties zijn. Of een nieuwe machine, met als kanttekening zodra hij weer kapot gaat leveren we hem in, of direct overeenkomst ontbinden en geld terug krijgen.  Wat is juridisch correct.  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beide opties zijn mogelijk.

 

Maar als dit gesprek niets oplevert, zult u de formele weg moeten bewandelen en de leverancier in gebreke  moeten gaan stellen. Ontbinden kan namelijk alleen na een ingebrekestelling en nadat de termijn die u geeft om e.e.a. op te lossen, is verlopen, zodat men in verzuim is. Bovendien moeten de gebreken de ontbinding rechtvaardigen, maar daar zal het hier niet op stranden, op basis van wat u schrijft.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Beide is "juridisch correct" of beter gezegd een mogelijkheid als je dat zo overeenkomt. Zo te lezen heeft de fabrikant/leverancier al ruim de gelegenheid gehad om de machine te repareren, dat is een belangrijke eerste vereiste in een dergelijk geschil. De keuze voor een volledig nieuwe machine te krijgen is wat "gebruikelijker" en wat, naar mijn inschatting, in deze fase verwacht mag worden als aanbod door de leverancier.

Als je kiest voor ontbinding van de overeenkomst (waar volledig je geld terugvragen op neerkomt) kan juridisch wat meer haken en ogen hebben en stuit vaak op wat meer verzet.

Maar als inzet van de start van onderhandelingen zijn dit prima opties

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als je twee machines naar opdrachten kunt vervoeren of niet te ver reist gerekend vanaf jouw bedrijfslocatie, zou ik tijdelijk om een extra machine vragen in het gesprek. Argument zijn jouw kosten die je al gemaakt hebt.

 

Als de fabrikant en verkoper (importeur) vertrouwen hebben in hun product kunnen ze je dat m.i. prima bieden. Moet je er wel steeds maar één tegelijk inzetten.

 

Terzijde, maar ik dacht eerst 3.500 te lezen, maar dit blijkt 35.000. Dat is een serieuze investering.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, UwJurist zei:

Beide opties zijn mogelijk.

 

Maar als dit gesprek niets oplevert, zult u de formele weg moeten bewandelen en de leverancier in gebreke  moeten gaan stellen. Ontbinden kan namelijk alleen na een ingebrekestelling en nadat de termijn die u geeft om e.e.a. op te lossen, is verlopen, zodat men in verzuim is. Bovendien moeten de gebreken de ontbinding rechtvaardigen, maar daar zal het hier niet op stranden, op basis van wat u schrijft.

Bedankt voor uw reactie. We gaan in eerste instantie voor het omruilen. De verhouding tussen ons en de leverancier is uitstekend. Dus de insteek is omruilen. We gaan het afwachten. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Highio zei:

Als je twee machines naar opdrachten kunt vervoeren of niet te ver reist gerekend vanaf jouw bedrijfslocatie, zou ik tijdelijk om een extra machine vragen in het gesprek. Argument zijn jouw kosten die je al gemaakt hebt.

 

Als de fabrikant en verkoper (importeur) vertrouwen hebben in hun product kunnen ze je dat m.i. prima bieden. Moet je er wel steeds maar één tegelijk inzetten.

 

Terzijde, maar ik dacht eerst 3.500 te lezen, maar dit blijkt 35.000. Dat is een serieuze investering.

 

Groet,

 

Highio

Het is inderdaad een serieuze investering geweest en daar mag je als klant wel wat van verwachten. We zijn met deze machine Uniek in Nederland en Belgie. Er is er maar een. Gezien dit concept nieuw is hier. Maar of de leverancier een 2e exemplaar "op voorraad" wilt zetten, dat durf ik niet te zeggen (lees: hoogte investeringsbedrag). We hebben al aangegeven dat we willen aansturen op een nieuwe. Maar dat moet blijken. Het gaat er mij om in hoeverre ik een nieuwe kan eisen, of mijn geld terug kan eisen. Dat blijft natuurlijk een hekel punt.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

Beide is "juridisch correct" of beter gezegd een mogelijkheid als je dat zo overeenkomt. Zo te lezen heeft de fabrikant/leverancier al ruim de gelegenheid gehad om de machine te repareren, dat is een belangrijke eerste vereiste in een dergelijk geschil. De keuze voor een volledig nieuwe machine te krijgen is wat "gebruikelijker" en wat, naar mijn inschatting, in deze fase verwacht mag worden als aanbod door de leverancier.

Als je kiest voor ontbinding van de overeenkomst (waar volledig je geld terugvragen op neerkomt) kan juridisch wat meer haken en ogen hebben en stuit vaak op wat meer verzet.

Maar als inzet van de start van onderhandelingen zijn dit prima opties

De problemen worden ook wel weer telkens opgelost, maar dat ik bij elke klus stil komt te staan is niet normaal. Gezien de hoogte van de het bedrag van de machine mag je er toch wel vanuit gaan dat we er langer plezier van mogen hebben. Totale draaiuren is nu 108. Oftewel 2,5 week continue. Nou wijkt dat volgens mij wel wat af maar dan nog moet je er langer probleemloos mee kunnen werken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als een nieuwe auto van een dergelijke aanschafprijs telkens kapot gaat, krijg je ook direct een gratis leenexemplaar mee. Dat is een garantie-/servicekwestie. Niet jouw probleem, maar dat van de verkoper of leverancier. Ik zou iemand laten meeluisteren met/aanschuiven bij het aanstaande gesprek, dan snappen de gesprekspartners direct dat het jou ernst is.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als jij de enige bent in Ned/Be dan zullen  ze jou probleem serieus moeten nemen,  anders zie ik toekomstige verkoop somber in. Je kan alleen een positieve referentie geven wanneer jou ervaringen positief zijn. Als men achter hun product staat kun je hiermee veel deuren open.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog een aanvulling: als men bereid is tot omruiling voor een nieuw exemplaar, leg dan wel goed schriftelijk vast dat u de overeenkomst alsnog direct mag ontbinden indien ook dit exemplaar weer uitvalt. Leg ook afspraken vast over een compensatie voor de veelvuldige uitval.

Ik adviseer om zulke afspraken door een in contractenrecht gespecialiseerd jurist te laten controleren of opstellen. Hetzelfde geldt voor een ingebrekestelling.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Daarom zou ik die voorgestelde jurist ook nadrukkelijk direct betrekken, voordat je door twee personen onder tafel ge*&%$ wordt. Heb je toch een koopcontract gesloten met de Nederlandse verkoper naar Nederlands recht?

 

Zo ja, wat staat daarin over garantie en storingen (uitval)?

 

Heb je een dossier aangelegd met incidenten en kosten (directe schade)? En toezeggingen?

 

Is er een alternatieve leverancier voor het geval je verplichtingen aangegaan bent?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
44 minuten geleden, Highio zei:

Daarom zou ik die voorgestelde jurist ook nadrukkelijk direct betrekken, voordat je door twee personen onder tafel ge*&%$ wordt. Heb je toch een koopcontract gesloten met de Nederlandse verkoper naar Nederlands recht?

Uiteraard is het het beste om de jurist in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken. Om de jurist meteen aan tafel te zetten zorgt er naar mijn ervaring nog wel eens voor dat bij de andere partij de hakken in het zand gaan. Ik ben er - afhankelijk van de omstandigheden - in de regel voorstander van dat de jurist in eerste instantie op de achtergrond adviseert. Ook dan kom je beslagen ten ijs :-).

Ik adviseer ook altijd om al aan het begin van het gesprek aan te geven dat niets definitief beklonken wordt, maar 'intern' overlegd moet worden.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Eens, ziet een mogelijke belafspraak morgenochtend als goede voorbereiding. Succes met de zaak.

 

Als de Nederlandse importeur de enige contractpartij is dan zit deze natuurlijk ook met een groot probleem als dit niet volledig onderkend wordt door de fabrikant.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
20 uur geleden, Highio zei:

Eens, ziet een mogelijke belafspraak morgenochtend als goede voorbereiding. Succes met de zaak.

 

Als de Nederlandse importeur de enige contractpartij is dan zit deze natuurlijk ook met een groot probleem als dit niet volledig onderkend wordt door de fabrikant.

 

Groet,

 

Highio

Bellen is gedaan., Goed advies. Nu het gesprek nog.  Wordt vervolgt.

 

Link naar reactie
  • 2
Op ‎17‎-‎3‎-‎2019 om 20:26, UwJurist zei:

Uiteraard is het het beste om de jurist in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken. Om de jurist meteen aan tafel te zetten zorgt er naar mijn ervaring nog wel eens voor dat bij de andere partij de hakken in het zand gaan. Ik ben er - afhankelijk van de omstandigheden - in de regel voorstander van dat de jurist in eerste instantie op de achtergrond adviseert. Ook dan kom je beslagen ten ijs :-).

Ik adviseer ook altijd om al aan het begin van het gesprek aan te geven dat niets definitief beklonken wordt, maar 'intern' overlegd moet worden.

Hallo Monique,

Het gesprek is geweest. 2 dagen voor het gesprek kwam de verkoper (tevens deel mede-eigenaar) al even bij mij langs. Daaruit proefde ik dat hij wilde weten hoe het gesprek zou gaan verlopen. Ik vertelde hem dat we er gestrekt been in gingen. Ik had ook al door laten schemeren dat ik juridisch advies had ingewonnen. Kortom, eenmaal daar aangekomen was ik nog niet binnen en toen kwam de grote baas al naar buiten om te zeggen dat we een nieuwe machine (1 deel daarvan (hij bestaat uit 3 delen), kregen. Ik wilde alles nieuw omdat de rest ook kuren vertoonde. Dat wordt geregeld zei hij. Daarna nog wat andere punten besproken en na een goed uur waren we alweer opweg naar huis.

Nu even afwachten wanneer de nieuwe komt. Er moeten wat aanpassingen gedaan worden. Dat wordt nu dinsdag a.s. in werking gezet. Dus goed nieuws tot nu toe. Nu nog even kijken of we dit op korte termijn geregeld kan worden.

Ik had je deze feedback belooft dus bij deze. Bedankt voor de info. Geldt ook voor de andere die gereageerd hadden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de terugkoppeling, heb je om schriftelijke bevestiging van de mondelinge afspraken en afgegeven garanties gevraagd?

 

Begrijp ik nu goed dat jij alsnog gereisd hebt? Dat is m.i. werkelijk de omgekeerde wereld!

 

Wat gebeurt met de huidige of 'oude' machine? Is deze momenteel inzetbaar?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    2 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.