• 0

Samenwerking met freelancers

Goedemiddag,

 

Vorige week heb ik al een ander bericht gepost over een samenwerking tussen eenmanszaken. Dat terzijde en met de nodige afwegingen ben ik uitgekomen op het inhuren van freelancers voor het verkopen van mijn diensten. Het concept leent zich er perfect voor om deze uit te betalen op basis van prestaties, dus hoeveelheid omzet.

 

Echter heb ik een aantal vragen voor het inhuren van een freelancer, er vanuitgaande dat ik een geschikte kandidaat vindt en bereid is om op provisiebasis nieuwe klanten te werven.

- Dient hiervoor een modelovereenkomst voor geen werkgeversgezag te worden ondertekend?

- Mag deze freelancers uit naam van mijn onderneming handelen? Dus visitekaartjes en een e-mailadres vanuit mijn onderneming etc? Dit om consistent over te komen richting klanten? Of wordt dit als dienstverband gezien?

- Waar moet ik verder rekening mee houden, contractueel en voorwaardes etc?

 

De provisiepercentages ben ik wel over uit, hier kan ik richting aan geven. 

 

Graag hoor ik jullie meningen hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, knabbeltje zei:

Dient hiervoor een modelovereenkomst voor geen werkgeversgezag te worden ondertekend?

Niet verplicht, maar wel heel verstandig ... Algemene modelovereenkomst bemiddeling (NBBU) - 9051625886

 

3 minuten geleden, knabbeltje zei:

Mag deze freelancers uit naam van mijn onderneming handelen?

Dus visitekaartjes en een e-mailadres vanuit mijn onderneming etc?

Dit om consistent over te komen richting klanten? Of wordt dit als dienstverband gezien?

Mag wel, maar niet heel verstandig. Daarmee profileer je jezelf als een Uitzendbureau.

 

5 minuten geleden, knabbeltje zei:

- Waar moet ik verder rekening mee houden, contractueel en voorwaardes etc?

Facturatie van freelancer direct naar klant zonder tussenkomst (op naam van) van het Bemiddelingsbureau.

Geen collectief vervoer van een groep freelancers door het bemiddelingsbureau naar de klant.

 

De scheiding tussen een Uitzendbureau en een Bemiddelingsbureau is als schaatsen op dun ijs ... goed oppassen wat je doet.

Alles draait om zelfstandigheid ... of het ontbreken daarvan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

Facturatie van freelancer direct naar klant zonder tussenkomst (op naam van) van het Bemiddelingsbureau.

 

Iets meer over mijn concept. Het betreft het versturen van direct mail campagnes uit naam van mijn onderneming waarin advertenties van deze klanten staan. Vergelijk het voor het gemak met een folderpakket van Spotta. Bedrijven betalen aan Spotta om met hun folder in het pakket te zitten en verspreid te worden door Spotta. 

 

Ik wil, als voorbeeld dan, freelancers die deze 'ruimtes' in het pakket verkopen. Dus bij klanten langsgaan, overeenkomsten sluiten en deze klanten komen vervolgens met hun folder in dat pakket te zitten. Alleen als een freelancer de klant factureert is dat niet duidelijk richting deze partijen lijkt mij? Ik weet ook niet wat normaal gangbaar is. Het is in die zin meer te vergelijken met een agentuur ipv een freelancer die een project uitvoert.

 

Zoals ik het voor ogen had; freelancer heeft een potentiële klant, kan offertes en facturen met onze huisstijl overdragen. Na betaling door deze klant kan de freelancer mij factureren voor de commissie. Deze wordt dan door mij betaald. Is dit ook mogelijk met een constructie als deze of wat raad je aan?

 

Het betreft in die zin de verkoop van diensten van mijn onderneming. Die bekendheid moet daar ook aan vast zitten, anders wordt het voor de opdrachtgevers een vaag en onduidelijk verhaal lijkt mij.

aangepast door knabbeltje
Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, knabbeltje zei:

Zoals ik het voor ogen had; freelancer heeft een potentiële klant, kan offertes en facturen met onze huisstijl overdragen. Na betaling door deze klant kan de freelancer mij factureren voor de commissie. Deze wordt dan door mij betaald. Is dit ook mogelijk met een constructie als deze of wat raad je aan?

 

Ik raad aan om met behulp van een goede jurist te kijken naar een handelsagent-overeenkomst 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, knabbeltje zei:

Zoals ik het voor ogen had; freelancer heeft een potentiële klant, kan offertes en facturen met onze huisstijl overdragen.

Als de freelancer een potentiële klant heeft, wat moet het bemiddelingsbureau dan nog doen?

Wat verstaat u onder "onze huisstijl"  ... alleen vormgeving of uw naam en toenaam erop ?

Als het geen dun ijs betreft ... dan begeeft u zich in ieder geval op glad ijs.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Cosara zei:

Als de freelancer een potentiële klant heeft, wat moet het bemiddelingsbureau dan nog doen?

Wat verstaat u onder "onze huisstijl"  ... alleen vormgeving of uw naam en toenaam erop ?

Als het geen dun ijs betreft ... dan begeeft u zich in ieder geval op glad ijs.

 

Het gaat er met name om dat klanten van dit concept weten met wie zij zaken doen. Als retailers bijvoorbeeld de freelancer over de vloer krijgen die advertentieruimte van mij probeert te verkopen en vervolgens een eigen visitekaartje van hem geeft wekt dat argwaan. 

 

In die zin; deze freelancer is en blijft een freelancer. Echter kan hij offreren en factureren vanuit naam van mijn onderneming. Dan weten deze retailers ook met welke partij zij uiteindelijk zaken doen. Iets wat in deze markt enorm van belang is door het opbouwen van de naam.

 

Maar ik vul in dat dit als 'standaard' freelancer zich in het grijze gebied bevindt?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, knabbeltje zei:

Als retailers bijvoorbeeld de freelancer over de vloer krijgen die advertentieruimte van mij probeert te verkopen en vervolgens een eigen visitekaartje van hem geeft wekt dat argwaan.  Echter kan hij offreren en factureren vanuit naam van mijn onderneming. Dan weten deze retailers ook met welke partij zij uiteindelijk zaken doen.

Oh ...

Deze "freelancer" is dus gewoon als verkoper in loondienst.

Niks grijs gebied.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Cosara zei:

Als de freelancer een potentiële klant heeft, wat moet het bemiddelingsbureau dan nog doen?

 

Waar haal jij dat bemiddelingsbureau ineens vandaan? Daar is nooit sprake van geweest. TS wil het voetenwerk van zijn acquisitie uitbesteden aan freelancers die alleen maar geacht worden in hun directe omgeving middenstanders deelname aan een gids of daily deal-site te verkopen.

 

Dat is dus redelijk standaard werk en waarschijnlijk kan de ene freelancer ook niet besluiten om de opdracht aan zijn buurman door te geven of anderszins van instructies afwijken. Maar dat kunnen zelfstandige koeriers ook niet.

 

Volgens mij is Thuisbezorgd zo ook ooit begonnen. Ouderwets canvassen!

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TwaBla zei:

Waar haal jij dat bemiddelingsbureau ineens vandaan?

Dat begrijp ik inmiddels ook ... vandaar dat Oh... :classic_ohmy:

 

1 uur geleden, TwaBla zei:

Volgens mij is Thuisbezorgd zo ook ooit begonnen.

Dat bleek uiteindelijk ook niet langer verdedigbaar ... zo ook met Deliveroo, Post.NL

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Cosara zei:

Dat bleek uiteindelijk ook niet langer verdedigbaar ... zo ook met Deliveroo, Post.NL

 

Dat zijn de bezorgers. Maar voor de verkopers geldt een andere redenering. Aanvankelijk was het trouwens één verkoper. Het beste is als de ondernemer zelf begint met de verkoop, dan leert hij zijn markt goed kennen.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, TwaBla zei:
14 uur geleden, Cosara zei:

Dat bleek uiteindelijk ook niet langer verdedigbaar ... zo ook met Deliveroo, Post.NL

Dat zijn de bezorgers. Maar voor de verkopers geldt een andere redenering.

Eigen redenering ?

 

Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat die ene freelancer slechts voor één opdrachtgever werkt, de huisstijl vsn de opdrachtgever gebruikt - waarschijnlijk briefpapier, visitekaartjes - en waarbij de opdrachtgever factureert aan de verworven klanten. Genoed voor het predikaat Schijnzelfstandigheid.

 

... maar goed er zijn altijd wel miniscule gaatjes in het visnet van de wetgeving te vinden ... Een zzp’er als verkoper in uw bedrijf? Goed oppassen!

 

13 uur geleden, TwaBla zei:

Het beste is als de ondernemer zelf begint met de verkoop, dan leert hij zijn markt goed kennen.

Inderdaad ... al zullen er vast wel moverende redenen zijn om het niet te doen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Die heb je niet voor bezorgers... :classic_rolleyes:

Dat maakt het fictief ondernemerschap niet wezenlijk anders ... of wel soms ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Dat maakt het fictief ondernemerschap niet wezenlijk anders ... of wel soms ?

 

Toch wel, want voor de handelsagent-overeenkomst gelden andere - dwingendrechtelijke -  bepalingen die veel minder snel leiden tot een fictief dienstverband: o.a. de zorgplicht die niet leidt tot een gezagsverhouding.

 

Vandaar ook mijn eerdere suggestie :

Op 18-3-2019 om 14:51, Norbert Bakker zei:

Ik raad aan om met behulp van een goede jurist te kijken naar een handelsagent-overeenkomst 

 

maar die is inderdaad alleen op dit soort situaties met freelancers van toepassing (waarbij er dan nog gekozen mag worden tussen handelsagentuur en distributie-overeenkomst) , en niet op bezorgers :classic_cool:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 uur geleden, Norbert Bakker zei:
Op 18-3-2019 om 14:51, Norbert Bakker zei:

Ik raad aan om met behulp van een goede jurist te kijken naar een handelsagent-overeenkomst ...

... maar die is inderdaad alleen op dit soort situaties met freelancers van toepassing (waarbij er dan nog gekozen mag worden tussen handelsagentuur en distributie-overeenkomst) , en niet op bezorgers.

Da’s heel mooi ... maar dan wel door de goede raad op te volgen, want zonder een handelsagent-overeenkomst loert dat fictief dienstverband nog steeds om de hoek. Een verkopende ZZP’er is niet automatisch beschermt omdat hij of zij zich verkoper noemt. 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.