• 0

Starter geen loon betalen wel omzet/winst

Beste Hl´ers,

 

Op dit moment loopt het niet lekker met mijn baan in loondienst, en heeft mijn werkgever voorgesteld om uit elkaar te gaan.

Voor mij is dit de beste optie, aangezien de werkrelatie dusdanig beschadigd is dat verder gaan alleen maar frustratie geeft.

Bij het "ontslag" hoort een transitie vergoeding, deze is dusdanig goed dat ik het zeker tot het einde van het jaar red zonder inkomen en daarnaast nog ruimte heb om te starten als freelancer.

Nu en ik geen bankzitter en wil zo snel mogelijk starten als alles rond is (opdracht is al bijna rond), maar door de transitie vergoeding kom ik direct op mijn inkomsten niveau van 2018 uit.

Zodra ik dus een nieuw inkomen heb, komt dit hier bovenop en verlies ik een groot deel van mijn kinderopvangtoeslag. 

 

Nu is mijn idee om per 1 juli te starten als ondernemer en geen salaris uit te keren over de rest van 2019, ik kan ruim leven van de vergoeding.

Simpel gezegd alle winst (ca €40k) die behaal in 2019 laat ik in mijn onderneming als buffer voor tegenvallers in de toekomst.

 

Nu zijn mijn vragen :  

Als ik dit jaar start als freelancer en omzet heb, ben ik dan verplicht om loon uit te betalen of kan ik de winst die ik behaal onbelast in mijn bedrijf laten zitten?

Is dit fiscaal slim of zijn er andere slimmigheden om te voorkomen dat mijn inkomstenbelasting niet de pan uit stijgt?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als freelancer kun je geen geld in je bedrijf laten zitten in de zin dat je daarmee belastingheffing voorkomt. Je bent geen bv. Alle winst die je maakt is meteen belast, ook als je het in de zaak laat zitten.

 

Je hebt mogelijk wel recht op een paar aftrekposten, zoals zelfstandigaftrek en startersaftrek, maar dat lijkt me iets om uit te zoeken in de periode voordat je gaat beginnen.

 

Kijk trouwens ook even of je niet gewoon recht hebt op WW. Met WW kun heb je iets meer tijd om te kijken of je echt wilt ondernemen. Misschien vind je wel een leuke baan. Je kunt trouwens ook gebruik maken van een regeling waarbij je een groot deel van de WW behoudt zonder sollicitatieplicht voor een periode van een aantal maanden waarin je je eigen bedrijf opzet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling, een BV is bij die winst fiscaal niet interessant, maar zelfs als je wel een BV zou hebben zou je alsnog te maken hebben met het gebruikelijk loon. Dat houdt in dat je jezelf een loon van minimaal € 45.000 per jaar moet betalen (op papier althans) en dus ook inkomstenbelasting over dat bedrag moet betalen. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Consiliario zei:

Zodra ik dus een nieuw inkomen heb, komt dit hier bovenop en verlies ik een groot deel van mijn kinderopvangtoeslag.

Is dat zo'n groot probleem als je €40k meer binnen gaat krijgen dan 2018?

Over hoe groot deel van verlies van kinderopvangtoeslag hebben we het dan?

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor jullie antwoorden.

 

@ Rik , de kinderopvangtoeslag wordt bij €40k ca. €2800,- minder. op zich te overzien maar ik maak graag gebruik van de ruimte die de belasting dienst mij bied.

 

@ Prinsrachid, bedankt voor de tip van het UWV. Dit is iets waar ik zeker na ga kijken en in mijn geval interessant kan zijn. 

Link naar reactie
  • 1

Beste Consiliaro,

 

Prinsrachid wees terecht op de WW. Als je ontslagen wordt of via een vaststellingsovereenkomst op initiatief van de werkgever het contract laat ontbinden  kun je namelijk recht hebben op een WW-uitkering.  Hier staan de voorwaarden: https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen

 

Bovendien: als je alleen voorbereidend werk hebt gedaan voor het starten van een eigen onderneming zou je kunnen overwegen om binnen de WW gebruik te maken van de regeling voor startende ondernemers.  Bij die regeling, de startperiode,  wordt er een vast percentage van je WW ingehouden (29%) . Je mag dan echter voor een periode van maximaal 26 weken alles wat je verdient met je onderneming houden: het wordt niet verrekend met je WW-recht.

 

Hier lees je meer over die regeling en vind je ook andere relevante informatie: https://www.uwv.nl/particulieren/eigen-bedrijf-starten/starten-vanuit-ww-uitkering/index.aspx

Het is wel van belang dat je nog niet begonnen bent met de onderneming voordat je WW-uitkering is gestart als je in aanmerking wilt komen voor de startperiode.

 

Begin je wel eerder als ondernemer? Hou dan een urenregistratie bij die je bij aanvang van de WW kan overhandigen. Dan kunnen je vrij te stellen uren berekend worden. De uren die je gemiddeld namelijk al als zelfstandige werkte naast je werk in loondienst worden niet verrekend met je WW-uitkering. 

 

Veel succes met je plannen!

 

Met vriendelijke groet,

Harold

UWV Webcareteam

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.