• 0

UWV: vrijgestelde uren, korting & terugbetaling

Beste forummers,

 

ik ben begin april 2018 ingeschreven bij het KVK met mijn webbureau. sinds die tijd ca 15 uur per week hieraan gewerkt, naast mijn baan van 36 uur (eigenlijk 32, want 4 uur ouderschapsverlof). Wel waren bijna alle uren onbetaald aangezien ik me de laatste jaren heb omgeschoold tot dit vak en me in alles goed wil bekwamen. dus vrijwilligerswerk en wat kleine opdrachten.

Per 1 januari dit jaar ben ik vrijgesteld van werk en ben ik al wat betaalde opdrachten aan het doen, maar het houdt nog niet over. Ik ben druk met een ondernemerscoach, andere cursussen en persoonlijke ontwikkeling. Alles gericht op mijn eigen bedrijf.

Nu ben ik per 1 april na 28 jaren loondienst  werkloos en moet dit volgende week bij UWV melden. Ik heb zeker nog 6 maanden nodig voordat ik echt meer kan gaan verdienen en tot die tijd moet ik dus solliciteren voor een job van 36 uur, of minder als ik uren in mindering opgeef voor mijn bedrijf, maar dat ben ik niet van plan aangezien ik al 15 aantoonbare vrijgestelde uren heb per week.

 

Nu heb ik ontzettend veel gezocht op fora en websites, gebeld met UWV en recent ook een chat gehad met UWV voor de volgende vragen, maar ik krijg ze óf niet beantwoord, of ik krijg ze beantwoord en lees en hoor van anderen dat er toch nog addertjes onder het gras zitten. vandaar deze topic. 

 

Mijn eerste concrete vraag is eigenlijk: wat is de definitie van 'vrijgestelde uren'

 

volgens de medewerker bij UWV (chat) :

 

Quote

Wij kijken naar het gemiddelde aantal uren dat je de laatste 26 weken als zelfstandige hebt gewerkt Deze uren zijn vrijgesteld. Het maakt voor de WW niet uit hoeveel je met deze uren verdient.
16:30
Als je meer uren dan de vrijgestelde uren als zelfstandige werkt worden deze uren wel blijvend verrekend met je WW. Ook hierbij maken de verdiensten niet uit.

 

Prima, duidelijk, dus als ik in mei  opdrachten krijg van € 4000,- welke ik met die 15 uur per week prima kan behapstukken heb ik in juni dus uitkering + die inkomsten en dat mag allemaal. hoef ik niet op te geven.

Maar goed, uren/opdrachten fluctueren en ook als ik eens wat meer uren moet werken in een week ga ik dit niet gelijk opgeven, dat doe ik pas als het structureel wordt. een grijs gebied dus. dezelfde UWV medewerker zegt hierover:

 

Quote

Wij vergelijken de uren die je aan UWV opgeeft met die je aan de belastingdienst doorgeeft.

 

Ok, ik geef geen uren op aan de belastingdienst, ik haal toch geen 1225 uur. dus alles kan zolang ik het maar aan kan tonen/eerlijk ben. Deze antwoorden, gecombineerd met alle info op de website van UWV geven voldoende duidelijkheid. Ik kan doorwerken aan mijn eigen bedrijf, zoveel verdienen als me maar lukt, hiernaast mijn uitkering ontvangen en pas als ik meer uren ga werken wordt ik in die uren ingekort.geen terugbetaling na bepaalde tijd.

 

Toch lees en hoor ik dingen als: geld terugbetalen als je boven sociaal minimum verdient en/of boven 87,5% van laatst verdiende loon. maar dat kan voor mij niet gelden toch? want waarvoor zijn anders die vrijgestelde uren. ik ben ergens van vrijgesteld, dat moet omzet zijn.

Ook hoor ik dat er naar winst gekeken wordt en zelfs aftrekposten en andere voordelen hierin worden meegenomen. 

 

En wat doet de UWV met het feit dat ik ineens meer verdien t.o.v voor 1 april,  ik kan dit verdedigen door aan te geven (bewijzen?) dat ik vorig jaar relatief veel uren hebt gebruikt voor leerwerkzaamheden en dat ik nu meer betaalde uren draai. maar snijdt dit hout bij UWV?

 

2e concrete vraag is dus: zijn er voorwaarden/zaken waar ik rekening mee dien te houden?

 

 

Alvast dank voor jullie moeite.

 

groet,

 

Martin

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, mrkoetje zei:

Mijn eerste concrete vraag is eigenlijk: wat is de definitie van 'vrijgestelde uren'

 

Staat gewoon op de website van het UWV:

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/ik-ben-zelfstandige-en-word-werkloos

 

4 uur geleden, mrkoetje zei:

Prima, duidelijk, dus als ik in mei  opdrachten krijg van € 4000,- welke ik met die 15 uur per week prima kan behapstukken heb ik in juni dus uitkering + die inkomsten en dat mag allemaal. hoef ik niet op te geven.

 

Niet aan het UWV, wel aan de Belastingdienst!

 

4 uur geleden, mrkoetje zei:

 Maar goed, uren/opdrachten fluctueren en ook als ik eens wat meer uren moet werken in een week ga ik dit niet gelijk opgeven, dat doe ik pas als het structureel wordt. een grijs gebied dus.

 

Aangezien het UWV zelf werkt met een 26-weeks-gemiddelde, zou ik persoonlijk elke week het voortschreidende 26-weeks-gemiddelde blijven uitrekenen. Zodra dit gemiddelde boven je aanvankelijke opgave van 15 uur per week uitkomt, zou ik dat doorgeven.

 

4 uur geleden, mrkoetje zei:

Ok, ik geef geen uren op aan de belastingdienst, ik haal toch geen 1225 uur. dus alles kan zolang ik het maar aan kan tonen/eerlijk ben. Deze antwoorden, gecombineerd met alle info op de website van UWV geven voldoende duidelijkheid. Ik kan doorwerken aan mijn eigen bedrijf, zoveel verdienen als me maar lukt, hiernaast mijn uitkering ontvangen en pas als ik meer uren ga werken wordt ik in die uren ingekort.geen terugbetaling na bepaalde tijd.

 

Precies, maar wel met de kanttekening dus dat je sowieso géén zelfstandigenaftrek, géén startersaftrek of welke andere fiscale ondernemersfaciliteit kunt claimen én dat je tijdens het ondernemen moet blijven solliciteren voor de benodigde overige uren.

 

4 uur geleden, mrkoetje zei:

Toch lees en hoor ik dingen als: geld terugbetalen als je boven sociaal minimum verdient en/of boven 87,5% van laatst verdiende loon. maar dat kan voor mij niet gelden toch? want waarvoor zijn anders die vrijgestelde uren. ik ben ergens van vrijgesteld, dat moet omzet zijn.

 

Dat geldt voor inkomen uit loondienst. Staat ook heel erg duidelijk op de website van UWV:

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/tijdens-ww-uitkering/detail/werken-en-een-ww-uitkering/ik-ga-werken-in-loondienst

 

4 uur geleden, mrkoetje zei:

Ook hoor ik dat er naar winst gekeken wordt en zelfs aftrekposten en andere voordelen hierin worden meegenomen. 

 

Zoals gezegd kijken ze inderdaad naar of je gebruik maakt van bijvoorbeeld een aftrekpost als de zelfstandigenaftrek. Als je die namelijk claimt geef je impliciet aan dat je minimaal 1.225 uur per jaar hebt gewerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Dat is 23,5 uur per week. Als je 15 uur per week aan vrijgestelde uren hebt opgegeven en vervolgens toch zelfstandigen aftrek gaat claimen, weet het UWV dat er iets niet klopt.

 

4 uur geleden, mrkoetje zei:

2e concrete vraag is dus: zijn er voorwaarden/zaken waar ik rekening mee dien te houden?

 

Niet te veel je oren laten hangen naar onzinverhalen van "horen zeggen" en gewoon even opzoeken op de website van het UWV. De regelingen kunnen soms wat complex zijn om misbruik te voorkomen, maar persoonlijk vind ik dat de website desondanks vrij goed is om helder uit te leggen hoe de WW werkt.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hoi mrkoetje, het is goed dat je hierover een bericht achterlaat.
Ik begrijp dat je wil weten wat er gedaan wordt met 'vrijgestelde uren' en dat je wil weten wat de spreekwoordelijke addertjes onder het gras zijn in jouw situatie.

Vrijgestelde uren
Als je al als zelfstandige werkte vóórdat je de WW-uitkering kreeg, dan worden die uren vrijgesteld. We kijken daarbij naar het gemiddelde van 26 weken vóór de eerste WW-dag. 
 

Zelfstandige tijdens WW
Elke maand geef je jouw gewerkte uren als zelfstandige en ook de inkomsten uit dienstverband door aan UWV. Als je tijdens de WW-uitkering als zelfstandige werkt, dan trekken wij per maand de vrijgestelde uren af van de opgegeven uren.
Van het deel wat overblijft berekenen wij een fictief inkomen op basis van jouw WW-dagloon.
Deze inkomsten worden blijvend gekort.
Komt jouw inkomen op deze manier boven de 87,5% van het WW-maandloon? Dan ontvang je geen betaling. De WW-uitkering stopt dan automatisch.


Winst tijdens WW
Zaken als winst, omzet, belastingvoordelen worden niet meegenomen in de berekeningen van de WW-uitkering.
Let op: als je een aanvullende toeslag (sociale voorziening) krijgt, hebben deze zaken wel invloed op deze toeslag.


Nadelen
In jouw opening noem je dat je creatief kunt zijn met het opgeven van gewerkte uren.
Op papier een oplossing, maar in praktijk geef je dus mogelijk iets anders op dan wat in werkelijkheid gewerkt is. Dat geeft problemen.

Ik zelf ben wel eens lomp (sorry daarvoor), maar je geeft op wat je gewerkt hebt en wordt na rato gekort.
Werk je een maand later minder als zelfstandige? Dan is dat het risico van het ondernemerschap. Je kunt de WW-uitkering hiervoor niet gebruiken.
Dit bedoel ik uiteraard niet verkeerd, maar ik probeer aan te geven wat de wetgever mogelijk voor ogen heeft met de optie om naast de WW-uitkering te kunnen werken als zelfstandige.


En als je na 1 april meer geld overhoudt aan minder uren werken, dan is dat toch alleen maar goed? Als je vorig jaar veel uren hebt besteed aan opstarten dan is dat in mijn ogen volledig te verantwoorden.


Ik wens je veel succes voor de komende periode.


Met vriendelijke groet,
Marthijn
UWV Webcareteam
 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid 

Quote

 

ik lees o.a op die website: "Uw WW-uitkering stopt als uw inkomsten per maand hoger zijn dan 87,5% van het WW-maandloon."  Ik interpreteer dit als welke inkomsten dan ook, niet echt duidelijk. 

 

Quote

Aangezien het UWV zelf werkt met een 26-weeks-gemiddelde, zou ik persoonlijk elke week het voortschreidende 26-weeks-gemiddelde blijven uitrekenen. Zodra dit gemiddelde boven je aanvankelijke opgave van 15 uur per week uitkomt, zou ik dat doorgeven.

 

Dank je, goede tip.  ondanks Marthijn zijn opmerking lijkt me dat de meest logische en nette handelswijze

 

Marthijn:

Quote

In jouw opening noem je dat je creatief kunt zijn met het opgeven van gewerkte uren.
Op papier een oplossing, maar in praktijk geef je dus mogelijk iets anders op dan wat in werkelijkheid gewerkt is. Dat geeft problemen.

Ik zelf ben wel eens lomp (sorry daarvoor), maar je geeft op wat je gewerkt hebt en wordt na rato gekort.
Werk je een maand later minder als zelfstandige? Dan is dat het risico van het ondernemerschap. Je kunt de WW-uitkering hiervoor niet gebruiken.
Dit bedoel ik uiteraard niet verkeerd, maar ik probeer aan te geven wat de wetgever mogelijk voor ogen heeft met de optie om naast de WW-uitkering te kunnen werken als zelfstandige.

 

Zie hierboven. Ik begrijp dat er een regel moet zijn. maar dit kan ook betekenen dat 1 meevaller in 1 maand een enorme tegenvaller zal zijn in de maanden erna aangezien dit niet meer terug te draaien is.

 

 

Quote

Niet te veel je oren laten hangen naar onzinverhalen van "horen zeggen" en gewoon even opzoeken op de website van het UWV. De regelingen kunnen soms wat complex zijn om misbruik te voorkomen, maar persoonlijk vind ik dat de website desondanks vrij goed is om helder uit te leggen hoe de WW werkt.

 

Dit is waar, maar ik weet ook van velen die nu nog geld terugbetalen door een misverstandje over uren in het verleden. Dat soort zaken maken mij 'bang'

En UWV is nu eenmaal een instituut met daarbij behorende 'logische' regels etc. Heel vaak merk ik dat ik moeite heb me te verplaatsen in die manier van denken. enfin, kan mijn creatieve/open manier van denken zijn...

 

 

 

Quote

Ik wens je veel succes voor de komende periode.


Met vriendelijke groet,
Marthijn
UWV Webcareteam

 

Marthijn & prinsrachid. Dank jullie wel! Voor mij is het helder.

Ik ga solliciteren, maar in mijn hart wil ik dat niet. ik ga ervoor zorgen in no-time zelfstandig te zijn! :classic_wink:

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat meevallers betreft, in de praktijk kun je natuurlijk wel wat schuiven. Als jij een opdracht van 3 weken à 20 uur krijgt, kun je best met de opdrachtgever onderhandelen dat dat 4 weken à 15 uur wordt.

Al kun je je afvragen of je dan wel een echte ondernemer bent. Ik heb het zelf meegemaakt, na ontslag WW aangevraagd, maar ik was zo druk met klussen dat ik volgens mij geen cent heb ontvangen. Dacht je nou echt dat ik me daar zorgen over heb gemaakt? Hooguit een beetje over de administratieve rompslomp die dat meebracht.

(Al moet ik daarbij aantekenen dat mijn klussen meestal wat langer duren - de modus is 3 weken -, en dat de volgende klussen zich al hadden aangediend.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank je Branko,

 

Quote

Al kun je je afvragen of je dan wel een echte ondernemer bent.

 

No offense taken, maar in mijn geval doe ik iets totaal nieuws waarbinnen ontzettend veel te leren valt. Je bent nooit 100% klaar maar een beetje tijd om nog bij te leren en ervaring op te doen is belangrijk voor me. 

 

Al moet ik zeggen dat ik ineens nu meerdere aanvragen krijg, zou zomaar kunnen dat ik inderdaad na hele korte tijd al geen WW meer nodig heb.

aangepast door mrkoetje
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.