• 0

WIA en ondernemen

Hallo Higherleveler, 

Hoop dat het goed met je gaat. 
Ok, 2 de . 
Ik ben een kleine ondernemer met een WIA uitkering en zoek  fiscaal advies.
Sinds 2016 ben ik voor ongeveer 80% afgekeurd en mag ongeveer 1550,00 bruto per maand verdienen. 18.557,16 per jaar.
Na een jaar ontdekken wat ik nog wel kan, heb ik een kleine omzet in een kleine nichemarkt gegenereerd. 
Niks schokkends maar ik ben blij dat ik weer wat licht zie.
Nu verwacht ik over 2019 een omzet van tussen de 40 tot 50K te genereren.
Dus kom ik boven mijn 18K die ik mag verdienen zodat ik mijn uitkering weer moet inleveren.
Uiteindelijk wil ik van mijn WIA af maar pas als ik zekerheid heb over de continuïteit. 
Kan ik een gedeelte van de inkomende omzet reserveren voor bedrijfsdoeleinden in 2020? 
Zo Ja hoe? of zijn er andere tips die jullie hebben?

Mochten jullie meer informatie nodig hebben voor een goed antwoord laat het me weten. 

Bij voorbaat dank!

Een kleine ZZper

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
7 uur geleden, Aanhouder zei:

Nu verwacht ik over 2019 een omzet van tussen de 40 tot 50K te genereren.

Omzet is normaliter geen winst, Eerst gaan er nog inkopen en kosten vanaf. En winst reserveren voor een jaar later kan helaas niet. En ja ondernemen is risico's lopen wat betreft inkomen. Uit eigen ervaring weet ik dat elk jaar anders is. Dus zorg dat je wat "vet op de botten"hebt. Wil je zekerheid van een vast inkomen dan moet je geen ondernemer worden. :classic_wink:

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie. 

9 uur geleden, henkh zei:

Omzet is normaliter geen winst, Eerst gaan er nog inkopen en kosten vanaf. En winst reserveren voor een jaar later kan helaas niet. En ja ondernemen is risico's lopen wat betreft inkomen. Uit eigen ervaring weet ik dat elk jaar anders is. Dus zorg dat je wat "vet op de botten"hebt. Wil je zekerheid van een vast inkomen dan moet je geen ondernemer worden. :classic_wink:

dank voor je reactie. 

Link naar reactie
  • 1

Het UWV kan in beginsel altijd een onderzoek doen naar het arbeidsvermogen ongeacht de omzet/winst die je maakt. Dat gezegd hebbende is er ook nog de 65% regel. Die gaat ervan uit dat als je meer dan 65% van jouw (geïndexeerd!) maatmanloon verdient, de WIA-uitkering na een jaar wordt stilgezet.  De berekening van de hoogte van het  maatmanloon is vrij ingewikkeld. Het UWV kan die berekening op aanvraag voor jou maken.

 

Bron: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/einde-wia-uitkering/detail/ik-kan-weer-meer-verdienen

 

Houdt je er overigens rekening mee dat het UWV ook 70% van de fiscale ondernemersvoordelen (MKB vrijstelling en zelfstandigenaftrek) bij jouw inkomen optelt?

Niet eens met een verkeersboete of besluit van een overheidsorgaan? Onterecht.nu helpt u kosteloos met bezwaar, beroep en hoger beroep!

 

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling:

Als startende ondernemer kun je in aanmerking komen voor willekeurige afschrijving mits je voldoet aan de voorwaarden voor startersaftrek

Om voor startersaftrek in aanmerking te komen moet je voldoen aan de voorwaarden voor zelfstandigenaftrek . Mogelijk kom je in aanmerking voor het verlaagd urencriterium waardoor je maar 800 uur ipv 1225 voor  je bedrijf hoeft te werken.  Zie ook startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid. Het doel van dit alles is om met een willekeurige afschrijving jouw winst zodanig in een jaar te verlagen dat die onder de 65% van je geïndexeerde maatmanloon blijft.

Niet eens met een verkeersboete of besluit van een overheidsorgaan? Onterecht.nu helpt u kosteloos met bezwaar, beroep en hoger beroep!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.