• 0

Keuring personeel PAGO/PMO vrijwillig? Risico m.b.t. premies verzuimverzekering?

(aangepast)

Naast het afsluiten van een contract met een ARBO dienst, is het ook verplicht je werknemers een PAGO/PMO aan te bieden.
De werknemers mogen zelf bepalen of ze gebruik willen maken van deze keuring.
 

Mijn vraag is nu, wat moet je als ondernemer doen als een medewerker geen behoefte heeft aan de keuring. Zijn er standaard formulieren die je dan kan laten ondertekenen, om te laten zien dat je als werkgever dit hebt aangeboden en de werknemer dit weigert?

 

En mijn andere vraag is of het weigeren van deze keuring invloed heeft op premies en uitkeringen van de verzuimverzekering.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
58 minuten geleden, Jasper S. zei:

is het ook verplicht je werknemers een PAGO/PMO aan te bieden.

Is dat zo? En als werkgever draai je dan zeker ook op voor de kosten.

 

1 uur terug, Jasper S. zei:

En mijn andere vraag is of het weigeren van deze keuring invloed heeft op premies en uitkeringen van de verzuimverzekering.

Denk het niet, Mijn verzuimverzekering heeft daar niet naar gevraagd, ze hebben gewoon gekeken wat ze aan "schade"hebben uit moeten keren en vervolgens de premie verdubbeld. :classic_sad:

Link naar reactie
  • 0

Ja maar die kosten zijn verwaarloosbaar. Ik betaal per werknemer minder dan 40 euro per periode. De overheid heeft geen periodes vastgesteld. Maar gebruikelijk is 1 of 3 jaar, tenzij een CAO iets anders zegt of het een risicovol beroep is.. (tenminste wat ik lees op internet).

Ik heb op dit moment nog geen verzekering,, moet ik nog steeds in orde maken. Maar het is zoveel lees en uitzoekwerk.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jasper S. zei:

Mijn vraag is nu, wat moet je als ondernemer doen als een medewerker geen behoefte heeft aan de keuring. Zijn er standaard formulieren die je dan kan laten ondertekenen, om te laten zien dat je als werkgever dit hebt aangeboden en de werknemer dit weigert?

Overhandig je personeel een brief op naam met uitleg over het PMO met keuze opties (aanvinken) 1) ik wil gebruik maken van het PMO, 2) ik wil geen gebruik maken van het PMO. Hang er een redelijke inlevertijd aan en vraag om datum en handtekening in te vullen bij het inleveren. Diegene die niet reageren spreek je nog even aan of bel je op... Dan kan je het inkopen en heb je genoeg bewijs in je administratie. Focus moet natuurlijk zitten op dat aanbieden en dat iedereen dat duidelijk meekrijgt.

https://www.arboned.nl/diensten/preventief-medisch-onderzoek-pmo/veelgestelde-vragen

 

1 uur terug, Jasper S. zei:

En mijn andere vraag is of het weigeren van deze keuring invloed heeft op premies en uitkeringen van de verzuimverzekering. 

Zo'n vraag kun je het beste stellen aan de partij waar je de verzekering wilt afsluiten.

https://www.arboned.nl/wat-u-moet-weten/onze-samenwerkingen/verzekeraars

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, MrHTTP zei:

Overhandig je personeel een brief op naam met uitleg over het PMO met keuze opties (aanvinken) 1) ik wil gebruik maken van het PMO, 2) ik wil geen gebruik maken van het PMO. Hang er een redelijke inlevertijd aan en vraag om datum en handtekening in te vullen bij het inleveren. Diegene die niet reageren spreek je nog even aan of bel je op... Dan kan je het inkopen en heb je genoeg bewijs in je administratie. Focus moet natuurlijk zitten op dat aanbieden en dat iedereen dat duidelijk meekrijgt.

https://www.arboned.nl/diensten/preventief-medisch-onderzoek-pmo/veelgestelde-vragen

 

Zo'n vraag kun je het beste stellen aan de partij waar je de verzekering wilt afsluiten.

https://www.arboned.nl/wat-u-moet-weten/onze-samenwerkingen/verzekeraars


In de Nederlandse bureaucratie is het wel belangrijk dat je de juiste formulieren gebruikt. Daarom wil ik weten of aan welke eisen het formulier moet voldoen. Vooral als er een risico bestaat dat een verzekeraar of UWV niet gaat uitkeren als je het fout doet.

Ik heb contact gehad met onze arbodienst, maar die konden alleen aangeven dat het aanbieden verplicht is en dat ze geen ervaring hadden met dat een werknemer het weigert. Het UWV gaat me binnen 5 werkdagen terugbellen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
53 minuten geleden, Jasper S. zei:

In de Nederlandse bureaucratie is het wel belangrijk dat je de juiste formulieren gebruikt.

Moet ie hier dan niet gewoon tussen staan?

https://www.uwv.nl/werkgevers/formulieren/index.aspx

 

Ligt die verantwoordelijkheid dan niet bij de bedrijfsarts/arbodienst?

Zie formulier: Invullen verklaring bedrijfsarts  onder categorie Ziekte

Maar bij het PMO is nog niet per se sprake van ziekte ...

 

53 minuten geleden, Jasper S. zei:

maar die konden alleen aangeven dat het aanbieden verplicht is en dat ze geen ervaring hadden

Ja logisch. Dat is jouw juridische plicht als werkgever. Ik heb toch echt het idee dat je iets wilt bewijzen met een formuliertje dat niet bestaat (omdat het geen juridische eis is) en je daarom er ook geen info over kunt vinden.

 

Wat ik voorstelde is een vorm van bewijs opbouwen voor jezelf zodat je er misschien beter van slaapt.

aangepast door MrHTTP
Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, deze voorwaarden zijn wel specifiek voor het gratis abb.

De reden dat ik niet voor dit bedrijf heb gekozen is de slechte ervaringen die ik tegenkom op internet.

 

Quote

Om de arbeidsgebonden gezondheidsrisico’s in kaart te brengen en de gezondheid en veiligheid binnen een organisatie te bevorderen, zijn het aanbieden van Preventief medisch onderzoek (PMO), en het uitvoeren en (laten) toetsen van een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) bovendien wettelijk verplicht. Voor het toetsen van de RI&E bent u verplicht om een kerndeskundige in te schakelen, voor het uitvoeren van een PMO en de eventuele aanstellingskeuringen een bedrijfsarts.

 

Dit stukje klopt trouwens niet. Een Ri&E hoeft niet altijd getoetst te worden.
http://www.rie.nl/voor-bedrijven/stap-4-toetsen-van-uw-rie/

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, henkh zei:

Is dat zo? En als werkgever draai je dan zeker ook op voor de kosten.

Niet druk om maken. Van PAGO maakt vrijwel geen werknemer in het MKB gebruik, en de periodieke kosten zijn laaag. Vraagt een werknemer er naar, dan biedt je het via je arbodienst aan of - als er meer zijn - vraag je een offerte aan via hrnavigator. PMO is sowieso geen wettelijke verplichting 

 

Er zijn m.b.t. véél belangrijker zaken om je druk over te maken als je bezig bent met verzuimkostenbeheersing: re-integratie-inspanningen en loonsanctie bijvoorbeeld. PAGO kost je een paar tientjes, een interventie 10 mille en een loonsanctie kan je een ton kosten. 

 

Quote

 

En mijn andere vraag is of het weigeren van deze keuring invloed heeft op premies en uitkeringen van de verzuimverzekering.

 

Wie weigert wie? 

 

Als de werkgever een PAGO verzoek van een werknemer  weigert voldoe je niet aan de arbowetgeving.  Na bijvoorbeeld een arbeidsongeval kan dat je een hoge boete opleveren, én verlies van dekking op een eventuele verzuimverzekering. Hoogst theoretisch allemaal overigens

 

Als de werknemer weigert mee te werken aan een collectieve PAGO-oproep van de werkgever is er niets aan de hand; werknemer is dat niet verplicht (behoudens specifieke sectoren, oa petrochemie en veiligheidsdiensten, meestal geregeld in CAO) . En een verzekeraar doet helemaal niets met die informatie, want die informatie (zowel over weigeren als keuring/onderzoek) hebben ze helemaal niet en mogen ze ook niet hebben 

 

11 uur geleden, henkh zei:

Denk het niet, Mijn verzuimverzekering heeft daar niet naar gevraagd, ze hebben gewoon gekeken wat ze aan "schade"hebben uit moeten keren en vervolgens de premie verdubbeld. :classic_sad:

Waarna jij en je pro-actieve adviseur natuurlijk onmiddellijk de dekking oversloten naar een partij die - met kleine toelichting - je accepteerde op branche-gemiddelde + kleine opslag.  (Zo heb ik  een flink aantal ex-Amersfoortse verzekerden blij kunnen maken nadat deze verzekeraar in 2017 en 2018 de premies drastisch verhoogde) 

 

11 uur geleden, Jasper S. zei:

Ik heb op dit moment nog geen verzekering,, moet ik nog steeds in orde maken. Maar het is zoveel lees en uitzoekwerk.

Ik ken het fenomeen. Ben zelf bezig met een feest met podium, licht en geluid en je wilt niet weten wat dáár allemaal bij komt kijken :classic_biggrin:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Jasper S. zei:

Alleen als je dan een offerte aanvraagt is hij ook duidelijk en eerlijk ;-)
In dit geval krijg je niet alleen appels en peren om te vergelijken, maar meteen een hele fruitschaal.

 

 :classic_biggrin:

 

FF Serieus: Het vergelijken en uitzoeken wat de beste aanbieder/aanbieding bij een betrouwbare verzekeraar is lijkt me nu juist de rol van een adviseur :  de klant hoeft dan alleen nog maar een keuze te maken uit de opties die die beste aanbieder biedt qua wachttijd, wel of geen arbo, wel of geen interventies, wel of geen werkgeverslasten, en uitkeringspercentages jaar 1 en jaar 2. Dat zijn al keuzes genoeg.

 

Nu ga je - ongetwijfeld vanwege je teleurstellende ervaringen in het verleden - alles zelf vergelijken, maar daarbij verzandt je al heel snel in niet of minder relevante details zoals een PAGO.

 

Wil je het offerte vergelijken toch zelf doen? Kijk dan vooral naar het volgende:

  1. Wat is de all in premie bij 2, 4, 6  en 13 weken voor de door jou gewenste dekking 
  2. Heb je vrijheid van arbodienst keuze 
  3. Biedt verzekeraar Poortwachtergarantie (verzekeraar betaalt dan de loonsanctie UWV) en zo ja hoe? 
  4. Biedt verzekeraar vergoeding voor en/of bemiddeling in (de financiering van) interventies (re-integratie inspanningen) en zo ja voor welk bedrag? (3000-4000 per geval lijkt veel, maar is niet genoeg voor een echt serieuze klacht als CTS/RSI of nek/rugletsel)
  5. Wat gebeurt er met de premie na schade? Wordt die verhoogd en hoe wordt dat bepaald? 
  6. Mag je bij zo'n verhoging opzeggen binnen de resterende contracttermijn
  7. Hoe en wanneer moet je mutaties (in- en uitdienstredingen ) melden
  8. Is er wel dekking als je die mutaties per ongeluk niet tijdig doorgeeft? 
  9. Moet je schade melden bij arbodienst, bij verzekeraar of bij beide? 

(en wil je het nog korter: 3,4,5 en 6 zijn de allerbelangrijkste, pas dan komt premie )

 

Al het overige zoals PAGO, PMO, verhaalsrechtsbijstand en aanvullende dekkingen als je ook zorgcontracten afsluit enz enz zijn franje: geen essentiële zaken. 

 

Zo, en nu ga ik mijn feest regelen (geen geintje, dat maakt het juist zo grappig :classic_laugh:)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb  2 adviseurs gevraagd om een voorstel en beide kwamen met een hele papierwinkel met uitzoekwerk.
Waarbij alle opties niet met elkaar te vergelijken zijn. Looptijden, dekking, verplichte arbodiensten etc etc.
Dus er is al een behoorlijke lichting gedaan in opties, maar nog steeds heel veel keuzes en opties, niet iets waar je je in een avond door heen kan werken.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Jasper S. zei:

Looptijden,

 

Voor de  eerste contracttermijn voor verzuimverzekeringen geldt op dit moment: hoe langer, hoe beter.

Zo bieden verzekeraars in meerjarige contracten in de eerste termijn vaak premiegarantie (vaste premie, ook bij schade) of premiedemping (premie stijgt na schade wel maar beperkt), en is de premie op een historisch laagtepunt: premies gaan de komende jaren alleen nog maar stijgen, niet dalen. 

Staar je dus  ook niet blind op een nu iets lagere premie bij jaarcontracten: die gaat in 2020 zeker weten stijgen en dan kan je weer van begin af aan beginnen met je kostbare zoektocht 

 

En overweeg ook eens om een adviseur niet via provisie maar op abonnementsbasis te betalen: zo heeft de adviseur geen belang (meer) bij een hogere premie, en kan die alle energie richten op advies en beheer van een tevreden klant 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Waarna jij en je pro-actieve adviseur natuurlijk onmiddellijk de dekking oversloten naar een partij die - met kleine toelichting - je accepteerde op branche-gemiddelde + kleine opslag.  (Zo heb ik  een flink aantal ex-Amersfoortse verzekerden blij kunnen maken nadat deze verzekeraar in 2017 en 2018 de premies drastisch verhoogde) 

 

Helaas (of gelukkig) niet Norbert, de verzekering loopt momenteel voor 1 jaar door en is nu maandelijks opzegbaar. En dat komt mij wel goed uit met de huidige plannen. Gezien mijn leeftijd wil ik gaan afbouwen en in januari deed zich een mooie gelegenheid voor om de zaak over te dragen. We hebben er een ruim tijdpad voor gekozen maar sneller uitvoeren is ook een optie. De adviseurs krijgen het er nog druk mee.:classic_wink:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.