• 0

Commissie factuur schrijven

Hallo allemaal,

 

Na wat rond te hebben gezocht op het forum, heb ik nét mijn antwoord niet gevonden op een simpele kwestie. Ik ben interieurstylist en bij verschillende leveranciers ontvang ik 10% commissie als mijn klanten hun producten afnemen. Hiervoor wil ik graag een commissie factuur naar de klant toe schrijven. Heeft iemand van jullie hier een voorbeeld van en schrijf ik dit inclusief of exclusief BTW?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Asn370: allereerst welkom op Higherlevel!

 

42 minuten geleden, Asn370 zei:

Hiervoor wil ik graag een commissie factuur naar de klant toe schrijven. 

 

Wat bedoel je met "hiervoor?" Die commissie krijg je van en via de leverancier, niet van de klant.  

Als je deze commissie vervolgens weer wilt verrekenen (dus teruggeven/terugbetalen!) aan de klant ,  volstaat opnemen van die korting op jouw factuur aan de klant; in beide gevallen stuur je geen aparte factuur voor de commissie; tenzij je die korting pas achteraf verrekent

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert Bakker Bedankt voor het welkom heten en het bericht!

 

Klopt de commissie krijg ik via de leverancier. De klant betaald de leverancier zelf, ik zit hier (gelukkig) niet tussen. 

De leverancier heeft aan mij gevraagd een commissie factuur te schrijven, dus 10% van het totaalbedrag dat de klant bij hun afneemt. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt af van de exacte afspraak over de provisie

 

Stel meubel kost 1210 euro incl btw (prijs die consument betaalt)

krijg jij dan 10% van het bedrag incl btw 10% daarvan = 121 euro incl btw.

of

krijg jij 10% over het bedrag excl btw 10% van 1000 = 100 euro.

 

Als jij een factuur naar de leverancier stuurt moet jij ook gewoon btw rekenen.

De hamvraag is dus of jou provisie (omzet) 121 euro is en je daar btw over rekent of dat jou provisie 100 euro is  en je daar btw over rekent.

Meestal worden (provisie)afspraken gemaakt op basis van de prijs ex btw tussen ondernemers, omdat de leverancier uiteraard geen zin heeft om ook over btw provisie te betalen want die draagt hij immers af aan de belastingdienst en verdient daar niks aan. De BTW is alleen maar een verplichte belasting die je als verkoper moet rekenen.

Mijn verwachting is dus dat jij een factuur opmaakt voor

provisie 100 euro daar dan 21% btw over rekent zodat het totaal factuurbedrag op 121 euro uitkomt.

 

maar het zou ook kunnen dat je 121 ex btw mag factureren en het factuur totaal uitkomt op 146,41 incl 21% btw

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Asn370 zei:

De leverancier heeft aan mij gevraagd een commissie factuur te schrijven, dus 10% van het totaalbedrag dat de klant bij hun afneemt. 

 

Aah... maar dat is dus geen commissiefactuur naar de klant toe , maar naar de leverancier :classic_smile:

Zie verder de reactie van Roel 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.