Jump to content
joery visscher

investering voor mooi project

Recommended Posts

goedenavond,

Allereerst zal ik mij/ons voorstellen.

Wij zijn Joery en Kim en wonen met onze 2 kinderen in het prachtige twente.

Al jaren droom ik ( Joery) van een eigen onderneming het liefst in de recreatie sector.

Mijn vriendin koestert inmiddels dezelfde droom en hebben wij 4 jaar geleden in de economische crisis,

een pand gekocht en opgeknapt met in ons achterhoofd overwaarde creëren voor onze toekomst.

Inmiddels hebben we een leuk spaarcentje opgebouwd uit deze woning en kwamen wij 2 jaar geleden ons droom pand tegen in tsjechië,

waar wij al ruim 9 jaar komen en verliefd zijn op het land.

Het pand biedt en de locatie bieden alles wat wij in onze toekomstige onderneming zien.

Het is gunstig gelegen ten opzichte van nederland de zomers zijn warm en met het wintersport gebied het reuzengebergten op nog geen 10 minuten rijden, bied het zowel zomer als in de winter mogelijkheden om omzet te kunnen genereren. De locatie zelf heeft 50 camping plaatsen, sanitair, 2 woonhuizen een kantine en een groepsgebouw van 2 verdiepingen met 18 kamers, deze zouden wij om willen bouwen naar 10 luxere appartementen om ook aan de wintersport behoefte te voldoen. Tsjechië is zeer in trek bij Nederlanders Duitsers Belgen en de Tsjechen zelf.

Om alles te onderbouwen hebben wij een compleet uitgewerkt ondernemingsplan.

Ons struikelblok is niet het ondernemingsplan, die woord overal goed ontvangen, MAAR..... Banken in nederland financieren niet in het buitenland, ( geen tsjechië)

ING heeft wel een vestiging in praag, maar die doen alleen grotere inversteringen, en zo kan de tsjechisch- nederlandse kamer van koophandel in praag, ons ook niet verder helpen Crowdfunding platforms in nederland doen geen projecten in het buitenland, met de banken in tsjechië komen we niet verder omdat het een bestaand bedrijf is en  willen zij omzetcijfers zien, maar het bedrijf staat al 5 jaar stil en is nooit geëxploiteerd als het zou moeten. Kortom een lastige kwestie voor ons, maar ondanks alles heb ik vertrouwen in mijzelf en het project en zal doorgaan tot het zo ver komt, maar de mogelijkheden lijken beperkt, en het is zoeken naar een naald in een hooiberg.

met dit verhaal wend ik mij tot u als lezer en wellicht kan iemand ons verder helpen met informatie of een oplossing

onze inversteringsbehoeft is 220.000 euro

vriendelijke groet 

Joery en KIm Visscher

Welkom op HL 

Zoals ik het lees, heb je een goed plan en je lijkt ook alle voor de hand liggende opties te hebben verkend. Blijft over het FFF-circuit: Family, Friends & Fools

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Wat ik mis je verhaal is de tegenvraag die - behalve deze keer - in alle soortgelijke vragen als eerste wordt gesteld: "hoeveel eigen geld stop je erin?". Want als je 220k op een miljoen zoekt is een heel andere vraag dan wanneer 220k je totale investering is.

In die laatste situatie is FFF funding de enige manier, waarbij ik ook meteen zeg dat ik in dat geval de crowdfunding onder de derde F schaar en ik met regelmaat financieringen van dit soort projecten tot pak 'm beet 500k met succes via crowdfunding plaats zie vinden,.

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Posted (edited)

maar het bedrijf staat al 5 jaar stil en is nooit geëxploiteerd als het zou moeten.

Waarom is er al die tijd geen rijke Duitser of Tsjech ingestapt? Hoe zit het met exploitatie- en bouwvergunningen? Exploitatiemogelijkheden van het groepsgebouw zonder verbouwing oftewel fasering van het plan?

Groet,

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

9 uur geleden, StevenK zei:

Wat ik mis je verhaal is de tegenvraag die - behalve deze keer - in alle soortgelijke vragen als eerste wordt gesteld: "hoeveel eigen geld stop je erin?". Want als je 220k op een miljoen zoekt is een heel andere vraag dan wanneer 220k je totale investering is.

In die laatste situatie is FFF funding de enige manier, waarbij ik ook meteen zeg dat ik in dat geval de crowdfunding onder de derde F schaar en ik met regelmaat financieringen van dit soort projecten tot pak 'm beet 500k met succes via crowdfunding plaats zie vinden,.

Totaal komt de investering uit op 260.000 daarvan brengen wij zelf 40.000 in 

3 uur geleden, Highio zei:

Waarom is er al die tijd geen rijke Duitser of Tsjech ingestapt? Hoe zit het met exploitatie- en bouwvergunningen? Exploitatiemogelijkheden van het groepsgebouw zonder verbouwing oftewel fasering van het plan?

Groet,

Highio

Het pand is in eigendom van een Nederlander, de vergunningen zitten bij overname in

Het exploiteren van het groepsgebouw in de huidige staat is geen optie en moet gemoderniseerd worden 

9 uur geleden, StevenK zei:

Wat ik mis je verhaal is de tegenvraag die - behalve deze keer - in alle soortgelijke vragen als eerste wordt gesteld: "hoeveel eigen geld stop je erin?"

Ik las bij vraagsteller iets over overwaarde en spaarcentje, dus nam (wellicht iets te voorbarig) aan dat dit ook al in de (financierings)plannen was meegenomen. 

Andere vraag: wat zou je met de overwaarde en spaar centjes wel al kunnen doen? Wij hebben,  hoewel in eigen land en eigen pand iets soortgelijks opgezet en soms is er een heel andere, creatievere benadering nodig. 

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Posted (edited)

Bestaat er helemaal geen (internationaal) platform waar investeerders zulke projecten kunnen bekijken? Het komt vaak genoeg voor dat mensen geld zoeken voor hun luchtkastelen. Ik neem aan dat investeerders behalve gegevens over het project ook wat willen weten van de mensen achter het initiatief. Zijn het ervaren klussers? Hebben ze twintig jaar voor dezelfde baas gewerkt if is het twaalf ambachten en dertien ongelukken? Weten ze iets van horeca? Kunnen ze boekhouden?

Edited by TwaBla

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

16 minuten geleden, TwaBla zei:

Bestaat er helemaal geen (internationaal) platform waar investeerders zulke projecten kunnen bekijken? Het komt vaak genoeg voor dat mensen geld zoeken voor hun luchtkastelen. Ik neem aan dat investeerders behalve gegevens over het project ook wat willen weten van de mensen achter het initiatief. Zijn het ervaren klussers? Hebben ze twintig jaar voor dezelfde baas gewerkt if is het twaalf ambachten en dertien ongelukken? Weten ze iets van horeca? Kunnen ze boekhouden?

Beste twabla, het is niet zo dat we ondoordacht aan een projectje beginnen, we hebben ruime ervaring binnen de horeca met vak diploma en de laatste jaren werkzaam in de recreatieve sector

Posted (edited)

Gedachte eigen inbreng moet op basis van plannen die ik ken minimaal verdubbeld (40% eigen inbreng). En dan is een reservepotje van eenzelfde hoogte ook nog een keer verstandig.

Zit er al een vergunning voor verbouwing van de groepsaccommodatie inbegrepen? En wat zou dan de timing moeten zijn? Volgend skiseizoen haal je vanaf nu gerekend waarschijnlijk al niet incl. verbouwing.

Het plan kan prima en kansrijk zijn, we zijn hier alleen ook kritisch en reëel. En aan een ondergefinancierde start hebben jullie ook niks.

Is er al een juridische analyse of toetsing gedaan door een Tsjech uit deze specifieke regio? Of contact geweest met overheden?

Met 10x luxe appartementen ben je ongetwijfeld hotel o.i.d. met bijbehorende wetten en regels.

Groet,

Highio

Edited by Highio

Ik neem aan dat je een zoekmachine al hebt gevraagd en ook al de eerste resultaten hebt gelezen en bewandelt?

Klik 1

Klik 2

Je zegt dat je 40k op 260k hebt? 

Maar in verhouding tot? Je zal moeten renoveren begrijp ik. Dat betekent dat je kosten daarvan hebt, je zal jezelf van inkomsten moeten voorzien etc...

Is die 260k voor de aanschaf en verbouwing? Een hypotheek voor een verbouwing kan wel eens lastiger zijn...

Voor ale duidelijkheid: de vergunningen horen echt bij het pand, en staan niet op op naam van een persoon?

Is het object momenteel volle eigendom van de Nederlander? Of hoe is dit nu gefinancierd? Dat biedt mogelijk ook ingangen.

Groet,

Highio

Ik zie banken en crowdfunding voorbij komen als (onderzochte) opties. Het verhaal van ING herken ik wel, dat geldt voor heel veel, zoniet alle banken. Buitenlandse aanwezigheid is meestal voor groot-zakelijke relaties. Ik denk dat je qua banken toch echt van lokale banken afhankelijk bent. Want voor die banken heb je een oplosbaar probleem, je bent nu nog een nieuwkomer zonder trackrecord maar als je eenmaal daar bent veranderd dat. Voor een NL bank ben je voor altijd een project in het buitenland met allerlei mogelijke problemen die gaan er nooit aan beginnen, tenzij je in Nederland voldoende zekerheden kunt bieden.

In Nederland zijn er ook een aantal (regionale) investeirngs en stimuleringsfondsen. Europees zijn die er ook. Ik ken er zo geen die in Tsjechië werken, maar ze zullen er vast zijn.

Via de site van Rijksdienst voor Ondernemers is ook informatie te vinden over investeren in Tsjechië ,
https://www.rvo.nl/onderwerpen/internationaal-ondernemen/landenoverzicht/tsjechië/investeren

Nog een informatiebron van ministerie van Buitenlandse Zaken

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/tsjechie/zakendoen

Een keer bellen met de Tsjechische ambassade hier of de Nederlandse ambassade in Tsjechië lijken me ook opties voor meer informatie / hulp

Tsjechische ambassade Den Haag

Informatie over hoe je in contact komt met NL ambassade(s)

https://www.nederlandwereldwijd.nl/contact-met-ambassades

Door de combinatie van camping, groepsaccommodatie, 2 woonhuizen en een kantine zie ik ook mogelijkheden voor gefaseerde uitvoering. Ik vermoed dat de verbouwing van het groepsgebouw het duurste is en deels professioneel moet gebeuren omdat van 18 kamers 10 appartementen gemaakt moeten worden en dat wel aanpassingen aan de constructie vragen, maar andere delen zijn wellicht eenvoudiger te verbeteren. Gedateerd hoeft bij een camping niet zo'n probleem te zijn als basis voorzieningen als sanitair en stroom maar werken.

Om niet alleen maar linkjes te dumpen en te beamen dat gefaseerde uitvoeringen vaak ruimte geeft ook maar wat  brainstorm ideeën die bij mij daarbij opkomen.

- De woonhuizen verhuur klaar maken als dat wel snel (en relatief goedkoop) kan en beginnen met verhuur daarvan ipv (eigen) bewoning in de opstartfase.

- Kan de kantine geupgrade worden naar meer een restaurant dat buiten het seizoen ook voor lokale inwoners aantrekkelijk kan zijn (voor bruiloften en partijen of gewoon als aanvulling op bestaande aanbod)

- klusvakanties aanbieden waarbij mensen flinke korting krijgen of gratis kunnen verblijven (op de camping) als ze helpen met verbouwen. (ja het bestaat echt, google maar eens op klusvakanties.. )

- Ipv "traditionele" crowdfunding wellicht een soort stichting "vrienden van" of caravanclub waar je tegen een (eerste) inleg tbv van de financiering verbouwing X jaar lid bent van de club waarmee je tegen korting kan komen kamperen en bijv voor elk piekseizoen 1 of 2 weken eerder kan boeken en je eigen (vaste) staplaats kunt reserveren of een aantal (exclusieve) extra diensten aanbieden. Dan combineer je financiering met klantenbinding voor de camping, die camping is er dat is je fundament onder de onderneming lijkt het.
- Wellicht ken je ook wel een paar andere Tsjechië fans die stiekem ook wel dromen van zo'n avontuur maar de stap toch te groot is, maar (daardoor) best bereid zijn een mede fan te helpen met crowdfunding in ruil voor rendement en misschien ook wel een blog deelgenoot te zijn van jullie avontuur. (Hoog) rendement is niet voor iedere crowdfunder de belangrijkste reden deel te nemen.

Ik realiseer me dat bovenstaande zaken geen pasklare oplossingen zijn maar wel gedachte richtingen, als je al een plan hebt en weet wat het kost en oplevert is meerdere scenario's uitwerken wellicht tijdrovend maar wel zeer nuttig om een modus te vinden hoe het wel kan werken ipv met het huidige (wens) plan (eindeloos) op zoek te gaan naar de financieel partner die dat wil financieren.

Ander mogelijk voordeel van gefaseerd bouwen is ook dat de financier in delen kan financieren.. Dus ook de tijd heeft om vertrouwen te krijgen in hoe het project zich ontwikkelt. Slechte cijfers van de huidige eigenaar zijn dan minder een probleem als je er nieuwe cijfers tegenover kan zetten die (veel) beter zijn en het potentieel laten zien.

21 uur geleden, Highio zei:

Gedachte eigen inbreng moet op basis van plannen die ik ken minimaal verdubbeld (40% eigen inbreng). En dan is een reservepotje van eenzelfde hoogte ook nog een keer verstandig.

Zit er al een vergunning voor verbouwing van de groepsaccommodatie inbegrepen? En wat zou dan de timing moeten zijn? Volgend skiseizoen haal je vanaf nu gerekend waarschijnlijk al niet incl. verbouwing.

Het plan kan prima en kansrijk zijn, we zijn hier alleen ook kritisch en reëel. En aan een ondergefinancierde start hebben jullie ook niks.

Is er al een juridische analyse of toetsing gedaan door een Tsjech uit deze specifieke regio? Of contact geweest met overheden?

Met 10x luxe appartementen ben je ongetwijfeld hotel o.i.d. met bijbehorende wetten en regels.

Groet,

Highio

Beste highio

Het opstellen van het ondernemingsplan is met hulp van ondernemingsplan.nl en het plan is getoetst en nagekeken door een Tsjech.

De bedoeling is om eerst 2 appartementen op te knappen en stapsgewijs per jaar verder te bouwen.

Grond, vastgoed, en diensten zijn in Tsjechië relatief goedkoop, en dat maakt dat wij met 40.000 en een financiering van 220.000 totaal 260.000 de aanschaf van het pand en renovatie kunnen realiseren 

Als ik de vraag nog eens lees, zoekt Joery een inversteerder en is-ie minder geïnteresseerd in andere visies op zijn plannenmakerij. Banken en crowdfunding-platforms bieden volgens hem geen soulaas. En ik heb nog niemand zien verwijzen naar een platform voor de financiering van luchtkastelen. Wat me een gat in de markt lijkt. Sterker nog: ik vraag me af waarom niemand het timeshare-concept eens een leuke draai geeft.

Ondernemingsplan.nl (?) en een Tsjech (!). I'm out.

Groet,

Highio

Posted (edited)

Investeeerders of financiers zullen geinteresseerd zijn in een exploitatiebegroting waaruit blijkt dat je (jullie) jaarlijks een slordige 20.000 EURO kunt (kunnen) aflossen en een 20.000 EURO rente kunt (kunnen) vergoeden. Zet dat eens af tegen jouw (jullie) eigen inbreng en (gedachte) omzet in aanvang.

Groet,

Highio

Edited by Highio

Posted (edited)
Op 24-3-2019 om 12:14, joery visscher zei:

Het pand is in eigendom van een Nederlander, ...

Wellicht ben ik door 20 jaar in het buitenland erg sceptisch geworden. Maar als een Nederlander in het buitenland een zaak/pand oid verkoopt zijn er eigenlijk altijd een hele hoop lijken in de kast. Ik zie het ontzettend vaak. Iemand met een bar, restaurant of hotel. Loopt nu even niet helemaal lekker, daarom zogenaamd goedkoop te koop. Nieuwe mensen uit NL hebben hoop, en denken het allemaal beter te kunnen. En die zijn vrijwel allemaal failliet binnen 10 maanden door :

•  slechte buurt met vrijwel 0 toeristen, of verkeerde toeristen
  • geen juiste vergunningen,
  • bijzonder slecht gebouwd pand, heeft  een vermogen nodig om goed gekeurd te worden,
  • veel te duur gekocht, daardoor 0 reserves voor als het even minder gaat.
  • geen realistische begroting, hoeveel geld is er elke maand nodig om van te kunnen leven, investeringen en onderhoud

Ga in de buurt praten met de gemeente, advocaten, toeristen bond, makelaars en andere ondernemers. En kijk er dan nog eens naar.

En idd, je eigen vermogen moet omhoog. Geen bank gaat een buitenland zoveel financieren voor een bedrijf zonder track record. Probeer zelf 100k te regelen, en dan 160k via een bank oid. En investeerder zal gewoon al 50% van de aandelen willen hebben.

Edited by espen

Dat rationalistische spoor is belangrijk. Adviezen zeker opvolgen, waar mogelijk. Maar houd ook aan de droom vast en deel die met anderen. Maak moodboards en schetsen, zet je luchtkasteel op papier en deel je visie online. Want er zijn ook financiers die zich laten inspireren door energie en geloof. Ik heb het zien gebeuren dat ondernemers een onhaalbaar plan deelden, aan de uitvoering begonnen en pas halverwege de financiering rond kregen.

Een verstandig mens zou het nooit doen. :classic_tongue:

Vijf jaar later gingen ze alsnog kopje onder, maar dat had ook met een goed gefinancierd plan gebeurd geweest.

Er zou een Europees platform voor luchtkastelen moeten zijn: cloudfunding!!!!

Goed punt van TwaBla, neem bijvoorbeeld Wildlands. Indertijd was ik één van de twee kritische aanwezigen op een bijeenkomst over het voornemen dierentuin Emmen weer nieuw leven in te blazen en daar werd volledig vanuit de onderbuik,  met een 'gaatje" van 30 miljoen in de begroting, gewoon groen licht gegeven... soms kan het dus wel...

Posted (edited)

Joery, zou je nog eens inhoudelijk willen reageren op met name de laatste berichten van Roel J en Espen?

Ik besef me best dat je hier in mum van tijd een stortvloed aan kritische berichten te verwerken krijgt, maar ongetwijfeld zitten daar elementen van ervaringsleer of eye-openers in waar je als internationale starter gebruik van zou kunnen maken om (beginnners)fouten zoveel mogelijk uit te sluiten of om juist gebruik te maken van mogelijkheden die je nog niet kent.

Groet,

Highio

Edited by Highio

Op 24-3-2019 om 12:11, joery visscher zei:

Totaal komt de investering uit op 260.000 daarvan brengen wij zelf 40.000 in 

Als de kosten koper 10%=26K zijn, dan investeer je zelf dus maar 40-26=14K, wat de verhouding nog schever maakt en de kans op financiering kleiner. 

Op 24-3-2019 om 12:14, joery visscher zei:

Het exploiteren van het groepsgebouw in de huidige staat is geen optie en moet gemoderniseerd worden 

Als het pand in de huidige staat onbruikbaar is, dan heeft het beperkte waarde als onderpand, wat de kans op financiering ook kleiner maakt.