• 0

Willekeurig afschrijven i.c.m. KIA?

Hallo,

Ik sta al enkele jaren ingeschreven bij de KVK, maar pas dit jaar ben ik ondernemer voor de IB gezien ik begin dit jaar mijn vaste baan heb opgezegd en hier vol voor ga nu.

Of ik dat de komende 5 jaren vol ga houden kan ik nu niet zeggen. Dat hangt er van af hoe het gaat en of het me bevalt.

 

Nu heb ik me afgelopen maanden zitten verdiepen in alle belasting regels en mogelijkheden.

Gezien ik dit jaar best wat winst verwacht te maken en ik wat apparatuur moet aanschaffen wilde ik gebruik maken van de willekeurige afschrijf regeling.

Het gaat om een investering van +- 3500.- en 1 van 1000.-

Klopt het dat ik deze beide volledig mag afschrijven in dit belasting jaar (dmv willekeurige afschrijvingsregeling) en dat ik daarbovenop ook nog de KIA (kleine investerings aftrek van 28%) mag toepassen?

 

Indien ik willekeurig afschrijf, dan maakt de maand van aankoop niets uit neem ik aan? Zelfs als ik hem in december aan zou schaffen mag ik hem volledig afschrijven?

 

Een andere vraag is dat stel ik ben volgend jaar geen ondernemer voor de IB?

Wat dan? Moet ik dan de deinvesterings bijtelling betalen of niet?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Afschrijving (al of niet willekeurig) en KIA kunnen naast elkaar bestaan.

Je kunt dus kiezen voor 100% afschrijving (als je aan de voorwaarden voldoet) + 28% KIA.

 

Bij willekeurige afschrijving hoeft geen rekening te worden gehouden met de maand van aanschaf.

 

Als je geen ondernemer meer bent voor de inkomstenbelasting, is dat op zich geen reden voor desinvesteringsbijtelling.

Zolang je bedrijf maar blijft bestaan en de investering nog aanwezig is (en een paar andere voorwaarden, zie link). 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.