• 0

DTG stilzwijgend verlengd, contract nooit gemeld door vorige eigenaar BV

Ik heb een BV overgenomen in 2017. Het bedrijf is in 2017 verhuisd en staat sinds die tijd ingeschreven bij de kvk op het juiste adres. Nu word ik vandaag gedagvaard ivm een onbetaalde factuur. De deurwaarder weet mij feilloos te vinden, maar dtg kennelijk niet want ik heb nooit een factuur noch een herinnering gezien. Bij de overname van het bedrijf is overeengekomen dat alle contracten boven 100,- gemeld of beëindigd zouden worden. Dit ‘contract’ is door de vorige eigenaar nooit gemeld.

 

Dtg gebeld met de vraag of ze mij de overeenkomst konden overleggen. Zij geven aan een voice-log te hebben uit 2007 en daarna zouden jaarlijks facturen zijn betaald. Voice-log heb ik opgevraagd.

 

Natuurlijk had de vorige eigenaar dit moeten melden. Maar Mijn vragen zijn:

1. Mag een dergelijk telefonisch contract telefonisch tot stand gebracht worden?

2 mag een op die manier tot stand gekomen zakelijk contract zomaar mag worden verlengd?

3. In hoeverre kan de verhuizing gebruikt worden om aan te geven dat (als ik gehouden ben aan een dergelijk’contract’) ik niet in staat ben gesteld kennis te nemen van de factuur en derhalve dus ook niet kon overgaan tot betaling en daarmee de vordering terug te brengen tot het oorspronkelijke bedrag?

4. Ik krijg de dagvaarding nadat de opzegtermijn voor de stilzwijgende contractverlenging is verlopen.  Daarmee word ik nu mogelijk ook geconfronteerd met een jaar extra. Ook daar zit een vervelend luchtje aan. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

DTG is DTG bv uit Amsterdam Zuid-Oost. www.dtg.nl

 

In de omschrijving staat alleen

’factuur voor onze diensten’ voor een bedrag van €176,- ex btw  zonder verdere omschrijving of aankondiging dat het een abonnement betreft. 

 

En ja er zijn eerdere jaren ook facturen ontvangen en betaald naar het schijnt.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
9 uur geleden, JKVMUTR zei:

Ik heb een BV overgenomen in 2017. Het bedrijf is in 2017 verhuisd en staat sinds die tijd ingeschreven bij de kvk op het juiste adres. Nu word ik vandaag gedagvaard ivm een onbetaalde factuur. De deurwaarder weet mij feilloos te vinden, maar dtg kennelijk niet want ik heb nooit een factuur noch een herinnering gezien. Bij de overname van het bedrijf is overeengekomen dat alle contracten boven 100,- gemeld of beëindigd zouden worden. Dit ‘contract’ is door de vorige eigenaar nooit gemeld.

 

Dtg gebeld met de vraag of ze mij de overeenkomst konden overleggen. Zij geven aan een voice-log te hebben uit 2007 en daarna zouden jaarlijks facturen zijn betaald. Voice-log heb ik opgevraagd.

 

Natuurlijk had de vorige eigenaar dit moeten melden. Maar Mijn vragen zijn:

1. Mag een dergelijk telefonisch contract telefonisch tot stand gebracht worden?

2 mag een op die manier tot stand gekomen zakelijk contract zomaar mag worden verlengd?

3. In hoeverre kan de verhuizing gebruikt worden om aan te geven dat (als ik gehouden ben aan een dergelijk’contract’) ik niet in staat ben gesteld kennis te nemen van de factuur en derhalve dus ook niet kon overgaan tot betaling en daarmee de vordering terug te brengen tot het oorspronkelijke bedrag?

4. Ik krijg de dagvaarding nadat de opzegtermijn voor de stilzwijgende contractverlenging is verlopen.  Daarmee word ik nu mogelijk ook geconfronteerd met een jaar extra. Ook daar zit een vervelend luchtje aan. 

1. Ja

2. Ja

3. Niet

4. Daar zou de rechter nog wel eens in mee kunnen krijgen en als je dat goed argumenteert *en* ook de eerste factuur direct betaalt, zou je wel eens onder de proceskosten uit kunnen komen.

 

Als ik je zo begrijp is de verkoper aansprakelijk, dus die moet je op de hoogte stellen en mogelijk ook in staat stellen zich met het verweer te bemoeien. 

 

Daarnaast: als het contract al sinds 2007 er is, dan had je dit dus ook uit de boekhouding kunnen weten, dus dat roept wel de vraag op hoe ver je bent gegaan met je due diligence.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Uitstapje: welke adresgegevens heeft dtg dan in 2017 en 2018 vermeld of geadverteerd?

 

Voor de inhoud of juistheid van (contact)gegevens lijkt me de BV verantwoordelijk, niet een leverancier als dtg.

 

Communiceren/factureren zij in het geheel niet via mail?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, JKVMUTR zei:

2 mag een op die manier tot stand gekomen zakelijk contract zomaar mag worden verlengd?

 

1 uur geleden, StevenK zei:

2. Ja

 

Moet dat niet overeengekomen zijn (desnoods via Algemene Voorwaarden die de koper nooit heeft gezien)?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wat trouwens misschien nuttig is om te weten; die telefonisch verkoopgesprekken bestaan vaak uit twee delen. Het eerste deel is het daadwerkelijke gesprek, waarin verkoper en lead al dan niet tot elkaar komen. Hiermee gebeurt niets.

Vervolgens zegt de verkoper dat hij nog even wat dingen met de lead wil doornemen; dit deel wordt opgenomen. Ongeacht of de lead heeft aangegeven geen interesse te hebben, wordt hier op slinkse wijze de overeenkomst bevestigd.

 

In het verleden hebben oplichters zich hierbij nog wel eens in de voet geschoten, doordat ze in het tweede deel van het gesprek wel de aanvaarding van de overeenkomst, maar niet de inhoud overeenkomst opnamen. Een slimme advocaat maakt met een dergelijke onaffe overeenkomst voor de rechter korte metten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Er is al een keer of acht a negen betaald...

 

...dan maak je weinig kans om een overeenkomst te betwisten lijkt me...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Branko Collin zei:

Moet dat niet overeengekomen zijn (desnoods via Algemene Voorwaarden die de koper nooit heeft gezien)?

misschien is het wel vermeld in de opname van 12 jaar geleden  ("gaat u akkoord met stilzwijgende verlenging").

 

6 minuten geleden, Branko Collin zei:

Een slimme advocaat maakt met een dergelijke onaffe overeenkomst voor de rechter korte metten.

De klant heeft die stilzwijgende verlenging 10 jaar lang geaccepteerd; erg stug dat je daar vervolgens 12 jaar later op terugkomt. 

Edit: Highio was net 10 seconden sneller :classic_smile: met een zelfde opmerking 

 

Vraagsteller is "barking up the wrong tree here"; moet zijn peilen richten op de verkoper van de BV, niet  DTG in dit geval.

Verder inderdaad hand in eigen boezem: een overeenkomst die 10 jaar betaald is en niet naar voren kwam in het boekenonderzoek? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Branko Collin zei:

In het verleden hebben oplichters zich hierbij nog wel eens in de voet geschoten, doordat ze in het tweede deel van het gesprek wel de aanvaarding van de overeenkomst, maar niet de inhoud overeenkomst opnamen. Een slimme advocaat maakt met een dergelijke onaffe overeenkomst voor de rechter korte metten.

In theorie. In praktijk ziet de rechter een slimme advocaat aan de kant van de verkoper en een stotterende ondernemer aan de andere zijde. Dan is het dus 99/100 een gang naar de guillotine. De opname geeft namelijk weer dat de koper accoord gaat met zijn verplichtingen, terwijl er voor de verkoper een minimale prestatie tegenover staat: opname in een online gids of opzet krakkemikkerige website. Dat er in het voorgesprek beweringen gedaan zijn die onjuist zijn en garanties gegeven die niet worden nagekomen, is van geen belang. Dat wordt gesteld en weersproken. Geen bewijs.

 

Er zijn maar een paar kantonrechters die het omkeren: onvolledige gespreksopname is onvolledig bewijs van wilsovereenstemming. :classic_huh:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat er een overeenkomst was hoef je verder echt niet te betwisten, dat er al een jaar of 10 betaald is lijkt me bewijs genoeg. 

 

Wat er mis is gegaan is dat de vorige eigenaar je niet op de hoogte gesteld heeft van dit contract, waardoor jij er niets van wist, en je nieuwe adres ook niet hebt doorgegeven aan DTG. Zij sturen de factuur en herinnering naar het oude adres maar krijgen niet betaald, en zetten (in dit geval best terecht) een deurwaarder in die vervolgens het nieuwe adres wel weet te vinden. 

 

Ik vrees dat er niets anders op zit dan te betalen, je gaat dit verliezen bij een kantonrechter. 

 

Uiteraard is degene die je de BV verkocht heeft hier wel aansprakelijk: Wellicht niet voor de hoofdsom van de factuur, maar wel voor de bijkomende deurwaarderskosten en dergelijke die niet gemaakt zouden zijn als hij melding had gemaakt van de overeenkomst met DTG. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Enige 'escape' die ik zie is dat de nieuwe adresgegevens vermeld of geadverteerd zijn, maar dan nog ben je zelf (is de BV) verantwoordelijk voor het doorgeven van een correct factuuradres. Ik zou als advies zien te bellen met de tweedelijns klantenservice.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik ga er even van uit dat DTG niet op de hoogte was van het nieuwe adres, anders hadden ze daar de factuur etc wel heen gestuurd.

 

Vraag is wel een beetje waar die factuur en herinnering dan gebleven zijn. Ik neem aan dat ze zijn aangekomen op het oude adres, maar blijkbaar niet doorgestuurd naar het nieuwe, en ook niet retour gezonden met 'is verhuisd' erop, maar gewoon weggegooid? Ik gooi post van DTG ook altijd direct weg, maar heb geen overeenkomst met ze, dat scheelt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.