• 0

BTW verleggen internationaal, binnen EU

Is het verplicht om BTW altijd te verleggen bij diensten, verkoop naar buitenland (binnen EU)?

Ik heb inmiddels een rekening uitgedaan naar klant in buitenland, binnen EU. Dit was een rekening met BTW en deze is inmiddels ook betaald incl. de opgegeven BTW, moet ik dat nu corrigeren of niet? Kijg ik nu met buitenlandse belastingdienst te maken?

 

Ben je vrij om te verleggen of niet te verleggen?

Nu heb ik nog een rekening om uit te sturen aan dezelfde klant in het buitenlands. Heb nu ook het BTW nr. van klant, en dit ook gecontroleerd online. BIj de volgende rekening is het dan beter om de BTW te verleggen, of?  Zou ik nu eea nog kunnen corrigeren of komt dat bij de kwartaal opgave automatisch aan bod?

Ik verleen diensten (manuren) en verkoop goederen en nu ook naar het buitenland binnen EU.

 

Groeten, Theo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, dus correctie is dan niet nodig bij goederen. Ik had enkel goederen op rekening staan dus dat komt dan prettig uit.

 

Nu ik het BTW nr. van m'n klant heb is het voor beide dan beter om de BTW te verleggen. 

Corrigeren van de reeds betaalde rekening is dan voor mijn klant wellicht erg prettig omdat men dan geen moeite hoeft te doen om BTW terug te vorderen. Om dat te doen zou ik de reeds aan mij betaalde BTW  kunnen corrigeren op de nieuwe rekening door deze in mindering te brengen met deze opmerking. Daarmee is dan de BTW van alle rekeningen verzet, correct?   Dat zou dan wel nog in dit kwartaal dienen te gebeuren, kan nog net. Klopt dit zo?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Maar... uh... als je goederen naar iemand levert in het buitenland binnen de EU, dan moet je toch de BTW rekenen die in dat land geldt? En niet de Nederlandse BTW? Nu ga jij (of heb je) het als Nederlandse BTW opgeven terwijl je de goederen geëxporteerd hebt.

 

 

Quote

Verkoopt u goederen aan een klant die geen btw-aangifte doet, bijvoorbeeld een particulier? Dan brengt u de btw in rekening die geldt in het land van uw klant.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_export_goederen_naar_eu_landen

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/export_naar_klanten_in_de_eu_die_geen_bttw_aangifte_doen_drempelbedragen

 

Als het aan een ondernemer is met BTW nummer dan lijkt het mij wel zo makkelijk om het te corrigeren.

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ok dus dan doe ik er zeker beter aan dit te corrigeren. Had ik verleden ook wat willen kopen in Duitsland en de verkoper deed geen BTW verleggen. Dacht daarom dat het via NL BTW opgaven dan zou gaan als ik nu ' hetzelfde'  zou doen.. Dat is dus niet correct. Ok bedankt voor de info.

Advies is dus doe de correctie snel uit.  

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Let ook op dat als de goederen in Nederland afgeleverd worden, je altijd Nederlandse BTW moet rekenen. Ook als er naar een buitenlandse ondernemer gefactureerd wordt. Verleggen mag dan dus niet. Als je in Duitsland iets koopt en zelf ophaalt, zullen zij dus ook gewoon Duitse BTW rekenen.

 

Correctie op mijn vorige post:

Nu zie ik echter wel dat als je onder de drempelbedragen blijft (per land), dat je gewoon Nederlandse BTW in rekening brengt en ook hier afdraagt. Kom je erboven dan moet je dus in dat land afdragen.

 

Quote

Tot aan die drempelbedragen mag u Nederlandse btw in rekening brengen. Daarboven moet u de btw van het land van de klant in rekening brengen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/export_naar_klanten_in_de_eu_die_geen_bttw_aangifte_doen_drempelbedragen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/drempelbedragen_afstandsverkopen

 

Leuke materie. Je moet het goed uitzoeken :classic_wacko:

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik heb er even het hoofd niet bij...

Heb even snel gelezen de links. Ik blijf met mijn export dit jaar wel onder die grens. Dan breng ik dus gewoon Nederlandse BTW in rekening. Prima, heb ik nu ook gedaan.  Ok.  

 

Nu moet ik nog een rekening uitdoen ivm manuren / diensten verricht in het buitenland. Is dat dan ook met Nederlandse BTW. Indien mijn klant niet klaagt is dat prima dus zolang ik onder het grens bedrag blijf, correct? Ik kan er nu nog voor kiezen om die specifieke rekening uit te doen met BTW verleggen. Wat ik lees is dat ik enkel dit moet noteren in mijn eigen administratie en ja bij de kwartaal aangifte opgeven. Klot dit dan zo?

 

Misschien nog een vraag dan. Ik heb recent wat gekocht in UK en geleverd gekregen  met BTW verlegd. Dat kan ik zo opgeven bij mijn kwartaal aangifte en in mijn administratie goed noteren, of moet ik daarvoor nog een andere actie ondernemen?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TME zei:

Misschien nog een vraag dan. Ik heb recent wat gekocht in UK en geleverd gekregen  met BTW verlegd. Dat kan ik zo opgeven bij mijn kwartaal aangifte en in mijn administratie goed noteren, of moet ik daarvoor nog een andere actie ondernemen?

Omdat de BTW verlegd is moet je daar inderdaad zelf BTW over betalen (rubriek 2) maar je kunt die dan ook tegelijk weer aftrekken in de voorbelasting (rubriek 5).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/verlegde_btw_aftrekken

 

1 uur geleden, TME zei:

Nu moet ik nog een rekening uitdoen ivm manuren / diensten verricht in het buitenland. Is dat dan ook met Nederlandse BTW.

Voor diensten is het even afhankelijk wat voor soort dienst. Normaal vallen diensten onder de Nederlandse BTW. Maar bijvoorbeeld digitale diensten worden weer belast in het land van de afnemer. Ook hier geldt sinds 2019 weer een drempelbedrag van €10.000. Zit je eronder dan is het NL BTW. Zit je erboven dan krijg je te maken met de buitenlandse BTW maar dat kun je opgeven via het MOSS systeem

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/

 

Zo zie je, het leveren aan het buitenland komt met allerlei regeltjes die je allemaal specifiek voor je eigen situatie wel goed uit moet zoeken. Als startpunt kun je daar deze pagina voor gebruiken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/opgaaf_icp/opgaaf_icp

 

Zolang je dus inderdaad onder de drempel blijft en de afnemer vraagt nergens om kun je die factuur met NL BTW laten staan. Als de afnemer echter wel een factuur met BTW verlegd wil hebben moet je de huidige factuur crediteren en een nieuwe maken. Als de factuur nog niet meegenomen is in de BTW aangifte en je administratie laat het toe kun je natuurlijk ook de factuur 'wijzigen' (zelfde factuurnr, zelfde factuurdatum, alleen btw-nummer vermelden en btw verlegd).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de heldere uitleg. 

Er komt inderdaad nogal wat bij kijken. Ik doe niet in digitale diensten... dit is toch iets wat nog wat tijd gaat kosten bij aangifte lijkt me zo. Met BTW op rekening is het makkelijkst voor mijzelf. Maar denk dat men toch graag BTW verlegd zal zien, wat ik zelf ook zou willen. 

 

ICP geeft toch nog wat twijfel. Mogelijk gaat het bij kwartaal aangifte automatisch... ik begrijp nu niet of dit voor mij van toepassing is. Ik heb gewoon manuren verricht als 'engineer' / 'monteur' verder verkoop ik wat goederen zeg automotive onderdelen. Ingekocht en doorverkoop. Er is nu geen sprake van eigen ontwikkelde delen die verkocht worden. Dat laatste zou wel eens anders kunnen zijn ivm ICP, of zie ik dat niet goed. 

 

Het zal wel wat minder spannend zijn maar puur door de belasting dienst site info te bekijken is het toch lastig om te begrijpen totdat je de aangifte gedaan hebt wellicht.

Link naar reactie
  • 0

Meest handig is als volgt:

Altijd BTW nummer van klant controleren in het VIES systeem.

Als het geldig is,  met BTW verlegd factureren.

Bewijzen dat de dienst of goederen ook in het land afgeleverd zijn.

Ik laat daarom de koper op mijn pakbonnen tekenen met adres datum en naam ondertekenaar, ik bewijs dat ik daar op dat moment geweest ben door tolbonnetjes, benzinebonnetjes of parkeerkosten (bekeuringen)

Als bij ons afgehaald wordt door de klant hetzelfde, maar maak ik ook foto's van kenteken en vracht in de auto, vrachtwagen. Wordt het afgehaald door een vervoerder, dan krijg je altijd schriftelijk bewijs dat het naar het buitenland is gegaan.

Ik geef de ICP gegevens op per kwartaal tegelijkertijd met de aangifte omzetbelasting.

Gaat het naar buiten de EU, zoals Zwitserland en straks ook Engeland, de douanepapieren.

Alles goed bewaren als bewijs.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.