• 0

FOR op balans

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak en bij de aangifte IB 2006 heb ik een fiscale oude dagreserve toegepast van 12%.

 

Nu moet ik hier volgens mij bij mijn eenmanszaak ook een balansboeking van maken (ten late van mijn eigen vermogen rekening en ten gunst van een balansrekening FOR). Wie van jullie heeft dit gedaan of niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent verplicht om de stand van de FOR tot uitdrukking te laten komen in de jaarrekening en de hiermee samenhangende aangifte Inkomstenbelasting. Hierover wordt verschillend over gedacht, nl:

 

Bedrijfseconomisch gezien:

Kapitaal (balans)

AAN Fiscale oudedagsreserve (balans)

 

Fiscaal gezien:

Dotatie FOR (winst en verliesrekening)

AAN Fiscale oudedagsreserve (balans)

 

Met andere woorden, het maakt niet uit hoe je het uiteindelijk verwerkt, als het maar verwerkt wordt.

 

Hierbij opgemerkt dat kapitaal + fiscale oudedagsreserve = ondernemingsvermogen of eigen vermogen.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik boek voor mijn eenmanszaak:

 

Fiscaal gezien:

Dotatie FOR (winst en verliesrekening)

AAN Fiscale oudedagsreserve (balans)

 

Waarom ? Omdat de jaarrekeing die ik maak voornamelijk een fiscale noodzaak is. Doordat mijn commerciele jaarrekening gelijk is aan de fiscale heb ik maar 1 format nodig. Dit scheelt tijd en het invullen van de aangifte bij de fiscus gaat snel.

 

 

 

Groet,

 

Ronald

Link naar reactie
  • 0

Een aanvullende vraag op bovenstaand (ik weet niet zeker of het toegestaan is dit oude topic omhoog te halen, maar imo is t relevant):

 

In welke periode doe je die boeking: boek je de FOR 2013 op 31-12-2013 of in 2014 (op 1-1-2014 bijv, of wanneer je de aangifte doet en dus definitief het resultaat bepaalt)?

 

Of maakt het niet zoveel uit?

 

Stel ik heb in 2013 50000 euro winst behaald en ik mag 5000 euro FOR aanhouden, dan kan ik op 31-12-2013 die laatste boeking doen

FOR (V&W) 5000

Aan Fisc.OR (balans) 5000

Waardoor mijn V&W ook daadwerkelijk de fiscale winst (incl. aftrek voor FOR) weergeeft

 

Of ik boek de winst over naar mijn balans en doe op 1-1-2014 de eerste boeking

Kapitaal (balans) 5000

Aan Fisc.OR (balans) 5000

 

Link naar reactie
  • 0

Of ik boek de winst over naar mijn balans en doe op 1-1-2014 de eerste boeking

Kapitaal (balans) 5000

Aan Fisc.OR (balans) 5000

Dit is de juiste boeking in het jaar waarin de winst van toepassing is. 2013.

 

De FOR bijft dus onderdeel van het ondernemersvermogen. Tevens wordt het apart in de aangifte genoteerd bij "Wijziging in toelaatbare reserve \ Toevoeging oudedagsreserve", met als gevolg dat het daar de winst vermindert.

 

Link naar reactie
  • 0

Oke, bedankt voor jullie reacties. Alleen, waarop boek ik dan "kapitaal", wat is dat normaliter voor rekening?

 

Stel ik heb een lege boekhouding en maak alleen 50000 euro omzet (dus winst) in december van dat jaar. Dan heb ik dus 50000 euro op mijn V&W staan, en mijn balans is

 

debiteuren 50000

aan Resultaat 50000

 

Boek ik dan tegen op mijn resultaatrekening?

Resultaat 5000

Aan FOR 5000

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kies even een andere invalshoek. Ik boek de FOR nooit via de W&V. De FOR kent namelijk een eigen plek in de ib-aangifte. Die plek is nadat de commerciële winstberekening heeft plaatsgevonden.

 

Als je de FOR commercieel ten laste van het resultaat boekt dan kun je in de ib-aangifte de vraag over de FOR dotatie niet correct invoeren.

 

Ik boek de FOR commercieel dus enkel als

 

Ondernemingsvermogen

Aan FOR

 

In de ib-aangifte verwerk ik de FOR vervolgens bij de daarvoor bestemde vraag.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En die heet dan gewoon "kapitaal"? Of gerealiseerde winst of zo? Ik heb een serie rekeningschemas bekeken maar ik kwam dit eigenlijk niet echt tegen (of ik keek er overheen)

Het maakt niet uit hoe je het noemt. Kapitaal = Ondernemersvermogen (OV) in de aangifte.

 

OV (eind) = OV (begin) + winst - prive opname + prive storting.

 

Met OV(eind) maak je een deel FOR op de aangifte (eventueel ook in je boekhouding) en op de reeds aangegeven plaats voor de winst aftrek.

 

Link naar reactie
  • 0

Ah oke, dat is het misverstand. Ik heb een rekening "resultaat" op mijn balans staan, dat is waar ik bij de afsluiting mijn winst naartoe boek. Dus ik bedoelde niet dat ik het op "een V&W(resultaat)-rekening" tegenboek, maar op een balansrekening (met de naam "resultaat").

Misschien moet ik die rekening EV of kapitaal gaan noemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag die hierbij aansluit. Ik heb een adviespraktijk, dus heb een eenvoudige eindbalans die feitelijk bestaat uit:

passiva:

- eigen vermogen 20.000

- oudedagsreserve 70.000

- schuld omzetbelasting (per 31-12) 10.000

- totaal 100.000 euro

 

activa:

- materiele vaste activa (spullen) 10.000

- liquide middelen 90.000

- totaal 100.000 euro

 

Nu zegt een belastinginspecteur dat ik oneigenlijk veel liquide middelen heb voor mijn bedrijfsvoering. Ik heb dat geld inderdaad niet nodig voor mijn bedrijfsvoering. Maar ja, aan de andere kant van de balans staat 70.000 euro FOR, dus zolang ik dat geld niet op een andere manier omzet in een bank- of verzekeringsproduct, kan ik toch niet anders dan dat gewoon als liquiditeit op mijn activa hebben? Ik begrijp de vraag van de inspecteur niet. Hij heeft een totaalcontrole over 2016 gedaan, alles was akkoord, alleen op dit punt komt hij terug. Maar #hoedan? Begrijpt hij mijn balans gewoon niet? Ik lees nergens bij de belastingdienst dat ik de FOR niet gewoon in cash op mijn balans mag hebben staan? Het zou erg fijn zijn als iemand hier licht op kan schijnen. Dat het anders en beter geregeld kan zijn en daar meer rendement kan halen begrijp ik, maar wat is er fiscaal fout aan het op deze manier doen?

 

Link naar reactie
  • 1
23 minuten geleden, Frankvcp zei:

maar wat is er fiscaal fout aan het op deze manier doen?

 

Een (hoge) oudedagsreserve is voornamelijk bedoeld voor ondernemers die (nog) niet de liquiditeiten hebben om in een lijfrente te stoppen, onder andere omdat het geld vastzit in hun activa zoals pand, voorraad, machines en wagenpark. Feitelijk stellen ze met de FOR het afstorten van geld in een lijfrente uit tot het moment dat ze hun bedrijf verkopen, en het geld vrijkomt. 

 

Een oudedagsreserve is eigenlijk niet bedoeld voor  maximaal gebruik door ondernemers zonder bedrijfsmiddelen en mét liquiditeiten: je kunt immers gewoon jaarlijks afstorten naar een lijfrente,  je hebt dat uitstel van dat afstorten niet nodig. 

 

Zodra je onzakelijk veel liquiditeiten hebt moet je die gelden  overhevelen naar privé (waarna je je FOR niet verder kunt verhogen) en/of je FOR verlagen door af te storten in een bancaire of verzekerde lijfrente

 

23 minuten geleden, Frankvcp zei:

Maar #hoedan? Begrijpt hij mijn balans gewoon niet?

 

De inspecteur begrijpt jouw balans prima. Ik vermoed eerder dat jij de grenzen van de oudedagsreserve nog niet kent.  Een FOR is een papieren reserve en geen legitieme reden voor het aanhouden van een grote liquide reserve: je ontduikt daarmee o.a. vermogensrendementheffing

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Norbert, bedankt voor je reactie.

 

Ik snap wat je zegt, maar als ik het afstort naar een lijfrente ontloop ik net zo goed vermogensrendementsheffing. Ik ben er alleen nog niet aan toegekomen om tussen de bomen en het bos een juiste lijfrente uit te zoeken. Maar een gelijk bedrag aan lijfrente wordt dus wel geaccepteerd?

 

Als ik aangeef dat ik het geld spaar om een kantoorlocatie te kopen, of een bij mij passende 'auto van de zaak', zou dat voldoende verklaring kunnen zijn voor het aanhouden van een dergelijke liquiditeit? Of 'moet' er tegenover de FOR een lijfrente staan?

 

Ik wil natuurlijk niet dat ik een correctie krijg op iets dat ik gewoon vanuit goede bedoelingen heb opgebouwd.

aangepast door Frankvcp
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Frankvcp zei:

Ik snap wat je zegt, maar als ik het afstort naar een lijfrente ontloop ik net zo goed vermogensrendementsheffing.

Dat klopt, maar dan op de manier waarop het bedoeld is. 

 

(Bovendien is het dan ook nog veiliggesteld bij faillissement én kun je er een beroep doen bij onverhoopte arbeidsongeschiktheid)

 

8 minuten geleden, Frankvcp zei:

Zou dat voldoende verklaring kunnen zijn voor het aanhouden van een dergelijke liquiditeit?

Als jij begin 2017 die aanschaf hebt gedaan dan kom je daar wellicht mee weg, anders niet. 

Ligt het moment van investeren/aanschaf veel verder weg (en/of is onzeker) dan haal je dat geld  naar privé, en je kunt het weer terug in de zaak storten zodra je het nodig hebt.

 

 

8 minuten geleden, Frankvcp zei:

Of 'moet' er tegenover de FOR een lijfrente staan?

Er staat geen lijfrente "tegenover" een FOR: de FOR wordt bij een storting in een lijfrente verlaagd. Stort je de volledige FOR af in een lijfrente dan wordt de FOR 0. 

 

8 minuten geleden, Frankvcp zei:

Maar een gelijk bedrag aan lijfrente wordt dus wel geaccepteerd?

Ja, of een gedeelte 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Er staat geen lijfrente "tegenover" een FOR: de FOR wordt bij een storting in een lijfrente verlaagd. Stort je de volledige FOR af in een lijfrente dan wordt de FOR 0.

 

Ja, ok, natuurlijk. Bedankt voor de uitleg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.