• 0

Bedrijfsoverdracht, Stakingswinst ivm onroerend goed

(aangepast)

Hallo,

 

Op 1-1-2018 heb ik het bedrijf van mijn ouders overgenomen. Of eigenlijk hebben mijn ouders hun V.O.F. afgesloten en ben ik een eenmanszaak begonnen (het bedrijf is dus NIET geruisloos naar mij doorgeschoven). De reden hiervoor is dat mijn ouders bij de bedrijfsgrond wonen en die grond niet kwijt willen. Daar komt bij dat ik een oudere broer heb en het natuurlijk niet geheel eerlijk zou zijn als deze grond via een geruisloze doorschuiving naar mij toe zou gaan. Daarnaast is er natuurlijk altijd het risico dat ik faal en failliet ga, waarbij de grond dan verloren gaat (daar gaan we maar even niet van uit, maar je weet maar nooit).

Zoals gewoonlijk bij het afsluiten van een bedrijf is de grond getaxeerd en de belasting over de stakingswinst berekend. De taxatie is echter meer dan 2 keer zo hoog uitgevallen dan verwacht en in plaats van 35.000 euro af te moeten rekenen moeten mijn ouders opeens 70.000+ euro afrekenen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
En dus zijn we naar het KvK gegaan om deze gang van zaken terug te draaien. Dat is gelukkig goed gegaan (tot onze grote verbazing) en voorlopig hebben mijn ouders dus weer een V.O.F. waarbij ik weer in loondienst ben.

Uiteraard is het niet de bedoeling om deze situatie voort te zetten. Mijn vraag is dan ook, is er een mogelijkheid om het bedrijf af te sluiten zonder af te rekenen of minder af te rekenen ? Ik heb begrepen dat je tegen zo'n minnelijke taxatie geen bezwaar kunt indienen, dus dat is al geen optie. Op internet valt van alles te lezen over stakingswinst, er zijn bijvoorbeeld ook constructies te vinden waarbij het bedrijf wordt overgedragen aan een nieuw opgerichte BV.

Maar ik weet het fijne er niet van, en de informatie die te vinden is is onduidelijk, tegenstrijdig of onvolledig. Kan iemand mij tips of instructies geven over wat te doen?

Alvast bedankt,

Marten

p.s.: volgens mij heb ik het goeie subforum, maar zo niet, kan de admin de thread verplaatsen naar het juiste subforum? Thnx.

aangepast door Marten1984
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn jullie begeleid bij die eerste overdracht? dit is echt geen doe het zelf klus!
ik vraag me af of alles wel zo makkelijk terug te draaien is er is namelijk meer voor nodig dan de kvk inschrijving terugdraaien. Maar dat hele aspect schuif ik maar even terzijde, dat was de vraag niet.


Als jou ouders stoppen hoeven ze niet het hele bedrijf aan jou door te schuiven. jij zou de bedrijfsactiviteiten kunnen krijgen terwijl grond (en bedrijfspand?) bij je ouders blijven. Daarvan moet dan bepaald worden of het beter is dat de grond naar privé komt, met de inmiddels bekende afrekening tot gevolg of dat (mede) vanwege die afrekening de exploitatie van de grond (lees verhuur aan jou) een zakelijke activiteit blijft. En ja daarbij is  het pand in een BV schuiven ook een optie, wat dan weer als voordeel kan hebben dat je ook al kan beginnen met het schenken van aandelen aan de erfgenamen bij leven. Maar misschien is, als je het laat berekenen, nu toch fiscaal afrekenen over de stakingswinst op de grond wel het beste om in de toekomst (nog) hogere erfbelasting of afrekening te voorkomen en moet er alleen bekeken worden of een andere taxatie mogelijk is, je kunt danwel geen bezwaar maken, maar je kunt wel een andere taxatie laten doen. uiteraard moet een taxateur zich aan (beroeps)regels houden, maar een goed voorgesprek en doel van de taxatie kan wel leiden tot een andere uitkomst.  Om dat iets contreter te maken. Stel er is een overeenkomst met jou onderneming dat jij tot 2030 exclusief gebruiksrecht voor je onderneming hebt tegen een vast bedrag per jaar, dan kan dat van invloed zijn op de waarde van de grond, immers is de grond bij verkoop dan niet vrij beschikbaar voor de nieuwe eigenaar omdat er een contract met jou is. uiteraard heeft dat weer allerlei fiscale spelregels omdat de overeenkomst met familie is. Vandaar dat je dit soort dingen ook met een adviseur moet doen die het totale speelveld overziet. Zowel wat betreft de ordelijke bedrijfsoverdracht maar ook de toekomstige fiscale gevolgen voor de erfenis. Al die aspecten moeten worden meegenomen bij overdracht van een familiebedrijf. Enerzijds om niet teveel belasting te betalen maar anderzijds ook om te voorkomen dat andere erfgenamen te kort worden gedaan of jij opeens een forse som geld moet ophoesten om je broer zijn deel van de erfenis te kunnen geven.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.