Jump to content
Henk-Jan de Meer

Wat doet een review met / voor jullie?

Recommended Posts

[Het quoten werk weer eens niet]

"Quote TwaBla - "Peugeot werkt normaliter met een vijfpunts-schaal, dus dat klopt. Een lokale stageair heeft daar blijkbaar schoolcijfers voorgeplakt."

De vraag is dan ... uit welk land komen die schoolcijfers ?

Om de lijst aan te vullen ... Bulgarije kent ook een vijf-punten beoordelingssysteem ... alleen dan net even anders ... van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitmuntend) en is gelijk aan het Russische systeem.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

2 uur geleden, Cosara zei:

Om de lijst aan te vullen ... Bulgarije kent ook een vijf-punten beoordelingssysteem ... alleen dan net even anders ... van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitmuntend) en is gelijk aan het Russische systeem.

Dat is niet verwonderlijk, die Russische invloed. Tijdens de Ottomaanse overheersing werkten autodealers in Bulgarije met een dertiendelige beoordelingscirkel. Maar dat is niet relevant, want Peugeot is een Frans bedrijf. Welk systeem Madara hanteert, weet ik niet.

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

3 uur geleden, TwaBla zei:

Maar dat is niet relevant, want Peugeot is een Frans bedrijf. 

Mwah ... in ieder geval geen Frans systeem.

Als er dan toch zo hoognodig een waardering wordt verlangt, dan lijkt het  mij toch wel verstandig om een nationaal puntensysteem te hanteren die iedereen begrijpt ... dat heb je tenminste geen uitleg nodig.

Het hoe en waarom zal als krachtvoer zijn voor Complottheoristen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Ook Volvo werkt op dezelfde manier als Peugeot, althans wel bij mijn dealer. 

Een Nederlandse vijfpuntsschaal met numerieke waarden loopt volgens mij van 1 tot 5; een tienpuntsschaal of (school)rapport van 1 tot 10.

Laten we deze initiatieven dan voorlopig maar 'sjoemel scorecards' noemen.

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

5 uur geleden, Highio zei:

Laten we deze initiatieven dan voorlopig maar 'sjoemel scorecards' noemen.

Ik vermoed dat @WalterBrokx het dichtst bij de waarheid zit: 

Dit is niet eens subtiele manipulatie om altijd een voldoende te krijgen, omdat de reviewer een ander waardesysteem ziet dan de lezer.

B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

Een no-brainer. Websites zonder testimonial doen het beduidend slechter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Een miljardenbedrijf met een naamsbekendheid van bijna 100% hoeft het niet te doen. Alle anderen? Doe het toch maar.

Je website brengt onvoldoende op? ️ Dan is er 100% kans dat deze gebruiksonvriendelijk is

Maak je website geschikt voor het brein van je bezoekers, bezoek www.perita.be. Neem kennis met ons Expert Advies en gebruikersonderzoek.

Voor mij als ondernemer hebben reviews grote waarde. Aan de ene kant kan ik aan potentiele klanten laten wat bestaande klanten van ons vinden, daarnaast houdt het mij en mijn medewerkers scherp. Iedereen weet dat negatieve reviews heeel schadelijk kunnen zijn. Juist door dat zwaard van damocles, is de klantvriendelijkheid en klantgerichtheid bij ons erg goed. En als er toch iemand een negatieve review heeft geplaatst, blijkt dat in vrijwel alle gevallen een enorme zuurpruim die de waarheid uit zijn verband rukt. 

Wij nemen altijd contact op met een negatieve reviewschrijver. We willen horen wat hij/zij te zeggen heeft en er eventueel van leren. Vaak is het bieden van een luisterend oor al voldoende om de klant te 'kalmeren' en daarmee de munitie voor verdere negativiteit weg te nemen. We hebben ook vaak gezien dat een klant een negatieve review vervolgens uit eigen beweging aanpast. Bij sommige reviews is voor iedereen ook duidelijk dat de negatieve reviewer het aan het verkeerde eind heeft. Dit schaadt ons imago dan in de basis niet.

Over de kwaliteit van reviews valt veel te zeggen. Naar mijn mening is er niet veel aan de hand, zolang de herkomst van een review gecontroleerd kan worden. Zo vind ik reviews op de website van een leverancier waar de klant met naam en toenaam genoemd staat betrouwbaarder dan 10 reviews op een onafhankelijke review website waarvan je de echtheid niet kunt controleren.

Conclusie: reviews hebben naar mijn mening hun langste tijd nog laaaaang niet gehad 🙂

Op 27-3-2019 om 11:40, Henk-Jan de Meer zei:

Heeft de review zijn langste tijd gehad, moet het systeem op de schop, of werkt het nog prima zo? 

De review oftewel de recommendation (aanbeveling) zal altijd een krachtig instrument zijn. Maar dan moet al die slimheid die nu gestoken wordt in het opzetten van review-systemen en het scammen van review-systemen verschoven worden naar het tegengaan van die scams.

Naast die ene ondernemer die beweert Voor mij werkt het prima staat een ander die kan aantonen dat hij gedupeerd wordt omdat Trustpilot en Google en Telefoonboek niet de minste moeite doen om valse reviews tegen te gaan. We hebben hier op HL enkele topics over oplichters en daar zie je dat die helemaal goed in staat zijn om bestaande review-systemen in hun voordeel te benutten. Dan is het wat naief om te stellen: het werkt prima, als je maar X en Y doet. Voor een heleboel mensen werkt het helemaal niet prima.

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Posted (edited)

Mijn vrouw heeft een massagesalon en reviews zijn voor haar heel belangrijk. We merken dat het potentiële klanten uitendelijk doet beslissen tot boeken over te gaan. Wat ook meespeelt is dat we heel lokaal gericht zijn dus iedereen  kent ook wel iemand van de reviewers.

We houden het wel bij Google en Facebook en maken geen gebruik van trustpilot etc.  De reviews importeren we van FB en google om netjes op onze website te kunnen gebruiken.  We linken voor de zekerheid wel ook  naar de FB pagina en Google bedrijfspagina voor als iemand zou denken dat de recensies gemodereerd zijn. 

De salon heeft uitsluitend 5 sterren recensies en in ons geval komt dat gewoon door goede kwaliteit af te leveren 🙂 En ja, we vragen ook om recensies, maar hebben daar een heel subtiele manier voor gevonden! Niet direct na een behandeling 'lastigvallen' maar eerst een relatie opbouwen met de klant. Je merkt dan ook dat er veel meer tijd en energie in gestoken wordt zodat je echt mooie en zinnige recensies hebt!  

Edited by Norbert Bakker
(Mod edit: link verwijderd, kan in signature)