Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Henk-Jan de Meer

Wat doet een review met / voor jullie?

Recommended Posts

[Het quoten werk weer eens niet]

 

"Quote TwaBla - "Peugeot werkt normaliter met een vijfpunts-schaal, dus dat klopt. Een lokale stageair heeft daar blijkbaar schoolcijfers voorgeplakt."

 

De vraag is dan ... uit welk land komen die schoolcijfers ?

 

Om de lijst aan te vullen ... Bulgarije kent ook een vijf-punten beoordelingssysteem ... alleen dan net even anders ... van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitmuntend) en is gelijk aan het Russische systeem.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Cosara zei:

Om de lijst aan te vullen ... Bulgarije kent ook een vijf-punten beoordelingssysteem ... alleen dan net even anders ... van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitmuntend) en is gelijk aan het Russische systeem.

 

Dat is niet verwonderlijk, die Russische invloed. Tijdens de Ottomaanse overheersing werkten autodealers in Bulgarije met een dertiendelige beoordelingscirkel. Maar dat is niet relevant, want Peugeot is een Frans bedrijf. Welk systeem Madara hanteert, weet ik niet.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, TwaBla zei:

Maar dat is niet relevant, want Peugeot is een Frans bedrijf. 

Mwah ... in ieder geval geen Frans systeem.

 

Als er dan toch zo hoognodig een waardering wordt verlangt, dan lijkt het  mij toch wel verstandig om een nationaal puntensysteem te hanteren die iedereen begrijpt ... dat heb je tenminste geen uitleg nodig.

 

Het hoe en waarom zal als krachtvoer zijn voor Complottheoristen.

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook Volvo werkt op dezelfde manier als Peugeot, althans wel bij mijn dealer. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Nederlandse vijfpuntsschaal met numerieke waarden loopt volgens mij van 1 tot 5; een tienpuntsschaal of (school)rapport van 1 tot 10.

 

Laten we deze initiatieven dan voorlopig maar 'sjoemel scorecards' noemen.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Highio zei:

Laten we deze initiatieven dan voorlopig maar 'sjoemel scorecards' noemen.

 

Ik vermoed dat @WalterBrokx het dichtst bij de waarheid zit: 

Quote

Dit is niet eens subtiele manipulatie om altijd een voldoende te krijgen, omdat de reviewer een ander waardesysteem ziet dan de lezer.

 

 


Gecertificeerd Risk management Consultant, partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in risicomanagement & verzekeringen

Specialist in AOV en aansprakelijkheid voor ondernemers. Vragen of offerte? → ✉ ☏ Contact 

 

De nieuwste B2Bsure  Blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een no-brainer. Websites zonder testimonial doen het beduidend slechter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Een miljardenbedrijf met een naamsbekendheid van bijna 100% hoeft het niet te doen. Alle anderen? Doe het toch maar.


️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mij als ondernemer hebben reviews grote waarde. Aan de ene kant kan ik aan potentiele klanten laten wat bestaande klanten van ons vinden, daarnaast houdt het mij en mijn medewerkers scherp. Iedereen weet dat negatieve reviews heeel schadelijk kunnen zijn. Juist door dat zwaard van damocles, is de klantvriendelijkheid en klantgerichtheid bij ons erg goed. En als er toch iemand een negatieve review heeft geplaatst, blijkt dat in vrijwel alle gevallen een enorme zuurpruim die de waarheid uit zijn verband rukt. 

 

Wij nemen altijd contact op met een negatieve reviewschrijver. We willen horen wat hij/zij te zeggen heeft en er eventueel van leren. Vaak is het bieden van een luisterend oor al voldoende om de klant te 'kalmeren' en daarmee de munitie voor verdere negativiteit weg te nemen. We hebben ook vaak gezien dat een klant een negatieve review vervolgens uit eigen beweging aanpast. Bij sommige reviews is voor iedereen ook duidelijk dat de negatieve reviewer het aan het verkeerde eind heeft. Dit schaadt ons imago dan in de basis niet.

 

Over de kwaliteit van reviews valt veel te zeggen. Naar mijn mening is er niet veel aan de hand, zolang de herkomst van een review gecontroleerd kan worden. Zo vind ik reviews op de website van een leverancier waar de klant met naam en toenaam genoemd staat betrouwbaarder dan 10 reviews op een onafhankelijke review website waarvan je de echtheid niet kunt controleren.

 

Conclusie: reviews hebben naar mijn mening hun langste tijd nog laaaaang niet gehad 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 27-3-2019 om 11:40, Henk-Jan de Meer zei:

Heeft de review zijn langste tijd gehad, moet het systeem op de schop, of werkt het nog prima zo? 

De review oftewel de recommendation (aanbeveling) zal altijd een krachtig instrument zijn. Maar dan moet al die slimheid die nu gestoken wordt in het opzetten van review-systemen en het scammen van review-systemen verschoven worden naar het tegengaan van die scams.

 

Naast die ene ondernemer die beweert Voor mij werkt het prima staat een ander die kan aantonen dat hij gedupeerd wordt omdat Trustpilot en Google en Telefoonboek niet de minste moeite doen om valse reviews tegen te gaan. We hebben hier op HL enkele topics over oplichters en daar zie je dat die helemaal goed in staat zijn om bestaande review-systemen in hun voordeel te benutten. Dan is het wat naief om te stellen: het werkt prima, als je maar X en Y doet. Voor een heleboel mensen werkt het helemaal niet prima.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn vrouw heeft een massagesalon en reviews zijn voor haar heel belangrijk. We merken dat het potentiële klanten uitendelijk doet beslissen tot boeken over te gaan. Wat ook meespeelt is dat we heel lokaal gericht zijn dus iedereen  kent ook wel iemand van de reviewers.

We houden het wel bij Google en Facebook en maken geen gebruik van trustpilot etc.  De reviews importeren we van FB en google om netjes op onze website te kunnen gebruiken.  We linken voor de zekerheid wel ook  naar de FB pagina en Google bedrijfspagina voor als iemand zou denken dat de recensies gemodereerd zijn. 

 

De salon heeft uitsluitend 5 sterren recensies en in ons geval komt dat gewoon door goede kwaliteit af te leveren 🙂 En ja, we vragen ook om recensies, maar hebben daar een heel subtiele manier voor gevonden! Niet direct na een behandeling 'lastigvallen' maar eerst een relatie opbouwen met de klant. Je merkt dan ook dat er veel meer tijd en energie in gestoken wordt zodat je echt mooie en zinnige recensies hebt!  

 

 

Edited by Norbert Bakker
(Mod edit: link verwijderd, kan in signature)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 1-6-2019 om 14:13, TwaBla zei:

De review oftewel de recommendation (aanbeveling) zal altijd een krachtig instrument zijn. Maar dan moet al die slimheid die nu gestoken wordt in het opzetten van review-systemen en het scammen van review-systemen verschoven worden naar het tegengaan van die scams.

 

Naast die ene ondernemer die beweert Voor mij werkt het prima staat een ander die kan aantonen dat hij gedupeerd wordt omdat Trustpilot en Google en Telefoonboek niet de minste moeite doen om valse reviews tegen te gaan. We hebben hier op HL enkele topics over oplichters en daar zie je dat die helemaal goed in staat zijn om bestaande review-systemen in hun voordeel te benutten. Dan is het wat naief om te stellen: het werkt prima, als je maar X en Y doet. Voor een heleboel mensen werkt het helemaal niet prima.

 

Daarom dat je ook NOOIT rekening moet houden met meningen van anderen. De ene 'denkt' dit, de andere weer iets anders.

Gelukkig kan je het ook allemaal uittesten. Je kan je website uitrusten met en zonder testimonials en bekijken wat het gevolg is.

 

Wij hebben dit gedaan, net zoals ontelbaar veel andere bedrijven. En die zijn unaniem: testimonials werken. Er valt geen speld tussen te krijgen.

Logisch ook. Testimonials zijn een vorm van sociaal bewijs. Onbewust laten we ons er door beïnvloeden en al zeker door mensen die lijken op ons.

 

Vraag is of je dingen zoals Trustpilot moet gebruiken? En dan zeg ik stellig: neen.

 

Je moet controle hebben over de testimonial. Zowel de inhoud als de vormgeving is belangrijk.

 

Eén testimonial van een man of vrouw met foto, familie- en voornaam voluit, werkt beter dan n reviews van pakweg "Jan S." of "Een Nederlander".

Het gevoel van controle is dus belangrijk. Echte namen en foto's gebruiken, versterken de geloofwaardigheid.

 

Ook de inhoud is belangrijk. Het gaat er niet om dat je negatieve reviews aanpast of verwijderd (die kunnen net je geloofwaardigheid versterken, als de ratio klopt tenminste), eerder dat mensen er vaak dingen bij sleuren die niet relevant zijn, geen waarde hebben of overdreven te positief zijn. Soms bevatten ze storende spelfouten of zijn ze gewoon niet goed geschreven.

 

M.a.w. je moet altijd controle over de inhoud hebben. Natuurlijk moet je een aanpassing altijd laten goedkeuren door je klant, hij moet zich herkennen in het verhaal.

 

Ook de manier en waar je die testimonials gebruikt is belangrijk. Het heeft totaal geen zin om een aparte testimonialpagina te hebben waar je 'iedereen' aan het woord laat.

 

Beter kan je op bijna elke pagina subtiel een paar testimonials laten zien. Testimonials worden doorgaans niet woord voor woord gelezen, maar dat hoeft niet. Ze spelen alsnog in op de psyche van een mens.


️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, ** Edwin ** zei:

 

Eén testimonial van een man of vrouw met foto, familie- en voornaam voluit, werkt beter dan n reviews van pakweg "Jan S." of "Een Nederlander". Het gevoel van controle is dus belangrijk. Echte namen en foto's gebruiken, versterken de geloofwaardigheid.

 

Wat vindt u van nep-reviews? Met naam en foto van niet bestaande klanten? Zijn die geloofwaardig? Is faking-it een goeie marketing tactiek?


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Wat vindt u van nep-reviews? Met naam en foto van niet bestaande klanten? Zijn die geloofwaardig? Is faking-it een goeie marketing tactiek?

 

Ethisch is het niet goed natuurlijk en als je wordt gesnapt kan de reputatieschade groot zijn. Daarom zou ik het niet aanraden om het te doen.

 

Maar puur voor de conversie/beïnvloeding maakt het voor de bezoeker niet uit. Die ziet het verschil niet tussen fake/echt (indien goed opgesteld). Quasi niemand gaat echt contact opnemen met de klanten die je gebruikt in je testimonial.

 

Ik ken wel wat grote kranten waarbij de eerste reacties op artikelen niet van de lezers komen. Ze schrijven die zelf omdat ze weten dat het anders langer duurt voor echte lezers reageren (en dat soms niet eens doen). Door reacties te laten zien, speel je in op het herd effect.

 

Voordeel voor de krant? Zij weten dat mensen sneller artikelen delen met vrienden, wanneer ze zelf een reactie hebben achterlaten...

 

Dit is zo'n randgeval. Als we heel streng zijn, dan mag het ook niet. En toch... :)


️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuten geleden, ** Edwin ** zei:

Ik ken wel wat grote kranten waarbij de eerste reacties op artikelen niet van de lezers komen. Ze schrijven die zelf omdat ze weten dat het anders langer duurt voor echte lezers reageren (en dat soms niet eens doen). Door reacties te laten zien, speel je in op het herd effect.

 

Was dat niet een onderzoek naar news aggregator websites? Kranten die zelf hun eerste reacties toevoegen: dat lijkt me stug. Kranten hebben doorgaans een wat strengere moraal. New aggregators hebben geen moeite met nep.


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Was dat niet een onderzoek naar news aggregator websites? Kranten die zelf hun eerste reacties toevoegen: dat lijkt me stug. Kranten hebben doorgaans een wat strengere moraal. New aggregators hebben geen moeite met nep.

 

Wat hun berichtgeving betreft (meestal) wel, maar het commerciële is niet in handen van de journalisten. Meestal is er ook een Berlijnse muur tussen die 2.

 

Iets gelijkaardigs doen wel meer grote (en kleine wellicht ook) webshops. De eerste reviews van een nieuwe product zijn soms van eigen hand. Zelfde doel: zorgen dat echte mensen sneller een review schrijven. Het doel is niet het product er beter laten uitkomen dan het is.


️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, ** Edwin ** zei:

Wat hun berichtgeving betreft (meestal) wel, maar het commerciële is niet in handen van de journalisten. Meestal is er ook een Berlijnse muur tussen die 2.

 

Lezersreacties zijn geen domein van de advertentie-verkopers. Kom eens met je voorbeeld van die krant. 


Got spare time, join Amazon Prime :smiling-face-with-sunglasses:  and watch Stan & Ollie! (meer gratis films)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 268 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept