• 0

Twee ZZP'ers in een VOF

Hi allemaal,

 

Ik heb veel gelezen op dit forum (en andere), maar kom toch nog wat informatie tekort, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Ik ben met een goede vriend een bedrijf begonnen, toen als VOF opgericht. Dat bedrijfsidee staat nu even on hold, omdat wij zelf weer inkomsten nodig hadden en er ineens kansen lagen om als ZZP'er aan de slag te gaan. 

 

Mijn businesspartner is nu dus bezig als ZZP'er, en factureert vanuit onze VOF. Wel is alles wat hij met zijn ZZP-klust verdient gewoon zijn geld - dat blijft niet in de VOF hangen, en wordt ook niet tussen ons verdeeld. Hij neemt dus het gefactureerde bedrag (waar btw over betaald is) weer op van de bedrijfsrekening naar zijn persoonlijke rekening (en verrekent daar ib op) .

 

Mijn vraag: zitten hier  nog nadelen aan, voor de VOF of voor mij? Aansprakelijkheid ben ik me van bewust, en daar zijn we goed voor verzekerd. 

 

En nu ga ik binnenkort zelf ook een ZZP klus starten: is het dan mogelijk dezelfde constructie aan te houden? Dus de twee partners van een VOF die beiden eigen klussen werven, en eigen inkomsten uit de VOF trekken? 

Het alternatief zou zijn om allebei ook nog een eenmanszaak op te richten, maar als dat niet hoeft liever niet. 

 

Ik hoor graag hoe jullei hier over denken. 

 

Veel dank!

 

Jasper 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
21 minuten geleden, jasperadams zei:

Aansprakelijkheid ben ik me van bewust, en daar zijn we goed voor verzekerd.

 

Is dat zo? Want als het oorspronkelijke idee van de VOF on hold staat, vallen de activiteiten van beide vennoten dan nog wel onder de reikwijdte van  die dekking? En besef je je ook dat als jouw medevennoot iets gaat doen dat buiten de reikwijdte van die dekking valt, jij ook hoofdelijk aansprakelijk bent? 

 

 

21 minuten geleden, jasperadams zei:

En nu ga ik binnenkort zelf ook een ZZP klus starten: is het dan mogelijk dezelfde constructie aan te houden? Dus de twee partners van een VOF die beiden eigen klussen werven, en eigen inkomsten uit de VOF trekken? 

 

Mogelijk is het zeker. Of het ook makkelijk en praktisch is, is een andere vraag.  Hoe ga je bijvoorbeeld de reiskosten en zakenlunches etc verrekenen?   de VOF kent geen kostentoerekening per  persoon: alleen de winst wordt verdeeld (omzet-kosten = winst). 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Norbert Bakker, dank voor je snelle reactie.

 

11 minutes ago, Norbert Bakker said:

 

Is dat zo? Want als het oorspronkelijke idee van de VOF on hold staat, vallen de activiteiten van beide vennoten dan nog wel onder de reikwijdte van  die dekking? En besef je je ook dat als jouw medevennoot iets gaat doen dat buiten de reikwijdte van die dekking valt, jij ook hoofdelijk aansprakelijk bent? 

 

Die verzekering hebben we gestart toen mijn maat begon met zijn ZZP-klus, dus die dekt specifiek aansprakelijkheid op gebied van advieswerk. Daar zijn wij beiden apart op verzekerd, dus dat zou afdoende moeten zijn (ook conform de verzekering die vanuit opdrachtgevers verwacht wordt). Als het daar buiten gaan vallen zou het inderdaad lastiger worden, maar die intentie hebben we in ieder geval beiden niet (hoewel intentie helaas nooit een zekerheid is).

 

Wat betreft kostentoerekening, daar hebben we inderdaa nog geen goede afspraken over gemaakt - dat is in ieder geval een goede tip, mochten we met deze constructie doorgaan.

 

Dank voor het meedenken! 

aangepast door jasperadams
Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, jasperadams zei:

Wat betreft kostentoerekening, daar hebben we inderdaa nog geen goede afspraken over gemaakt - dat is in ieder geval een goede tip, mochten we met deze constructie doorgaan.

 

Wat je zou kunnen doen is intern de individuele omzet- individuele kosten = winst per persoon berekenen en die als sleutel te gebruiken voor de verdeling van de totale winst. Uitdaging: hoe ga je om met zaken als BTW , vooruitbetaalde kosten en gezamenlijke / gemende kosten? Met name die laatste wil je meestal niet verdelen naar rato van de winst maar gewoon ieder de helft 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.