• 0

Samenwerken overeenkomst

Beste ondernemers. 

 

Ik heb een marketing bureau en wil nu met een ecommerce website gaan samenwerken voor een nieuwe project wat we eigenlijk samen hebben bedacht. 

Daarbij is het de bedoeling dat ik de gehele marketing op mijn rekening ga nemen en de andere partij gaat de rest op zich nemen. 

 

In principe zijn we grof overeengekomen dat ik bijvoorbeeld 25% van de omzet krijg of 50% van de winst bijvoorbeeld (moeten we nog goed kortsluiten). 

Dit zal maandelijks berekend worden en dan zullen ze het marketingbudget wat ik  zal voorschieten terugbetalen + de fee (% van omzet of winst). 

 

Ik wil niet samen in een onderneming gaan op dit moment, maar dat zou misschien wel tot de opties behoren over een bepaalde termijn, omdat ik ook eerst wil zien wat hun kennies etc is. 

 

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om een overeenkomst aan te gaan waarbij ik de marketing kant op mij neem en al het andere hun via hun eigenlijk onderneming doen. Ik wil dus geen gezeur van klanten, leveringen, producten, aansprakelijkheid etc. , omdat dat iets is wat de ander partij zal gaan uitvoeren. ?

Tevens wil ik weten of het naast een maandelijkse fee op basis van brutowinst of omzet ook mogelijk is om bijvoorbeeld mee te delen is in bijvoorbeeld verkoop binnen x jaar?

Tevens wil ik weten of het mogelijk is dat dit miniaal voor x maanden / jaar is?

 

Kan ik doordat ik de marketing compleet ga doen en bij wijze 50/50 ga meedelen in bruto winst ook gezien worden als de ondernemer van de ecommerce shop. Voor mij is het gewoon een project wat ik er bij ga doen namelijk en wil niet gezien worden als 1. 

Tevens wil ik weten of hiervoor standaard overeenkomsten zijn of door wie ik dit het beste kan laten opstellen. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Dit lijkt op een kruising van een overeenkomst van opdracht op provisie basis (no cure no pay) en een agentuurovereenkomst (ook op provisiebasis).  Het is hoe dan ook maatwerk om dit goed vast te leggen, zodat niet (de schijn van) een VOF (vennootschap onder firma) ontstaat.

 

Een provisie op basis van omzet is daarom ook beter dan een percentage van de winst.

Als er langdurige omzet ontstaat kan er ook vastgelegd worden dat er recht is op langdurige provisie.

 

Ook het intellectuele eigendom moet worden vastgelegd.

 

En ook een intentieverklaring om afhankelijk van bepaalde omstandigheden wel tot een VOF of andersoortig gezamenlijk bedrijf te komen is mogelijk.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Lesley80 zei:

In principe zijn we grof overeengekomen dat ik bijvoorbeeld 25% van de omzet krijg of 50% van de winst bijvoorbeeld (moeten we nog goed kortsluiten).

 

Winst is een nogal kneedbaar getal. Google op "Hollywood accounting" voor voorbeelden. Als je zelf alleen invloed hebt op de factor "omzet" en niet op de factor "kosten", kan het riskant zijn om je te laten belonen met een percentage van de winst.

 

16 uur geleden, Lesley80 zei:

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om een overeenkomst aan te gaan waarbij ik de marketing kant op mij neem en al het andere hun via hun eigenlijk onderneming doen. Ik wil dus geen gezeur van klanten, leveringen, producten, aansprakelijkheid etc. , omdat dat iets is wat de ander partij zal gaan uitvoeren.

 

Dit is dan weer ongunstig voor de andere partij. Jij hebt op deze manier geen prikkel om ervoor te zorgen dat de klant tevreden blijft. Je kunt het product dus gunstiger voorstellen (misschien zelfs liegen), op het moment dat het contract is getekend heb jij je commissie binnen en zit je partner/werkgever/opdrachtgever met overmatig "gezeur van klanten, leveringen, producten, aansprakelijkheid et cetera", ook wel "after sales" genaamd, ook wel "de gebakken peren" genaamd. Zie hier een voorbeeld. En in zekere zin is dit ook een voorbeeld, waarbij je Bol.com als de enthousiaste verkoper kunt zien die allerlei beloften doet en de vraagsteller als de winkelier die met de gebakken peren cq. overspannen after sales blijft zitten.

Dus voor jou gunstig, voor je partner niet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat simpelste oplossing is een nieuwe BV oprichten waar je beide je deel van deze activiteiten in onder brengt. Voorkomt een hoop gedoe, maakt kosten en gevolgen beter inzichtelijk en maakt ook een toekomstige verkoop veel eenvoudiger. En mocht je in de toekomst door wat voor reden dan ook niet meer met elkaar door 1 deur kunnen, dan is afscheid nemen ook veel simpeler. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.