• 0

Voorlopige aanslag 2019

Goedenavond,

 

Ik zit met de volgende vraag:

 

Vorige maand heb ik de voorlopige aanslag inkomstenbelasting gekregen en in 1x betaald ipv in termijnen. Nu, het eerste kwartaal heb ik meer inzicht in de inkomsten van dit jaar. Die liggen een stuk lager dan in 2017, waarop de voorlopige aanslag 2019 gebaseerd is.

 

Nu is het zo dat je de va ib in 1x of in (11) termijnen kan betalen. Ik heb in het verleden de aanslag, toen ik hem in termijnen betaalde weleens aangepast ergens in september. Dit heeft mijn accountant toen gedaan, omdat toen duidelijk werd dat ik teveel ging betalen.


Hoe zit het nu als je erachter komt dat de voorlopige aanslag te hoog is, maar je het bedrag al hebt voldaan? Kun je dat dan terug laten storten of wat? 

 

Vorig jaar had ik veel meer omzet dan in 2017, dus toen was hij te laag waarschijnlijk, dus bijbetalen. Daar kan ik misschien het geld voor gebruiken wat ik nu teveel betaald heb. Maar dan moet het wel mogelijk zijn om dit terug te krijgen.


En mocht het mogelijk zijn om dat (gedeeltelijk) terug te krijgen, krijg je dat dan in 1x terug, of in termijnen? Je hebt per slot van rekening ook in 1x betaald...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jahoor, als jij een voorlopige aanslag hebt betaald en je dient een lagere voorlopige aanslag in dan krijg je gewoon het verschil terug.

De belastingdienst betaald je in 1x het verschil terug normaal binnen 4-8 weken na insturen van de VA.

 

Kortom als je nu de voorlopige aanslag aanpast en ook je 2018 aangifte doet dan heb je het geld waarschijnljik al terug als je je 2018 aanslag krijgt.

Je kunt natuurlijk ook wat extra bufferruimte inbouwen door nu de VA te doen en pas eind april de 2018 aanslag..

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De betalingskorting wordt wel weer opnieuw berekend over de lagere nieuwe voorlopige aanslag. Dat kan betekenen dat je dus minder betalingskorting krijgt (die verrekend wordt met de teruggave).

 

Een lagere voorlopige aanslag indienen heeft dan dus alleen zin als je het geld echt nodig hebt en niet op een spaarrekening zet.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/betalenenontvangen/content/betalingskorting-voorlopige-aanslag-inkomstenbelasting-en-vennootschapsbelasting

 

 

aangepast door Rik ·
link toegevoegd
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.