• 0

Hoe ver ga je met incassoprocedures (afgesplitst topic)

modcomment: afgesplitst van topic Aansprakelijk gesteld door klant voor kosten 3e partij

 

ik heb in het begin van mijn vorige bedrijf ooit eens een rechtszaak gestart om 15 euro.

Kon toen nog niet goed loslaten en de betreffende klant lachte me telefonisch uit met: ik ga je toch niet betalen want wat had je willen doen om dat geld te krijgen?

Uiteindelijk heeft me dat een paar euro gekost (viel mee vanwege no cure no pay rechtszaak) of in elkgeval niks opgeleverd  maar is bijna de volledige inboedel van die klant openbaar verkocht en heeft hij daarna nog een tijd lang inhoudingen op loon gehad omdat uiteindelijke kosten boven de 1500 euro waren opgelopen voor hem.

Tegenwoordig zou ik (meestal) anders aanpakken maar moet toegeven dat dit destijds wel een fijn gevoel gaf om een principekwestie te "winnen" Maar als ik op terugkijk dan gaan dergelijke zaken nergens over nee en zijn het puur emotionele besluiten die je in elkgeval niet van een groot bedrijf verwacht.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
22 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

 maar is bijna de volledige inboedel van die klant openbaar verkocht en heeft hij daarna nog een tijd lang inhoudingen op loon gehad omdat uiteindelijke kosten boven de 1500 euro waren opgelopen voor hem.

 

Eerlijk, ik zou mezelf niet in de spiegel durven aankijken als ik dat zou veroorzaken.

 

Zo'n klant mag dan nog een enorme klootzak zijn, maar hij heeft er (normaal gesproken toch) ook niet om gevraagd om in financiele moeilijkheden te zitten. En met het verkopen van een inboedel en het inhouden van loon worden ook zijn partner en kinderen getroffen.

 

Ik weet dat facturen betaald moeten worden, en dat het systeem nu eenmaal dat als finale consequentie heeft, maar ik wil die consequentie niet op mijn geweten hebben (en al helemaal niet voor 15€).

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Nou ja of je nou in financiële moeilijkheden zit of niet, € 15 is natuurlijk een flutbedrag. En zeker als zo'n klant dan zegt "wat had je willen doen dan"... tja, dan geef ik Daniel groot gelijk. 

Ik heb zelf ook al meerdere keren een rechtszaak gevoerd tegen klanten die niet betaalden. Dat ging dan wel over een paar honderd euro, maar het is heel simpel: als je geen geld hebt moet je me ook niet inhuren. 

 

Overigens probeer ik altijd eerst met de klant zelf tot een oplossing te komen, bijvoorbeeld in termijnen betalen. Zolang zo'n klant de afspraken maar nakomt en blijft communiceren als dat even niet lukt ben ik niet zo moeilijk, maar ik wil uiteindelijk wel mijn centen krijgen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, kuifje zei:

 

Eerlijk, ik zou mezelf niet in de spiegel durven aankijken als ik dat zou veroorzaken.

 

Zo'n klant mag dan nog een enorme klootzak zijn, maar hij heeft er (normaal gesproken toch) ook niet om gevraagd om in financiele moeilijkheden te zitten. En met het verkopen van een inboedel en het inhouden van loon worden ook zijn partner en kinderen getroffen.

 

Ik weet dat facturen betaald moeten worden, en dat het systeem nu eenmaal dat als finale consequentie heeft, maar ik wil die consequentie niet op mijn geweten hebben (en al helemaal niet voor 15€).

die klant gaf duidelijk te kennen dat hij gewoon niet wilde betalen omdat ik toch niks aan zou kunnen doen.

Maar goed of ik dat nu nog eens zou doen denk ik ook niet. 

was toen net begonnen en pikte niks.

altijd meerdere pogingen om met klant uit te komen maar als klant niet wilde dan nam ik andere acties.

Zelfs wel eens met de trein naartoe gegaan om gewoon de spullen terug te halen (verkocht toen wat anders als nu).

Leren loslaten is in het begin soms erg moeilijk ;-)

Praat hier over zaken van begin deze eeuw.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik heb zelf ook al meerdere keren een rechtszaak gevoerd tegen klanten die niet betaalden. Dat ging dan wel over een paar honderd euro, maar het is heel simpel: als je geen geld hebt moet je me ook niet inhuren.

 

Ja, in theorie en in principe heb je gelijk.

 

Maar aan de andere kant... een kat in het nauw maakt rare sprongen. Er zijn genoeg mensen die onder stress rare, irrationele, domme, beslissingen nemen (of zelfs ook al zonder stress!), zoals dingen bestellen die ze niet nodig hebben en/of naar verwachting niet kunnen betalen.

 

Moet ik profiteren van de domheid van anderen? Moet ik proberen de laatste cent te krijgen omdat het kan? Mijn persoonlijke mening is: nee

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, kuifje zei:

 

Ja, in theorie en in principe heb je gelijk.

 

Maar aan de andere kant... een kat in het nauw maakt rare sprongen. Er zijn genoeg mensen die onder stress rare, irrationele, domme, beslissingen nemen (of zelfs ook al zonder stress!), zoals dingen bestellen die ze niet nodig hebben en/of naar verwachting niet kunnen betalen.

 

Moet ik profiteren van de domheid van anderen? Moet ik proberen de laatste cent te krijgen omdat het kan? Mijn persoonlijke mening is: nee

 

 

maar dat is ook makkelijk te zeggen als je het moet hebben van weinig klanten die grotere bedragen uitgeven.

Als je als b.v. webshop alle klanten weg laat komen met niet betalen van 15 euro  dan betaald uiteindelijk vrijwel niemand je meer omdat toch geen gevolgen heeft (dat gaat snel genoeg rond op internet: als je daar besteld en niet betaald  sluiten ze de zaak en heeft dat verder geen gevolgen voor je.

is dus een verschil of er 1 keer per jaar een klant niet betaald of dat dat daar dagelijks meerdere keren mee te maken hebt (ik gelukkig al jaren zo goed als niks meer mee te maken).

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, kuifje zei:

Zo'n klant mag dan nog een enorme klootzak zijn, maar hij heeft er (normaal gesproken toch) ook niet om gevraagd om in financiele moeilijkheden te zitten. En met het verkopen van een inboedel en het inhouden van loon worden ook zijn partner en kinderen getroffen.

 

Dat hangt van de wanbetaler af. Als hij iemand is die dichtklapt op het moment dat de eerste herinnering binnenkomt en vervolgens alle brieven negeert omdat hij ze niet snapt en hoopt dat het allemaal wel zal overwaaien, dan heb je gelijk.

Maar als hij snapt wat er aan de hand is en actief elke stap volgt, dan is de kans om 1500 euro te verliezen een keuze.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, kuifje zei:

Zo'n klant mag dan nog een enorme klootzak zijn, maar hij heeft er (normaal gesproken toch) ook niet om gevraagd om in financiële moeilijkheden te zitten.

... maar hij is er zelf (normaal gesproken toch) wel de oorzaak van.

 

 

Cosara_Quotes_38.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Nou ja of je nou in financiële moeilijkheden zit of niet, € 15 is natuurlijk een flutbedrag. En zeker als zo'n klant dan zegt "wat had je willen doen dan"... tja, dan geef ik Daniel groot gelijk. 

 

In zo'n geval wel, die klant wou gewoon doelbewust niet betalen en had niet gedacht dat er iets zou gebeuren, mooi wel dus. Als iemand doelbewust niet betaalt en een houding heeft van 'klaag me maar aan dan!', dan kan ie het natuurlijk wel krijgen. En als je daar bewijs van hebt zal de rechter hem wel in de kosten veroordelen vanwege de kwade opzet. 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, kuifje zei:

Moet ik profiteren van de domheid van anderen? Moet ik proberen de laatste cent te krijgen omdat het kan? Mijn persoonlijke mening is: nee

 

Ik profiteer niet van de domheid van anderen, dat laat ik wel aan Streya ed over. Ik lever gewoon een goede dienst voor een eerlijke prijs, en daar wil ik dan ook gewoon voor betaald krijgen. Ik moet mijn rekeningen immers ook kunnen betalen, en ook ik heb een gezin om te onderhouden. 

Ik laat anderen dus ook niet profiteren van mij(n domheid). 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dat bestelde goederen en diensten inderdaad betaald moeten worden, en dat iederen zelf veranttwoordelijk is voor zijn keuzes, daar ben ik het helemaal mee eens.

 

(Hoewel er ook mensen zijn die gewoon ongeschikt zijn, door wat voor reden dan ook, om hun eigen leven te managen, om de juiste keuzes te maken)

 

Ik heb vooral weerstand tegen de laatste stap, gedwongen inboedelverkoop. Het laatste beetje spullen dat mensen hebben, en het laatste beetje waardigheid, wordt letterlijk van onder hun lijf verkocht. En wat brengt het op: Meestal niets, op zijn best enkele procenten van de nieuwwaarde, nog niet genoeg om uit de schulden te zijn.

 

Wat een verspilling. Wie wordt daar nu beter van? De schuldeiser heeft het grootste deel van zijn geld nog steeds niet, de schuldenaar zit nog veeeeeel dieper in de problemen. Alleen maar om als afschrikking voor anderen te werken? Dat wil er bij mij niet in.

 

Inboedelverkoop is gewoon menselijk heel triest, en economisch een grote vernietiging van waarde. Ik kan daar (in het algemeen) geen voorstander van zijn.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik wel met eens... vaak levert zo'n verkoop niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat ten opzichte van de totale schuld,  en soms zijn de kosten van inbeslagname,  opslag en veiling hoger dan wat de inboedel oplevert. Daar ben ik ook geen voorstander van. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, kuifje zei:

Ik heb vooral weerstand tegen de laatste stap, gedwongen inboedelverkoop. Het laatste beetje spullen dat mensen hebben, en het laatste beetje waardigheid, wordt letterlijk van onder hun lijf verkocht. En wat brengt het op: Meestal niets, op zijn best enkele procenten van de nieuwwaarde, nog niet genoeg om uit de schulden te zijn.

de klant had dat op vele momenten kunnen voorkomen, bij proces als dit dat zijn minimaal de volgende stappen:

 

  • factuur
  • herinnering
  • telefonisch contact door mij met klant
  • incassobureau met verschillende brieven en telefoontjes
  • aankondiging dagvaarding
  • dagvaarding 
  • Kantonprocedure
  • betekening vonnis
  • diverse pogingen het geld te krijgen
  • pogingen beslag bank
  • poging beslag werkgever
  • beslaglegging inboedel
  • openbare aankondiging van openbare verkoop
  • daadwerkelijke openbare verkoop

 

als je dan in geen enkele stap iets van je wil laten horen of probeert een regeling te treffen is het toch echt aan die schuldenaar zelf te wijten dat de schuld 100 keer zo groot geworden is en je alles kwijtraakt. is dan niet meer als een keuze.

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

als je dan in geen enkele stap iets van je wil laten horen of probeert een regeling te treffen is het toch echt aan die schuldenaar zelf te wijten dat de schuld 100 keer zo groot geworden is en je alles kwijtraakt. is dan niet meer als een keuze.

 

Ja, je hebt gelijk, dit is nu eenmaal de procedure zoals die in onze samenleving gebruikelijk is. En ja, wellicht is het zijn eigen schuld, rationeel-juridisch gezien, en had hij door andere keuzes de schade kunnen voorkomen of beperken.

 

Maar is het daarom maatschappelijk zinvol, die laatste 7 of 8 stappen? Kosten maken door inschakeling van een groot aantal professioneel betrokken (rechtbankpersoneel, deurwaarders etc) die nooit terugverdiend gaan worden? De fietsen van de kinderen voor oud-ijzer verkopen? De eettafel als brandhout verkopen? Wie er dan ook voor verantwoordelijk voor mag zijn maakt niet uit, het is gewoon economische waarde vernietigen, en daarom zinloos.

 

Als iemand door rood fietst, geef je ook niet extra gas in je auto onder het motto 'eigen schuld'.

 

Zoals ik al aangaf: Er zijn mensen (en best wel veel, volgens mij) die slecht in staat zijn de juiste, rationele keuzes te maken in onze complexe samenleving. (en ja, die mensen hadden 10 of 20 of 30 jaar geleden beter onderwijs moeten krijgen, en ja, die zouden ondersteuning moeten krijgen, maar daar is het geld niet voor). En je kunt je best voorstellen (ik wel, in ieder geval) dat als als dat soort mensen eenmaal bij jouw vierde of vijfde stap zijn  en het geld niet hebben, dat ze dan de rest van de stappen maar machteloos over zich heen laten komen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

zoals ik aangaf was dit in mijn  begintijd als ondernemer dat ik zaken moeilijk los kan laten.

en deze klant triggerde me extra door duidelijk telefonisch uit te lachen met: en wat had je dan willen doen, betaal niet omdat je toch niks kan doen om me te laten betalen.

Dat was bij mij toen zeker echt tegen de verkeerde gezegd.

 

Dat je iets niet kan betalen dat kan altijd, dan is er oplossing mogelijk. geloof me die situatie ken ik zelf maar al te goed niet kunnen betalen door wat voor omstandigdheden dan ook. maar moedwillig bestellen en niet willen betalen en dan ook nog uitdagen: dan zou je wel eens pech kunnen hebben.

En zo een beslaglegging is geen kapitaalvernietiging, zijn weer andere gezinnen (mer weinig geld) die daardoor weer wat kunnen kopen om te gebruiken. wordt dus niks vernietigd.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

zoals ik aangaf was dit in mijn  begintijd als ondernemer dat ik zaken moeilijk los kan laten.

en deze klant triggerde me extra door duidelijk telefonisch uit te lachen met: en wat had je dan willen doen, betaal niet omdat je toch niks kan doen om me te laten betalen.

Dat was bij mij toen zeker echt tegen de verkeerde gezegd.

 

Dat je iets niet kan betalen dat kan altijd, dan is er oplossing mogelijk. geloof me die situatie ken ik zelf maar al te goed niet kunnen betalen door wat voor omstandigdheden dan ook. maar moedwillig bestellen en niet willen betalen en dan ook nog uitdagen: dan zou je wel eens pech kunnen hebben.

En zo een beslaglegging is geen kapitaalvernietiging, zijn weer andere gezinnen (mer weinig geld) die daardoor weer wat kunnen kopen om te gebruiken. wordt dus niks vernietigd.

 

Je hoeft je niet te verdedigen, of aangevallen te voelen, want dat is absoluut niet mijn bedoeling.  Het is geen kritiek op jou.

 

En inderdaad, als ze beginnen met uitdagen, dan zal ik me ook getriggerd voelen en neem misschien ook wel niet-rationele beslissingen.  Ik kan me goed voorstellen dat dat bij jou zo was.

 

Iedere ondernemer maakt daarin de keuzes die het beste bij zijn/haar karakter passen.  Ik ben een softie, wat dat betreft. Maar ik selecteer mijn klanten om die reden in een eerdere fase, voordat ik aan een opdracht begin.  Ik realiseer me ook dat dat lang niet altijd voor iedereen kan, dus wat dat betreft heb ik geluk (of zakelijke keuzes gemaakt die bij mijn karakter passen, zo kun je het natuurlijk ook zien).

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf meegemaakt dat het tot de beslaglegging en aankondiging boedelverkoop van een wanbetaler kwam. Omdat ik wel eens wou zien hoe dat in zijn werk ging, heb ik op een site gezocht wanneer de eerstvolgende verkoop in de buurt was. Dergelijke sites staan vol met aankondigingen, maar naarmate de dag dichterbij komt, verdwijnen die allemaal van de site. Blijkbaar weten de meeste mensen als het er op aankomt, opeens die ouwe sok te vinden waar al die tijd het geld in zat.

 

Dat betekent ook dat de veilingen die wel doorgaan, inderdaad treurig zijn, want dan gaat het om mensen die echt niks hebben. Maar zonder de dreiging van een veiling kunnen veel ondernemers blijkbaar ook naar hun geld fluiten. Het is dus complexer dan concluderen dat wie na de uitspraak van de rechter nog niet betaalt, het geld wel niet zal hebben.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er ook aan wat voor schuldenaar het is natuurlijk. Zo is het percentage horecaondernemers onder mijn wanbetalers opvallend groot, en dan heb ik er absoluut geen moeite mee als de deurwaarder daar de speakers van de muren gaat schroeven het het terrasmeubilair gaat verkopen om mij te kunnen betalen. Maar als een bruidspaar de rekening niet kan betalen en ik moet het speelgoed van hun kinderen gaan verkopen om mijn geld te krijgen... nee, dat zou ik ook niet doen.

 

De deurwaarder overigens meestal ook niet voor zover ik weet hoor, de meeste deurwaarders nemen alleen de waardevolle dingen mee. Dus wel de 55 inch flatscreen en de koelkast met ijsklontjesmachine, maar niet de poppen van dochterlief, de derdehands fiets van het zoontje, de wasmachine van 10 jaar oud en het kringloop winkel interieur.  En laat dat laatste nou juist hetgeen zijn dat iemand die echt niet kan betalen meestal in huis heeft staan...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Het ligt er ook aan wat voor schuldenaar het is natuurlijk  ... Maar als een bruidspaar de rekening niet kan betalen en ik moet het speelgoed van hun kinderen gaan verkopen om mijn geld te krijgen... nee, dat zou ik ook niet doen. 

Het ligt er ook aan wat voor schuldenaar het is natuurlijk ... je kunt namelijk heel goedkoop trouwen ... zonder trouwjurk, zonder receptie, zonder fotosessie. :classic_wink:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik geef Daniel groot gelijk, ook achteraf.

 

Het probleem met dit soort schuldenaars is dat ze denken ermee weg te komen, omdat ze er tot dan toe mee weg kwamen. En ze gaan geloven dat ze van een eenmalige toegeeflijke leverancier een permanente lifestyle kunnen maken.

 

Het lijkt nu misschien alsof je door je volharding om 15 euro betaald te krijgen ervoor gezorgd hebt dat hij failliet is gegaan. Maar dat is gewoon niet zo. Die 15 euro was alleen de druppel. Als het jouw 15 euro niet was geweest, was hij wel gestruikeld over de volgende niet betaalde waterrekening van 23,87 euro ofzo. Bovendien kan iemand dit waarschijnlijk alleen gebeurd zijn, omdat er nog (veel) meer vorderingen waren.

 

En daarom is het ook goed dat je gewoon no cure no pay hebt gebruikt, zodat je er niet al te veel tijd aan kwijt bent. Maar het is ook een leerzaam proces voor jezelf als ondernemer.

 

Ikzelf heb een keer een (dure) mobiele telefoon geleverd van zo'n 500 euro, zonder dat de betaling binnen was (eigenlijk mijn fout, al moet iedereen natuurlijk gewoon z'n eigen bestellingen betalen). Door alle bijkomende juridische kosten liep de rekening voor de 'klant' uiteindelijk op tot 900 à 1000 euro. Klant was opeens onvindbaar, verhuisd, beschermingsbewind, whatever. Het duurde uiteindelijk 4 jaar voordat ik m'n geld had. Hij betaalde het terug via een betalingsregeling om faillissement te voorkomen. Ik hoop dat hij veel plezier van die telefoon heeft gehad.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

en soms ben je na zo een procedure alsnog je geld kwijt.

heb ook ook  rechtszaak tegen consulente gehad die voor 1500 euro gestolen had (spullen in bruikleen maar geweigerd alles retour te sturen).

Na langdurige rechtszaak met steeds verweer over en weer uiteindelijk gewonnen. vervolgens ging die persoon "doodleuk" de schuldsanering in en kon ik alsnog fluiten naar mijn geld.

Link naar reactie
  • 0

Oh ik heb al meerdere keren een rechtszaak gevoerd en gewonnen die me uiteindelijk het dubbele van de oorspronkelijke vordering heeft gekost omdat er niks te halen viel bij de schuldenaar. Maar ja, principes he :classic_wink: En ach, zo'n uitspraak blijft lekker lang geldig dus dan laat je een paar jaar later gewoon alsnog beslag leggen (behalve bij schuldsanering inderdaad). 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1
58 minuten geleden, prinsrachid zei:

Het probleem met dit soort schuldenaars is dat ze denken ermee weg te komen, omdat ze er tot dan toe mee weg kwamen.

En ze gaan geloven dat ze van een eenmalige toegeeflijke leverancier een permanente lifestyle kunnen maken.

 

Die 15 euro was alleen de druppel.

Als het jouw 15 euro niet was geweest, was hij wel gestruikeld over de volgende niet betaalde waterrekening van 23,87 euro ofzo.

 

Ik denk dat velen onder ons wel een paar voorbeelden kunnen oplepelen.

 

Hoe ver ga je met incassoprocedures ?

Voor notoire wanbetalers ... tot het gaatje en desnoods daar ver voorbij.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Is er natuurlijk ook nog het euvel dat het in Nederland belachelijk duur is om je recht te halen. Papiertje (dagvaarding) afleveren, 80 euro, rechtszaak 200+, nog zo'n papiertje... Ben nu aan het procederen in Frankrijk voor een vordering van 1900 euro, en kreeg na indiening van de stukken een net mailtje of ik even 64 euro wilde overmaken voor dagvaarding, rechtszaak en betekening. In Nederland ben je voor hetzelfde geintje ongeveer 500 euro kwijt en zink je samen met de schuldenaar in een dik financieel moeras.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is er inderdaad geen 'kleinere' oplossing dan via de kantonrechter als de tegenpartij niet wil meewerken. 

 

Ergens zou het prettig zijn als er een of ander instrument was waarbij je voor niet-betwiste vorderingen tot zeg 100 euro betaling kunt afdwingen zonder al die kosten. 

 

Overigens vind ik het ook wel zuur als het echt tot verkoop van een inboedel komt. Als er wat waardevols is kun je dat nog wel verkopen, maar iemands ikea-kastje? Of een TV van 10 jaar oud die misschien nog 20 euro oplevert? Tamelijk kansloos, en het zorgt er ook niet bepaald voor de die persoon nog kans krijgt zijn leven weer op de rails te krijgen. 

 

Mensen die niet willen maar wel kunnen betalen zullen dat over het algemeen wel doen na een uitspraak van de kantonrechter.

 

Dat er regelmatig boedelveilingen niet door gaan komt denk ik eerder omdat mensen het geld onderhands lenen of bij elkaar bedelen bij familie en vrienden die het niet zover willen laten komen. Het is wel zuur als het door wanbetaling van een hoofdsom van 15 euro zo ver komt natuurlijk. Anderzijds had je dan ook nog wel op de aanmaningen kunnen reageren en laten weten dat je het geld echt niet hebt en een of andere regeling treffen het later te betalen. 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vorig jaar voor 3500 benadeeld. Diverse opdrachten gedaan in het hele land in één maand en geen enkele factuur is betaald.  Dacht dat ik er zelf nooit zou intrappen maar toch is het gebeurd, op facebook en google kwam ik er al vrij snel achter dat ik niet de enige was. Vele foodtrucks zijn mij voor gegaan en krijgen allemaal niet betaald. Deze tussenpersoon heeft op het plegen van de telefoontjes na geen kosten gehad maar alle volledige cateringbedragen geincasseerd. Procedure tot een zaak zal nu worden gestart.

 

Hoe zit het eigenlijk met bv's tegenwoordig. Natuurlijk heeft dit bedrijf meerdere bv's, is het nog steeds zo makkelijk om te zeggen dat er nu eenmaal geen geld meer is en de bv zal ophouden en bv2 of 3 weer vrolijk verder kan gaan? Het neigt erg naar oplichting, cateraars inhuren terwijl men bij voorbaat al weet deze niet te gaan betalen. Ironisch genoeg gaan ze nog steeds door en krijgen wij "per ongeluk" soms nog zelfs nieuwe aanvragen binnen. Waarschijnlijk wordt het lastiger voor ze om nieuwe slachtoffers te vinden, maar de bv draait nog altijd door blijkbaar. 

 

Weinig hoop op mijn geld, maar al kan ik een bijdrage leveren dat de stekker er definitief uit gaat heb ik hier wel wat voor over.  

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.