• 0

Voorraad opnemen ja/nee?

Ik ben werkzaam als visagist en zit met de vraag of ik voorraad op mijn balans moet opnemen ja of te nee. 
 
Van alle producten die ik gebruik is een deel standaard in mijn koffer. Maar grotendeels moet ik dit vervangen in verband met houdbaarheidsdatum en het opgaan ervan. Ook wisselen de seizoenen heel veel en worden kleuren vaak vervangen en dergelijke. 

Tot op heden heb ik alle kosten volledig afgeboekt en geen voorraad vermeld op de balans. Maar wellicht denken jullie daar anders over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alles wat in een koffer past en voor dagelijks gebruik bedoeld is, lijkt mij (als niet-boekhouder) geen voorraad. Voorraad heeft van doen met inkoop en verkoop, maar ik neem aan dat je jouw diensten aanbiedt en niet zo zeer productverbruik of verkoop uit de koffer.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De kosten van gebruiks- en verbruiksartikelen zijn van invloed op de winstbepaling van het boekjaar waarin de aankopen hebben  plaatsgevonden. 

Wanneer de opbrengsten, uit de verkoop van de gebruiks- en verbruiksartikelen, buiten het lopende boekjaar vallen, dan behoren de aankopen tot de voorraad gerekend te worden.

De kosten van gebruiks- en verbruiksartikelen die in hetzelfde boekjaar worden gebruikt of verbruikt, worden direct ten laste van de winst gebracht, omdat de revenuen in hetzelfde boekjaar vallen.

De winstbepaling blijft in beide gevallen zuiver.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord. 

 

Ik denk dat dit voor mij nogal moeilijk te bepalen is. Sommige producten gebruik ik wellicht langer dan een jaar maar het grootste gedeelte niet. 

Is het dan wijsheid een basispercentage van 10% van mijn koffer op te nemen als voorraad? Of zal ik per product moeten kijken. Vaak word alles vanzelf aangevuld en vernieuwd, dus dit maakt het nogal gecompliceerd. 

 

Als ik iets als voorraad op neem boek ik het niet direct als kosten toch. 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, AnnaSuzanne zei:

Is het dan wijsheid een basispercentage van 10% van mijn koffer op te nemen als voorraad?

Je zou deze 10% als ijzeren voorraad in de balans op kunnen nemen.

Een ijzeren voorraad is een min of meer stabiele voorraad die altijd in een bedrijf aanwezig is.

De ijzeren voorraad wordt boekhoudkundig niet tot de vlottende activa maar tot de vaste activa gerekend, en corrigeer je in een boekjaar als deze beduidend groter of kleiner gaat worden.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In combinatie met jouw andere vraag wordt het natuurlijk ook (theoretisch gezien of belastingtechnisch gesproken) interessant hoe je de inhoud van de koffer gaat exporteren en weer teruginvoeren.

 

Of gaat dit uiteindelijk om 'peanuts' in verhouding tot de dienstverlening?

 

Bestaat er ook een professioneel visagistenforum?

 

Of wil je dit (de buitenlandse opdracht) anders gaan organiseren, AnnaSuzanne? Wie of wat is de opdrachtgever of klant? Speelt dit binnen of buiten Europa?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Cosara zei:

De ijzeren voorraad wordt boekhoudkundig niet tot de vlottende activa maar tot de vaste activa gerekend, 

Dit lijkt mij een goede oplossing. Deze ijzeren voorraad neem ik dan niet direct mee als kosten? 

Of hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? 

 

Stel ik heb 1000 euro aan visagie spullen aangeschaft?

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Highio zei:

Of wil je dit (de buitenlandse opdracht) anders gaan organiseren, AnnaSuzanne? Wie of wat is de opdrachtgever of klant? Speelt dit binnen of buiten Europa

 

Mij werk speelt zich voornamelijk af in Nederland. Mijn klanten zijn particulieren maar ook bedrijven. 

Link naar reactie
  • 0

Ik begreep dat je voor een maand een buitenlandse opdracht hebt (en dat vertaalde ik mogelijk iets te snel naar buiten Europa als dit een aaneengesloten periode is)...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, AnnaSuzanne zei:

Of hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? 

 

Stel ik heb 1000 euro aan visagie spullen aangeschaft?

 

Voor dit soort bedragen , 100 euro (10% van) zou ik geen (ijzeren) voorraad gaan bijhouden, dat is echt onnodige precisie..

dit zijn verbruiksgoederen voor jou als visagist, het is fiscaal echt onnodig om dit soort kleine bedragen te gaan bijhouden of niet als kosten te nemen.

 

Voor jou totale winstbepaling zal het echt niet uitmaken dat je een bepaald potje of flesje het ene jaar of het andere jaar hebt aangeschaft.

 

Voorraad is bedoeld voor zaken die je als nieuw verkoopt en waarvoor je een flink aantal (verschillende) artikelen op voorraad houdt om een klant snel te kunnen bedienen. Dan is het belangrijk dat de inkoopkosten en de omzet op hetzelfde moment in de resultatenrekening komen.

 

Voor een potje makeup van 50 euro wat je 1,5 jaar lang gebruikt hoef je echt geen (ijzeren) voorraad te gaan bij te houden. DAt is echt onnodig en schijnnauwkeurigheid.

 

In je startjaar zijn de kosten altijd hoger omdat je nu eenmaal het overgrote deel nieuw moet aanschaffen en in de volgende jaren worden die kosten vanzelf lager omdat je ze vervangt naar behoefte.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Roel J zei:

oorraad is bedoeld voor zaken die je als nieuw verkoopt en waarvoor je een flink aantal (verschillende) artikelen op voorraad houdt om een klant snel te kunnen bedienen. Dan is het belangrijk dat de inkoopkosten en de omzet op hetzelfde moment in de resultatenrekening komen.

 

Dat was ook mijn gedachtegang in eerste instantie aangezien mijn totale koffer ongeveer 1500 euro waard is en ik van alle producten maar 1 stuk heb. Alleen bracht onderstaande mij tot twijfel. 

Op 29-3-2019 om 23:24, Cosara zei:

Wanneer de opbrengsten, uit de verkoop van de gebruiks- en verbruiksartikelen, buiten het lopende boekjaar vallen, dan behoren de aankopen tot de voorraad gerekend te worden

 

Omdat het plezier en de opbrengst die ik uit sommige van deze producten behaal wel over meerdere jaren verspreid kan zijn. Het gross niet, vandaar het 10% idee. 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Roel J zei:

Die quote gaat over de verkoop van nieuwe gebruiks- en verbruiksartikelen niet over zaken die je zelf gebruikt om je werk te kunnen doen.

Het gaat wel degelijk over de inkoopkosten van gebruiks- en verbruiksartikelen die je zelf gebruikt om je werk te kunnen doen.

Het is fiscaal namelijk niet toegestaan om voor jezelf disproportionele inkopen te doen, waarvan het gebruik over meerdere jaren verspreid gaat worden, met als doel de winst van het lopende boekjaar te drukken.

 

... echter, over het gestelde bedrag  van 1.000 euro zou ik mij inderdaad niet zo druk maken.

Zoals Roel reeds eerder heeft aangegeven, breng deze kosten direct ten laste van de winst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Oké bedankt! Kortom als ik in veelvoud dezelfde “potjes” zou aanschaffen dan zou het een ander verhaal zijn. 

 

Ik heb momenteel inderdaad van alles niet meer als 1 item, soms gebruik ik deze een langere periode. De gehele koffer heeft een nu max. waarde van inderdaad ong.1500 euro. 

 

10 uur geleden, Cosara zei:

. echter, over het gestelde bedrag  van 1.000 euro zou ik mij inderdaad niet zo druk maken

Vinden jullie dat er een grens is aan de hoeveelheid/waarde zonder over voorraad te spreken. Stel ik schaf voor 3000 euro per jaar aan? (En werk fulltime met goede omzet) Of gaat het meer om de hoeveelheid van hetzelfde product? 

 

Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, AnnaSuzanne zei:

Vinden jullie dat er een grens is aan de hoeveelheid/waarde zonder over voorraad te spreken. Stel ik schaf voor 3000 euro per jaar aan? (En werk fulltime met goede omzet) Of gaat het meer om de hoeveelheid van hetzelfde product?  

In aanloop naar het geplande onderhoud is mijn eerdere antwoord, naar het zich laat aanzien, in de mist verdwenen. :classic_sad:

 

Er is geen grens aan de inkoopkosten voor eigen gebruik ... al koop je, verspreid over het gehele jaar, voor 10.000 euro aan producten ... zolang je het ook maar binnen afzienbare tijd (pragmatisch gezien, binnen 1 jaar) verbruikt.

 

Het wordt een ander verhaal als je die 10.000 euro in één keer op 30 december 2018 besluit uit te geven voor producten die je na pas 1 januari 2019 gaat gebruiken.

De kosten wijs je dan toe aan de omzet van het verbruiksjaar.

Op zich zou dat ook niet zoveel uitmaken, want tegenover de lagere winst in 2018 (door hoge kosten) staat een hogere  winst in 2019 door de lagere kosten. De Overheid kan echter niet zo goed met sterk wisselende belastinginkomsten overweg en wil deze, zoveel als mogelijk, gelijkmatig ontvangen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.