• 0

Optieregeling in startup

Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zoals in mijn vorige bericht gezegd, ik ben nog aan het schrijven aan een ondernemingsplan. Eén van de onderwerpen is het toekennen van aandelen / opties aan werknemers. Dit artikel is volgens mij redelijk volledig: https://www.ekelmansenmeijer.nl/nl/kennis/juridische-tips/hoe-kun-je-werknemers-in-een-startup-belonen

 

Bij alle oplossingen komt volgens mij uiteindelijk toch de notaris kijken - ik neem aan dat dit ook voor een optieovereenkomst al nodig (of zeker handig) is.  Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende mogelijkheden voor aandelen / opties voor werknemer in een startup?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel verstand heb je van de bijbehorende fiscaliteiten en  RJ275/IFRS 2? Hou er rekening mee dat zelfs de meeste accountants en fiscalisten dit taaie materie vinden en de tarieven daarop aangepast zijn.

 

Optieregelingen (zogenaamde share based payments) zijn uiterst complex van aard. En dan heb ik het alleen nog maar over de technische kant van het verhaal. Denk ook: hoe motiverend zal het zijn als een medewerker na bijvoorbeeld drie jaar alleen opties heeft die out of the money zijn? En door wie en hoe wordt dat bepaald? Ten overvloede, mocht je een tweede ronde financiering nodig hebben dan kan een optieregeling voor medewerkers ook enorm nadelig zijn voor het succes ervan.

 

Als alternatief kan je natuurlijk ook denken aan een loyaliteitsbonus in de vorm van een uitkering of een salarisverhoging: makkelijk te bepalen, makkelijk te verwerken, fiscaal niet bijzonder ingewikkeld, duidelijk voor alle betrokken partijen. En zo zijn er vast nog wel een aantal (relatief eenvoudige) mogelijkheden te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn alternatieven voor opties zoals SARs (share appreciation rights) of een STAK oprichten, die ook genoemd zijn in dat artikel. 

 

1. Heeft als voordeel dat de toekenning onbelast is. Je laat werknemers delen in dividend en evt opbrengst bij verkoop. Dat is een recht en geen bezit voor hen. Nadeel is dat er loonheffing verschuldigd is. 

 

2. Een STAK (stichting administratiekantoor) zorgt ervoor dat je werknemers certificaten van aandelen krijgen die meedelen in dividend en opbrengst bij verkoop. Die certificaten kennen geen stemrecht. Voor de houder ervan (mits <5%) is het bezit in box 3. Het werkelijk rendement is onbelast. De waarde belast in box 3.

 

Wat past voor jou en je werknemers hangt vooral af van jouw bereidheid om hen fiscaal tegemoet te komen. En of zij de middelen hebben om certificaten te kopen, die zijn doorgaans niet gratis. 

 

Bovenal moet je je afvragen waarom je dit wilt doen! En denk dan niet alleen aan binding aan het bedrijf, maar vooral aan het antwoord op de vraag: "wat hebben zij eraan?"

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.