• 0

Zakelijke rekening en verzekering

Hallo allemaal,

 

Ik ben recentelijk gestart met ondernemen en ben inmiddels ingeschreven bij de kvk (VOF)met mijn vennoot. We willen starten met het verkopen op Amazon en vanuit daar ons merk verder op te bouwen, en daar een webshop van maken. 

 

Omdat we nu zijn ingeschreven staan bij kvk zijn we bezig met het aanvragen van een zakelijke rekening en zijn we ons aan het oriënteren op de verzekeringen. 

 

Mijn vraag is of iemand tips heeft voor het regelen van deze zaken. Ik zie dat Knab erg goedkoop is, maar als we uiteindelijk een groter bedrijf hebben is het minder geschikt naar wat ik tot nu toe heb gezien. Verder zag ik Rabobank met hun startersvoordelen en ABN-AMRO met ook wat aantrekkelijke deals.

Ik heb zelf al een aantal berekeningen gemaakt maar vind het zelf erg lastig om te bepalen wat het nou uiteindelijk kost als de transactiekosten er bij komen kijken. 

 

Nou zag ik ook dat de banken samenwerkte met verschillende verzekeringsmaatschappijen (Rabo-interpolis ect.) en dat hierdoor de verzekering goedkoper werd als je een zakelijke rekening opende bij de desbetreffende bank. 

Kun je beter zelf rondkijken naar verzekeringsmaatschappijen of is het meestal beter om het meteen via de bank te doen met korting?

 

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben gegeven over de situatie en ben erg benieuwd naar de reacties en ervaringen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 2
5 uur geleden, Stan de Bruijn zei:

Kun je beter zelf rondkijken naar verzekeringsmaatschappijen of is het meestal beter om het meteen via de bank te doen met korting?

Derde optie: een goede adviseur inschakelen die al die polissen begrijpt, jouw business begrijpt en praktijkervaring heeft met die maatschappijen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Derde optie: een goede adviseur inschakelen die al die polissen begrijpt, jouw business begrijpt en praktijkervaring heeft met die maatschappijen.

Wat mij betreft niet een 'optie', maar de enige serieuze manier. 

Link naar reactie
  • 0

Amazon wie, wat of waar? Wat is de herkomst van jullie (merk)producten en weten jullie wat dit betekent?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Zoveel ondernemers zoveel meningen.

Je wilt toch niet de bank de baas laten zijn over je bedrijf alleen maar voor een paar euro korting?

Een hoop verzekeringen kun je prima zonder tussenpersoon. Zelf net door schade en schande wijzer geworden. Je kunt met internet prima zelf een aantal simpele verzekeringen uitzoeken.
De complexere verzekeringen, waar je dus ook geen vergelijkingswebsites van kunt vinden horen zeker thuis bij een tussenpersoon.

Hoewel je in het begin topic wel al aangaf dat je het heel moeilijk vindt om uit te vinden wat noodzakelijk is. Dus is @Ron van der Kolkzijn idee niet zo een slecht idee.
Alleen dan de nieuwe uitdaging in het vinden van een goede tussenpersoon.

 

Owja ik bankier al jaren met veel tevredenheid bij KNAB, ben inmiddels aan het rentenieren met de rente van de betaalrekening.

chips.jpg

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0

Als toekomstige webshop eigenaren zijn de bankdiensten bijna vergelijkbaar met de verzekeringsdiensten die ze aanbieden. Om op je webshop betaalwijzen aan te bieden heb je tegenwoordig een ruime keus uit payment service providers (psp) zij bieden een bredere selectie aan betaalwijzen aan, waar banken een wat beperkter assortiment hebben, hoofdzakelijk Ideal. ander nadeel van de bank is dat je met hen een 1 op 1 contract sluit waardoor je als starter nog niet van volumekortingen kan profiteren, terwijl je bij een psp soms al wel gebruik kan maken betere transactietarieven omdat zij een deel van hun volumekorting doorgeven aan hun klanten.

 

Enige waar je dan een bankrekening voor nodig hebt is om de uitbetalingen van de psp te kunnen ontvangen en om je leveranciers te kunnen betalen en dat kan vanaf elke  bankrekening, en als het transactie volume dan laag is dan maken de kosten van de bank niet zoveel uit. Dat zal hooguit een paar euro of een paar tientjes per jaar schelen.

 

Zolang je alleen via Amazon verkoopt is een Knab bankrekening waarschijnlijk voldoende. Zodra je een eigen webshop in de lucht gaat brengen wil je meerdere betaalwijzen aanbieden. en dan is het maar de vraag of een bank voldoende aanbod heeft in betaalwijzen. En een nieuwe bankrekening openen omdat dat beter bij de nieuwe fase van de onderneming past is voor een webshop niet zo ingrijpend omdat klanten niet rechtstreeks op je bankrekening betalen.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Stan de Bruijn zei:

We willen starten met het verkopen op Amazon en vanuit daar ons merk verder op te bouwen, en daar een webshop van maken. 

 

"Ons merk"? Ga je leveren onder een eigen label of merknaam dan? 

 

Quote

Nou zag ik ook dat de banken samenwerkte met verschillende verzekeringsmaatschappijen

 

Geen "samenwerking" maar onderdeel van dezelfde bank-verzekeraar of voormalig onderdeel. En een gemiddelde bank werkt daarom niet samen met verschillende verzekeraars maar met maar 1 partij: de eigen huisverzekeraar 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ten eerste hartelijk dank voor de snelle reacties allemaal!

 

Ik zal mijn plan wat duidelijker uitleggen.

Ik en mijn vennoot gaan starten met Amazon FBA. Wij zullen op Amazon marktonderzoek gaan doen naar goede producten. We zaten zelf al te denken aan sportartikelen, denk aan kleine fitness attributen en gadgets. Deze producten willen we inkopen vanuit China. Dan willen we de leverancier ons merk op de producten laten plaatsen en de verpakking aan te passen. We zullen starten met verkopen in Duitsland en dit uiteindelijk verder uitbreiden naar andere landen in Europa. Mocht een merk succesvol zijn zullen wij hier ook een webshop van maken. 

 

Knab valt voor ons al af omdat we graag een creditcard willen om inkopen mee te doen, hierdoor hebben we 180 dagen verzekering op de aankopen die we doen. En Knab is vooral geschikt voor kleinere bedrijven en wij zijn van plan om flink te groeien. 

 

De verzekeringen die we tot nu toe denken nodig te hebben zijn:

 

Bedrijfsaansprakelijkheids verzekering

Goederen/vooraad verzekering

Transportverzekering

 

We willen zo veel mogelijk zelf regelen omdat we zelf willen leren hoe we dit soort zaken zelf kunnen doen.

 

We zijn op zoek naar ondernemers die ook zijn begonnen met Amazon FBA die ons een handje kunnen helpen. Ook zijn we erg benieuwd naar ervaringen bij verschillende banken en verzekeringen. Ik ben druk bezig met een overzicht te creeëren voor mijzelf met de kosten van verschillende banken, met startersvoordeel en verzekeringen. Toch heb ik hier erg veel moeite mee omdat de banken niet echt een duidelijk overzicht hebben op hun website of een tool waarmee je je wensen/toevoegingen aan je rekening kan oplijnen en daarvan de kosten kan zien. 

 

Voor de payment service provider heb ik al gekeken naar Paypro en Buckaroo, de psp mogelijkheden van banken spraken mij niet echt aan en waren erg prijzig m.b.t. transacties. 

 

Nogmaals bedankt voor de reacties!

aangepast door Stan de Bruijn
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Stan de Bruijn zei:

Knab valt voor ons al af omdat we graag een creditcard willen om inkopen mee te doen, hierdoor hebben we 180 dagen verzekering op de aankopen die we doen

 

Stan de Bruijn: bedoel je met die aankopen voorraad? Handelsgoederen zijn uitgesloten van de aankoopverzekering namelijk....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

@Stan de Bruijn: bedoel je met die aankopen voorraad? Handelsgoederen zijn uitgesloten van de aankoopverzekering namelijk....

Voorraadverzekering

De voorraadverzekering dekt schade aan je voorraad. Bijvoorbeeld wanneer de voorraad in je magazijn in vlammen opgaat of als je voorraad gestolen wordt. Je voorraad kan bestaan uit goederen die bedoeld zijn voor de verkoop, maar ook uit grond- en hulpstoffen, halffabricaten, zaken in bewerking en emballage. Ontstaat er schade door bijvoorbeeld water of brand? Dankzij de voorraadverzekering kun je snel weer aan de slag.

Bron: https://www.rabobank.nl/bedrijven/verzekeringen/gebouw-inventaris-voorraad/

 

Dit geld volgensmij ook voor verzekeringen bij ING, ABN en nog wat andere verzekeringsmaatschappijen.

 

Link naar reactie
  • 0

Stan de Bruijn ik heb het hier over de 180 dagen aankoopverzekering op je creditcard die jij noemde als reden om inkopen te doen met die creditcard (..en wat weer de reden was om niet met Knab zaken te doen )

 

Is je nu bekend dat die aankoopverzekering van je creditcard dus niet geldt als jij handelsgoederen  inkoopt?

 

En inderdaad.daarvoor  kun je een voorraadverzekering afsluiten, ..maar dat was niet mijn opmerking :classic_wink: ik wilde je alleen wijzen op de beperking van de aankoopverzekering.

 

Een aankoopverzekering is overigens vooral een transportdekking en pas daarna een inventarisdekking. Maar als jij 100 paar sportschoenen koopt in China via je creditcard en die worden niet geleverd (of de verkeerde worden geleverd of ze zijn beschadigd) dan kun je dat niet claimen op de aankoopverzekering van je creditcard want handelsgoederen zijn daarvan uitgesloten...

 

Quote

De verzekeringen die we tot nu toe denken nodig te hebben zijn:

 

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Goederen/voorraad verzekering

Transportverzekering

 

Prima rijtje. Maar kijk vooral goed naar die bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering: je importeert en/of je levert onder eigen merk. Dat betekent dat jij voor de EU gezien wordt als de feitelijke producent, en ook het productaansprakelijkheidsrisico voor jou is. Veel starterspakketten bieden daar niet automatisch dekking voor, terwijl het jouw belangrijkste risico is. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Een aankoopverzekering is overigens vooral een transportdekking en pas daarna een inventarisdekking. Maar als jij 100 paar sportschoenen koopt in China via je creditcard en die worden niet geleverd (of de verkeerde worden geleverd of ze zijn beschadigd) dan kun je dat niet claimen op de aankoopverzekering van je creditcard want handelsgoederen zijn daarvan uitgesloten...

 

Als er niet geleverd wordt wat er is besteld, dan kan de bank/credit card maatschappij de betaling gewoon terugboeken.

De mogelijkheid tot het uitvoeren van een chargeback staat los van de aankoopverzekering, en kan doorgaans ook bij zakelijke transacties.

 

Met een credit card afrekenen bied dan ook wel degelijk enige bescherming tegen juist de punten die je noemt.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Maxn zei:

Als er niet geleverd wordt wat er is besteld, dan kan de bank/credit card maatschappij de betaling gewoon terugboeken.

 

Alleen als sprake is van nepartikelen kun je een betwisting instellen. Bij de verkeerde artikelen (of verkeerde aantallen) dien je eerst een minnelijke oplossing te zoeken. 

En als er helemaal niet geleverd is maar verkoper kan aantonen dat deze wel aan de leveringsverplichtingen heeft voldaan (zoekraken van een FOB-zending na verscheping bijvoorbeeld), dan wordt de betwisting ook afgewezen: een creditcard is geen transportdekking voor handelsgoederen.

 

19 minuten geleden, Maxn zei:

Met een credit card afrekenen bied dan ook wel degelijk enige bescherming.

"enige" is een goede omschrijving :classic_wink:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Een aankoopverzekering is overigens vooral een transportdekking en pas daarna een inventarisdekking. Maar als jij 100 paar sportschoenen koopt in China via je creditcard en die worden niet geleverd (of de verkeerde worden geleverd of ze zijn beschadigd) dan kun je dat niet claimen op de aankoopverzekering van je creditcard want handelsgoederen zijn daarvan uitgesloten...

Volgensmij is dit ook per aanbieder verschillend en verschillend per soort creditcard, ik heb wat voorwaardes gelezen en zie dit nergens terug komen. Denk dat het hier belangrijk is dat ik goed uitzoek wat wel en niet kan per aanbieder en soort creditcard.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Norbert Bakker zei:

Alleen als sprake is van nepartikelen kun je een betwisting instellen.

 

Als ik het formulier van de business card van een grote bank erbij pak, dan kan ik als reden ook kiezen voor bijvoorbeeld:

 

De goederen of diensten

[  ] voldoen niet aan de opgegeven specificaties

[  ] zijn beschadigd aangekomen

[  ] zijn niet aangekomen of ontvangen

 

 

Quote

Bij de verkeerde artikelen (of verkeerde aantallen) dien je eerst een minnelijke oplossing te zoeken.

 

Ja, ze verwachten wel dat je eerst contact met de verkoper opneemt.

Maar dat lijkt me niet zo heel vreemd?!

Link naar reactie
  • 0

 

1 uur geleden, Maxn zei:

Als ik het formulier van de business card van een grote bank erbij pak, dan kan ik als reden ook kiezen voor bijvoorbeeld:

 

Tuurlijk, maar dat betekent nog niet per sé dat de die betwisting ook legitiem is; zie mijn gegeven voorbeeld met de beschadigde FOB-zending: daar is de betwisting niet correct en zal niet worden uitgevoerd of later worden gecorrigeerd.

Voor eigen (niet handels)goederen is er vervolgens wel weer dekking op de aanvullende aankoopverzekering. Maar artikel artikel 16 lid e van deze bank sluit handelsgoederen en monstercollecties uitdrukkelijk uit. 

Diezelfde voorwaarden worden overigens door alle Visa en Mastercardaanbieders gebruikt 

 

Amex  gaat zelfs nog verder en schrijft in de voorwaarden van de businesscard aankoopverzekering  "Deze uitkering is van toepassing op artikelen die u ten laste van uw American Express Business Gold Card rekening aanschaft voor persoonlijk gebruik en die geen vorige eigenaar kennen en niet onderhands zijn aangekocht"

 

1 uur geleden, Stan de Bruijn zei:

ik heb wat voorwaardes gelezen en zie dit nergens terug komen

 

Verrassend:classic_rolleyes:. Ik kom namelijk overal dezelfde voorwaarden met dezelfde uitsluiting tegen

Oa hier: ICS voorwaarden (verlengde) aankoopverzekering  voor Visa én Mastercard (artikel 16 lid e)

en hier: Amex NL Businesscard Verzekeringsvoorwaarden

 

Quote

Ja, ze verwachten wel dat je eerst contact met de verkoper opneemt.

Maar dat lijkt me niet zo heel vreemd?!

 

Normale mensen vinden dat niet vreemd nee en die doen dat ook netjes.  Maar je moet al die verongelijkten de kost geven die eerst op hoge poten een betaling via de creditcardmaatschappij  of bank proberen terug te vorderen en dan pas contact opnemen met de verkoper. Niet iedereen escaleert en de-escaleert op de zelfde lineaire manier. :classic_laugh:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.