Jump to content
Leupen

Oprichtingsjaar, notariskosten & fiscus

Recommended Posts

Voor een app hebben wij een kleine (micro) BV opgericht vorig jaar. Ik ben nu de jaaraangifte aan het doen voor vennootschapsbelasting over 2018, maar loop tegen een uitdaging aan in de balans. We zijn dusdanig klein dat een boekhouder inhuren geen zin heeft en ik heb de nodige financiële ervaring, maar uit onderstaande kom ik helaas niet. De fiscus is ook niet erg behulpzaam in het helpen van hobby boekhouders :).

 

We hebben bij de oprichting kosten gemaakt bij de notaris, die we allen privé hebben betaald. Dit kan ook niet anders, want voor die tijd bestond er geen BV en ook geen bedrijfsrekening dus. We hebben de factuur hiervoor wel op de BV gekregen uiteraard en heb daarvoor ook de voorbelasting afgetrokken. In het aangifte programma wordt gevraagd om oprichtingskosten aan te geven. Als ik dit doe, dan is er geen balans. Er is immers geen eigen vermogen waarmee dit gedaan is. Hoe kan ik dit corrigeren? Moet ik dit zien als een agio die gedaan is vóór de oprichtingsdatum, aangezien ik wel de voorbelasting heb afgetrokken? Zo ja, doe je die aan het begin van de fiscale periode of einde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, is er bij de oprichting  aandelen kapitaal gestort ? Zou ten minste  € 1,00 moeten zijn dan kan je dat fiscaal ondernemers vermogen aanmerken voor begin als einde boekjaar. Zou zou het moeten lukken, ik hoor het graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, wpronk zei:

Hallo, is er bij de oprichting  aandelen kapitaal gestort ? Zou ten minste  € 1,00 moeten zijn dan kan je dat fiscaal ondernemers vermogen aanmerken voor begin als einde boekjaar. Zou zou het moeten lukken, ik hoor het graag.

Ja, we hebben 120,- Euro aandelenkapitaal gestort, maar dat staat hier los van en is niet voldoende voor de notariskosten. Die hebben we apart voldaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het aandelen kapitaal komt op de Balans te staan, als fiscaal vermogen.  Voor de Notariskosten heb je een faktuur van uit prive  aan de BV gestuurd.  De rekening wordt dus aan prive betaald omdat die de kosten heeft voorgeschoten. Deze notariskosten  komen op de Winst- en verlies rekening te staan als externe kosten. Hierdoor creeer je dus een verlies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het net even anders..  De Notaris heeft aan de BV gefactureerd er is alleen betaald uit prive

 

De factuur boek je dus gewoon in als kosten, is volgens mij al gebeurd omdat ook de BTW is teruggevraagd

 

Omdat de factuur is betaald door 1 van de aandeelhouders ontstaat er dus nu een Rekening courant schuld aan die aandeelhouder. Dus de openstaande factuur moet van de post crediteuren naar de post "RC met Aandeelhouder A" als schuld aan aandeelhouder A.

De stelling in het openingsbericht dat er geen balans is is dus onjuist.. Er is minimaal en balans met een Aandelen kapitaal van 120 Euro en een schuld aan de aandeelhouder ter grootte van de rekening van de notaris.

 

Even een rekenvoorbeeld. Factuur notaris 400 euro ex btw, BTW 84 euro. totaal 484 euro.

uitgangspunt is dat BTW is aangegeven en terug terugontvangen in de BV.

 

op de bank van de BV staat dan 204 euro= 120 voor aandelen en 84 voor terugontvangen btw

De kosten 400 zorgen voro een verlies en verlies wordt verrekend met eigen vermogen.

dus na correcte verrekening / verwerking van alle bedragen moet de balans er zo uit zien.

 

afbeelding.thumb.png.b8b366a887340e448b1a6fba6662a571.png

 

Bedragen kunnen uiteraard anders zijn op basis van de correcte bedragen. maar de stappen zijn.

- Factuur notaris ex btw zijn kosten

- BTW is terugontvangen en als er geen uitgaven zijn gedaan is het bank saldo de volstorting van de aandelen plus de terugontvangen btw.

- Het opnemen van een schuld aan de aandeelhouder die de oprichtingskosten heeft voldaan.

(als je die niet opneemt dan zou de factuur onder crediteuren staan als openstaande factuur.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Leupen zei:

In het aangifte programma wordt gevraagd om oprichtingskosten aan te geven. Als ik dit doe, dan is er geen balans.

Er wordt hier ook gevraagd om de post oprichtingskosten in de aangifte. Is het niet zo dat je die dan alleen als oprichtingskosten op moet geven als je ze zou activeren?

 

Volgens mij is de post oprichtingskosten bij de aangifte een activa-post voor op de balans. Maar die gebruik je dus alleen als je de oprichtingskosten daarop boekt en activeert om jaarlijks op af te schrijven. Als je die kosten opgenomen hebt in de W&V zal de post oprichtingskosten op de activa niet gebruikt worden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuten geleden, Roel J zei:

Volgens mij is het net even anders..  De Notaris heeft aan de BV gefactureerd er is alleen betaald uit prive

De factuur boek je dus gewoon in als kosten, is volgens mij al gebeurd omdat ook de BTW is teruggevraag

 

De stelling in het openingsbericht dat er geen balans is is dus onjuist.. Er is minimaal en balans met een Aandelen kapitaal van 120 Euro en een schuld aan de aandeelhouder ter grootte van de rekening van de notaris.

 

16 minuten geleden, Roel J zei:

- Het opnemen van een schuld aan de aandeelhouder die de oprichtingskosten heeft voldaan.

(als je die niet opneemt dan zou de factuur onder crediteuren staan als openstaande factuur.

 

 

 

Dat is toch precies het zelfde wat ik ook  schreef?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij schreef jij dat er vanuit prive een factuur was gestuurd aan de BV voor notaris kosten.

En volgens mij is het net even anders..

De notaris stuurt de factuur aan de BV. en alleen de betaling heeft vanuit prive plaatsgevonden. En dat maakt dat de boekhoudkundige afhandeling net even anders is.

Daarbij heb ik de moeite genomen om zo volledig en duidelijk de stappen te beschrijven om het eind resultaat te bereiken. Het ging mij meer om de route naar de juiste eindbalans dan alleen vermelden wat het moet worden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roel, op zich heb je wel gelijk, maar de RC schuld aan de aandeelhouder moet wel afgedekt zijn.  Het kan niet zo  zijn dat de BV uit het het "niks" zegt van hé  ik heb een RC schuld aan mijn aandeelhouder en dat zou ik staven met een factuur van uit prive.  Nu maar hopen dat de vraagsteller er uit komt

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kun je niet staven met een factuur omdat de notaris al een factuur gestuurd heeft. dan zijn er opeens 2 facturen voor dezelfde kostenpost.

 

Een simpel bankafschrift kan bewijzen dat de kosten door de aandeelhouder zijn betaald.

Vrijwel elke bv heeft een RC verhouding met de aandeelhouder waar over en weer posten gaan die per ongeluk of bewust voorgeschoten zijn door de één of de ander.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank allemaal voor de tips. Dit klinkt inderdaad logisch. We hebben geen factuur vanuit privé naar de bv gestuurd. Is dit echt noodzakelijk of is een bewijs van betaling per privé ook voldoende?

 

Wat Rik schrijft vind ik ook nog wel interessant. Ik moet inderdaad de oprichtingskosten aangeven, maar alleen als ik erop af zou schrijven. Klopt dat? Wat is gebruikelijk en het meest praktisch hierbij? Het lijkt alsof je de oprichtingskosten MOET opgeven hier of is het een keuze?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, Leupen zei:

Ik moet inderdaad de oprichtingskosten aangeven, maar alleen als ik erop af zou schrijven. Klopt dat? Wat is gebruikelijk en het meest praktisch hierbij? Het lijkt alsof je de oprichtingskosten MOET opgeven hier of is het een keuze?

Het activeren van de oprichtingskosten is zover ik weet een optie. Maar ik denk dat niemand dat doet en de kosten gewoon direct in het eerste jaar neemt in de W&V.

 

Zie ook het volgende topic.

 

Wat betreft de vraag in de aangifte. Als je de vraagtekens gebruikt bij die vraag, staat er dan ook iets over optioneel e.d.? Is het een vraag bij de activa? Want als je strikt naar je eigen balans kijkt zul je op de activa dus geen oprichtingskosten hebben staan (neem ik aan). En dan hoef je die dus ook niet in de aangifte op te geven (als die vraag bij de activa staat).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden, Leupen zei:

We hebben geen factuur vanuit privé naar de bv gestuurd. Is dit echt noodzakelijk of is een bewijs van betaling per privé ook voldoende? 

 

Nee, je moet geen factuur maken. Die heb je van de notaris, Jij kunt geen facturen maken voor dingen die je niet hebt geleverd.

je moet het met het bankafschrift van privé gewoon aantonen dat je het betaald hebt.  En verder blijkt uit je BV administratie dat het niet door de bv zelf betaald is.

Je moet voor de belastingaangifte vorderingen op of schulden aan de aandeelhouder apart opgeven, daarom heeft elke BV administratie ook een rekening courant verhouding met de aandeelhouders. Zodat je dat ineens inzichtelijk hebt. Daarop komen alle posten te staan die ofwel door de BV zijn betaald maar eigenlijk prive zijn of kosten die je prive betaald hebt voor de BV, uiteraard probeer je dat tot een minimum te beperken.

 

21 minuten geleden, Leupen zei:

Wat Rik schrijft vind ik ook nog wel interessant. Ik moet inderdaad de oprichtingskosten aangeven, maar alleen als ik erop af zou schrijven. Klopt dat? Wat is gebruikelijk en het meest praktisch hierbij? Het lijkt alsof je de oprichtingskosten MOET opgeven hier of is het een keuze?

Als je het standaard aangifteprogramma gebruikt staat het volgens mij alleen in de toelichting bij immateriële vaste activa staat als voorbeeld notaris en oprichtingskosten genoemd. Als het verplicht was zou het niet weggestopt zijn in een toelichting maar als expliciete vraag in de aangifte zijn opgenomen.

 

Oprichtingskosten worden normaal gesproken niet geactiveerd. het wordt zelfs specifiek in de wet genoemd onder Artikel 9, lid d van de wet op de Vennootschapsbelasting als posten ten laste van de winst

 

Quote

 

Artikel 9

1. Bij het bepalen van de winst komen mede in aftrek:

a. aandelen in de winst aan bestuurders en verder personeel toegekend ter zake van in de onderneming verrichte arbeid;

b. aandelen in de winst welke de tegenprestatie vormen voor het verlenen van een concessie of een licentie op een octrooi, of voor een andere, soortgelijke prestatie, zoals leveringen of aankopen, mits deze aandelen in de winst niet aan oprichters, aandeelhouders, leden, deelnemers of deelgerechtigden als zodanig zijn opgekomen;

c. aandelen in de winst van een verzekeringsonderneming welke aan verzekerden krachtens hun verzekering toekomen;

d. oprichtingskosten, alsmede kosten van wijziging van het kapitaal;

e. het gedeelte van de winst van een open commanditaire vennootschap dat toekomt aan de voor het geheel aansprakelijke vennoten als zodanig;

f. [vervallen;]


 


Voor de oprichting van een nieuwe bv zijn het gewoon kosten. dat is de hoofdregel. De activering kan in specifieke situaties worden toegepast maar dan praten we over reorganisaties of (financiële) herstructuring of bedrijfsovernames waarbij ook goodwill e.d. om de hoek komen kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept