• 0

Klant beëindigt lopende opdracht en weigert bij voorbaat te factureren bedrag

Goedendag,
 

Ik zit met een brandende vraag wat mij 's nachts doet wakker houden.  Zelf ben ik een grafisch ontwerper en voer een opdracht uit voor een opdrachtgever.

Hiervoor zijn duidelijke algemene voorwaarden een een offerte aan vooraf gegaan. Gaande weg het proces heb ik een email ontvangen waarin werd aangegeven dat de opdrachtgever stopt met de samenwerking. Met als reden zich moeilijk in de huidige resultaten te kunnen vinden. Iets wat vooraf niet is gecommuniceerd. Sterker nog, ik dacht zelfs tegenovergestelde signalen ontvangen. Zonder tussenkomst van het aangeven van onvrede of mij de mogelijkheid te bieden met een oplossing te komen is de samenwerking ontbonden. In dit zelfde mailtje geeft de klant aan 17% van de offerte bedrag te willen betalen. (klant noemde bedrag, niet de percentage. De percentage is enkel om de verhouding aan te duiden) Dit terwijl er naar eigen inzicht 80% van de opdracht al was uitgevoerd. In het laatste gesprek, vooraf de onheilspellende email, gaven we zelfs aan "dat we er bijna" waren. Concrete stappen om verder te gaan en te kunnen afronden waren doorgenomen.

 

Geoffreerd waren ~52 uren, waarvan factureerbaar 45 zijn uitgevoerd (totale uren komen op 65 tot op het punt van beëindiging, 20 waren dus naar eigen inzicht het zakelijke risico en eigen keuze) (uren zijn aardig afgerond)

 

Ik heb de klant voorgesteld 40 uur te facturen. Volgens de algemene voorwaarden mag ik bij ontbinding vanuit de klant de reeds gedraaide uren facturenen, plus een vergoeding van 30% van het resterende offerte bedrag. Dit is een tegemoetkoming van mijn kan van zo'n ~ 500,- Een, naar eigen inzichten, redelijke tegemoetkoming.

 

Na de mail heb ik hem uitgenodigd voor een kop koffie. Helaas kwamen we er niet uit. Ik heb hem allereerst gevraagd naar de beweegreden van de 17% van de offerte prijs. Waarop hij aangaf dit reëel te lijken gezien hij geen eind product van mij ontvangt. Sterker nog, hij heeft hier uit persoonlijke kringen advies over ingewonnen en vond het persoonlijk nog buiten proportie veel voor "niets te ontvangen".

 

Dat ik, zonder tastbaar eindproduct, 40 uur durfde voor te stellen vond de klant al helemaal krankzinnig. (Als samenvatting. Niet de letterlijke woorden, maar het geeft de gezellige sfeer aan tafel aan). Kortom hij weigert dit.

 

De klant zijn voorstellen uit het gesprek.

 - Als ik, de klant, toch wordt "geforceerd" de bijna 80% te voldoen wil ik dat we de samenwerking weer oppakken. (gevolgd door zachtjes onder de lippen) Dan stel ik je wel later in de samenwerking alsnog in gebrek en kom ik er alsnog onderuit, en dan heb je niets. (of je werkt net zo lang door tot ik tevreden ben, zonder extra bijbetaling)

- Laten we de opdracht als niet gestopt zien en stel mij maar een mail op dat jij de opdracht wilt beëindigen.

- Als je mij als klant niet tegemoet komt met mijn 17% dan zullen we elkaar hierna wel de hand schudden in de rechtbank.

 

Dit zijn de gedachten waarmee ik zelf zit:

 - Kan hij de ontbinding "zomaar" weer ongedaan maken? Mag dat (juridisch)? Naar mijn eigen idee is, los van dat dat me zakelijk zeer ongezond lijkt voor de samenwerking, ook niet meer aan de orde. De kogel is immers door de kerk. Hij heeft zijn besluit genomen.

- Hoewel hij akkoord gegaan is met de algemene voorwaarden die in richtlijn zijn opgesteld van de branchorganisatie (ik ben geen lid, deze voorwaarden zijn openbaar) Is mijn voorstel van 40 uur reëel? (Naar mijn persoonlijke mening natuurlijk wel, maar ik ben benieuwd naar jullie mening of kennis)

- Hoe sterk klinkt mijn standpunt aanvankelijk? (dit is geen juridisch bindende vraag, ik ben benieuwd wat mijn aanvecht kansen zullen zijn)

- Wat adviseren jullie mij als volgende stap(pen). Bij wie kan ik terecht? Mocht er zelfs iemand lokaal kunnen helpen dan ben ik actief in de regio Groningen.

 

Elk advies is welkom, het gaat om enkele duizenden euro's. Wat voor mij als kleine ondernemer een smak geld is.
Hieronder een relevante stuk uit de algemene voorwaarden:

 

Quote

8 Opzegging en ontbinding van de overeenkomst
8.1 Wanneer de opdrachtgever de overeenkomst opzegt zonder dat sprake is van verwijtbaar tekortschieten door de ontwerper, of wanneer de ontwerper de overeenkomst ontbindt wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de opdrachtgever, dan is de opdrachtgever, naast het honorarium en de gemaakte kosten met betrekking tot de tot dan verrichte werkzaamheden, een schadevergoeding verschuldigd. Gedragingen van de opdrachtgever op grond waarvan van de ontwerper redelijkerwijs niet meer gevergd kan worden dat de opdracht wordt afgerond, worden in dit verband mede beschouwd als toerekenbare tekortkoming.
8.2 De schadevergoeding bedoeld in het vorige lid omvat tenminste de kosten voortvloeiend uit de door de ontwerper op eigen naam voor de vervulling van de opdracht aangegane verbintenissen met derden, alsmede tenminste 30% van het resterende deel van het honorarium dat de opdrachtgever bij volledige vervulling van de opdracht verschuldigd zou zijn.
 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dankjewel voor je update. 

 

Nog niet alle vertrouwen verliezen. Rechtsgang is een traag proces.. betekenen van het vonnis en zijn recht van verzet horen daarbij, ook een verliezende partij heeft rechten.. kwestie van goed afstemmen met de deurwaarder welke vervolgstappen worden genomen en wat daar de kosten van zijn bij niet slagen.

 

Helaas kun je een vonnis niet gebruiken om de bank van de veroordeelde te vragen het bedrag waar je recht op hebt over te maken naar jou..

 

3 maanden is op zich niet zo lang tussen het moment van naar de rechter stappen en al een vonnis hebben..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goed dat je hebt doorgezet,  nu wel nog even doorbijten en gewoon die deurwaarder er op af. Al is het maar uit principe.

Ik heb ook diverse rechtszaken gewonnen waar bij de tegenpartij uiteindelijk niets te halen viel. Jammer maar helaas. Maar ik zal ook niets doen om hun leven makkelijker te maken: zo krijg ik nog steeds af en toe mailtjes van bewindvoerders of ik akkoord ga met een paar % van de originele vordering, en die weiger ik elke keer weer - ondanks dat ik donders goed weet dat ik nooit een cent van mijn vordering zal zien.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je ook akkoord gaan met een minimaal percentage van de vordering?

 

De kosten en tijd die gemaakt hebt om een dergelijk vonnis te verkrijgen zijn niet af te doen met 'we kunnen u 3.1% van de hoofdsom aanbieden ter finale kwijting'.

 

Als het een wat realistischer verhaal wordt, bijvoorbeeld 50%, dan is het wel het overwegen waard om te accepteren wat je op dat moment kunt krijgen ipv het op langere baan te schuiven waarbij de kans groot is dat je helemaal niets krijgt, maar ook de kans nog bestaat dat je op termijn alles betaald kunt krijgen. 

 

In dit specifieke geval lijkt het echter vooral te gaan om een klant die niet -wil- betalen, niet om een klant die het niet -kan-. 

 

3 maanden is op zich niet zo lang tussen het moment van naar de rechter stappen en al een vonnis hebben..

 

3 maanden is de periode dat de andere partij de tijd heeft om in hoger beroep te gaan nadat een kantonrechter uitspraak heeft gedaan in een zaak. Wellicht zul je die periode moeten afwachten, maar daarna is het vonnis onherroepelijk geworden en kun je een deurwaarder beslag laten leggen, mits de tegenpartij iets te makken heeft. Bij iemand die niet -kan- betalen is de kans gering dat er veel te halen valt, maar als het een tegenpartij is die nog bedrijfsmatig actief is maar gewoon niet -wil- betalen is het wel een optie om te kijken of je 3 maanden na de uitspraak beslag kunt leggen op banksaldi, goederen en dergelijke.  

Link naar reactie
  • 0

Ditmaal geen echt update, meer een vraag om raad.
Is er een manier om een IBAN rekeningnummer van een onderneming te achterhalen? We willen een beslag bankrekening laten uitvoeren. Echter ben ik niet in het bezit van een nummer van de beste man. Ethisch voelt het voor mij onprettig, maar meneer geeft geen thuis.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je advocaten en gerechtsdeurwaarders voor die hebben de middelen om dat te achterhalen en om daadwerkelijk beslag te kunnen leggen

 

Als gewone ondernemer zul je moeten vertrouwen op algemene bronnen. Veel bedrijven zetten het banknummer op briefpapier of op zijn minst op de facturen.

 

Beslag wordt echter niet zovaak ingezet omdat het vaak veel inspanning kost terwijl de kans op succes onzeker is.

Aleen bij een positief banksaldo valt er wat te halen

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-10-2019 om 20:05, Roel J zei:

Daar heb je advocaten en gerechtsdeurwaarders voor die hebben de middelen om dat te achterhalen en om daadwerkelijk beslag te kunnen leggen

Die vroegen beiden of ik een rekeningnummer van de beste man had :) Ik heb enkel een KvK & BTW nummer. Meneer heeft geen website en het is (was) de eerste keer dat we zaken deden, er was dus nog geen betaalverkeer geweest.

Link naar reactie
  • 0

Zoiets kan inderdaad een visexpeditie worden, waarbij het maar de vraag is of je iets vangt, en waarbij jij de belangrijkste deelnemer kan blijken te zijn. Jij kent immers de tegenpartij veel beter dan je advocaat of je deurwaarder hem kent.

 

Zelfs al had je een bankrekening, wil dat niet zeggen dat er ook iets op staat.

 

Zaken waar je tijdens de executie achteraan zou kunnen gaan:

- boedel

- bankrekeningen

- licenties

- aandelen in andere bedrijven

 

En misschien ook:

- schulden (van een ander aan jouw wanbetaler)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

conservatoir beslag

Op 9-10-2019 om 13:28, WalterdeBoer zei:

Die vroegen beiden of ik een rekeningnummer van de beste man had :) Ik heb enkel een KvK & BTW nummer. Meneer heeft geen website en het is (was) de eerste keer dat we zaken deden, er was dus nog geen betaalverkeer geweest.

 

Dat snap ik, ze zullen altijd eerst de voor de handliggende opties proberen voordat je allerlei (speciale) bevoegdheden tegen een hoop kosten gaat inzetten om bankgegevens te achterhalen. Zoals ik zei vaak staat een bankrekeningnummer op het briefpapier of de factuur of op een website. als dat niet zo is of jij die gegevens niet heeft komt de volgende stap en dat is de gegevens te achterhalen.

 

De waarschuwing van Branco is ook zeer terecht, beslag treft lang niet altijd doel, als de gevonden rekeningen geen (positief) saldo bevatten valt er ook niks te innen.

lees deze info eens over conservatoir beslag.  google eens op die term en je vind ook veel meer voorbeelden en uitleg op advocatensites over deze vorm van beslag

Het klinkt altijd heel nuttig en wordt vaak als dreigement gebruikt maar beslag leggen op zaken is vaak lang niet zo makkelijk als het lijkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, er zijn genoeg methoden om iemands rekeningnummer te ontfutselen, scammers zijn er kampioenen in. Desnoods zet je specifiek een refund scam in elkaar of iets dergelijks. 

 

Maar ik deel een beetje het idee dat je er weinig aan zult hebben: goed kans dat er geen significant saldo meer op die rekening staat. Je zal niet de eerste zijn die beslag legt op een bankrekening en daarvoor enorme kosten maakt, om vervolgens te ontdekken dat het saldo op die rekening 14 euro is!

Link naar reactie
  • 0

volgens mij is er geen rekeningnummer nodig om beslag te leggen.

Voor zover ik weet gebeurd dat gewoon op naam bij een bank dus leggen ze beslag op alle tegoeden voor persoon x bij een bepaalde bank.

De bank kijkt vervolgens of er van die persoon bankrekeningen zijn (zowel betaal als spaarrekeningen als eventuele andere zaken) en of daar positieve tegoeden op zijn.

Zo ja voeren ze beslag uit en zo nee dan laten ze weten dat er geen rekeningen of geen positieve tegoeden zijn waarop beslag gelegd kan worden.

 

Dan helpt het uiteraard nog wel als je weet bij welke bank hij zit, andere moet je die actie dus bij meerdere banken laten uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Is opdrachtgever een particulier (handelend onder eenmanszaak) of een BV?

 

Als je een KvK en BTW-nummer hebt (hoe kom je aan dit laatste?) dan ken je ook een statutaire naam en evt. handelsnamen (domeinnamen) en vestigingsadres. Gebruikte hij een eigen zakelijk e-mailadres? Langs die route is veel informatie verkrijgbaar.

 

Heeft opdrachtgever een huis of auto in eigendom? Een rijdend voertuig zou ook snel een dagwaarde van jouw vordering hebben en een beslaglegging treft eigenaren altijd flink.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Nou, dames en heren. Onverwacht goed nieuws. Ik heb bericht gekregen van de deurwaarder, via mijn advocaat dat het volledige bedrag verhaald is. Ongelooflijk, dit had ik inmiddels niet meer verwacht. Wellicht interessant om te weten, de totale kosten van dit verhaal waren (uit mijn hoofd) ~€ 1.500.- Hiervan is ~ €1.100,- verhaald op de klant, ofwel een eigen inleg van ~€400,- Het bedrag is middels twee bank beslagen geïnd, beide van de zelfde rekening.
Ik wil iedereen bedanken die een reactie heeft achtergelaten, dit heeft mij vele inzichten gegeven en tevens een zekere rust gegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.