Jump to content
WalterdeBoer

Klant beëindigt lopende opdracht en weigert bij voorbaat te factureren bedrag

Recommended Posts

18 minuten geleden, WalterdeBoer zei:

Maar ik heb gisteren de ware aard van de klant gezien en ik kan wel inschatten dat hij geen euro gaat buigen en van wat ik begrijp is hij de weg naar de rechtbank zeer bekend. 

 

Laat je niet intimideren. Er zit vast wel een incassoadvocaat in je buurt. Kijk eens of die een gratis kennismakingsgesprek aanbiedt, of betaal gewoon voor een half uurtje.

 

6 uur geleden, Cosara zei:

... als dat juridisch haalbaar mocht zijn, dan bestaat er ook geen afnameverplichting voor iets wat niet aan de verwachtingen voldoet.

 

Dat heb ik drie keer gelezen en snap ik nog steeds niet. Het gaat hier niet om sokken. Klant hoeft niks af te nemen, alleen maar te betalen voor de geleverde inspanning. Dat was-ie overeen gekomen.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuten geleden, TwaBla zei:

Laat je niet intimideren. Er zit vast wel een incassoadvocaat in je buurt. Kijk eens of die een gratis kennismakingsgesprek aanbiedt, of betaal gewoon voor een half uurtje.

 

Dit. gewoon dit.


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Theuws.com - Bureau voor strategische marketing. Ben je ZZP-er? Lees dit even.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, TwaBla zei:
7 uur geleden, Cosara zei:

... als dat juridisch haalbaar mocht zijn, dan bestaat er ook geen afnameverplichting voor iets wat niet aan de verwachtingen voldoet.

 

Dat heb ik drie keer gelezen en snap ik nog steeds niet. Het gaat hier niet om sokken. Klant hoeft niks af te nemen, alleen maar te betalen voor de geleverde inspanning.

Sokken of anderszins ... daar zit 'm nu net de crux van het verhaal ... resultaat en inspanning.

 

1 uur terug, TwaBla zei:

Dat was-ie overeen gekomen.

Is dat zo ?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Als je een bedrag van 3000 euro wilt laten schieten ben je ook niet erg zeker van je zaak lijkt me... zo duur is een rechtszaak nou ook weer niet hoor.

 

Ik heb geen flauw benul wat een dergelijke zaak globaal zou kosten. Ik was in de veronderstelling dat dit in de duizenden euro's zou lopen. Qua contract en manier van zakendoen van mijn zijde ben ik zeker. Ik zal eens contact opnemen met een advocaat, kijken naar een quick-scan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, WalterdeBoer zei:

Ik heb geen flauw benul wat een dergelijke zaak globaal zou kosten. Ik was in de veronderstelling dat dit in de duizenden euro's zou lopen. Qua contract en manier van zakendoen van mijn zijde ben ik zeker. Ik zal eens contact opnemen met een advocaat, kijken naar een quick-scan.

 

Een goede bedrijfsjurist (niet per een sé advocaat dus) inschakelen kan al vanaf een paar honderd euro; en veel zaken komen niet voor de rechter: een goede scherpe brief van een jurist doet soms al wonderen, vooral als blijkt dat er duidelijke voorwaarden zijn en die ook van toepassing zijn verklaard en ter hand zijn gesteld.. 

 


B2Bsure     Solopartners       Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Een goede bedrijfsjurist (niet per een sé advocaat dus) inschakelen kan al vanaf een paar honderd euro; en veel zaken komen niet voor de rechter: een goede scherpe brief van een jurist doet soms al wonderen, vooral als blijkt dat er duidelijke voorwaarden zijn en die ook van toepassing zijn verklaard en ter hand zijn gesteld.. 

 

In dit geval zal de blaaskaak aan de andere kant niet willen luisteren, niet naar een brief van een jurist en ook niet naar een brief van een advocaat, is mijn inschatting. 

 

Dit soort mensen moet je gewoon dagvaarden, al is het maar om te voorkomen dat ze rondbazuinen dat je over je laat lopen.


Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

En wat is schriftelijk vastgelegd op basis van artikel 7 Betaling en opschorting van de AV BNO?

Er is kennelijk een (getekende) offerte voor een opdracht, maar wat is hierin afgesproken over moment van vergoeding of milestones (deliverables)? Wat is afgesproken over onkosten, want die kun je als ontwerper doorgaans ook (volledig) factureren.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuten geleden, StevenK zei:

Dit soort mensen moet je gewoon dagvaarden, al is het maar om te voorkomen dat ze rondbazuinen dat je over je laat lopen.

 

Corrected I Stand :classic_smile:


B2Bsure     Solopartners       Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een rechtszaak heb gevoerd dus ik weet niet precies wat het tegenwoordig kost, maar volgens deze website (de eerste hit op Google, geheel toevallig de site van @Lucien Ridderbroek) bedragen de kosten voor Griffierecht en dagvaarding bij elkaar een dikke 300 euro.

Dat is exclusief de kosten van de advocaat. Ik heb mijn rechtszaken altijd via het incassobureau ingediend, zonder advocaat. Maar dat ging om onbetwiste facturen waarbij duidelijk was dat de vordering terecht was, maar die gewoon niet betaald werden. Jouw klant zal de factuur wel betwisten, dus dan is het waarschijnlijk wel verstandig om daar een advocaat op te zetten. Dat kost volgens diezelfde site zo'n 500 euro, dus nog altijd een heel stuk minder dan de 3000 euro waar je volgens jou recht op hebt. En als je in het gelijk gesteld wordt heb je ook nog een goede kans dat je klant voor de juridische kosten opdraait.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

En als je in het gelijk gesteld wordt heb je ook nog een goede kans dat je klant voor de juridische kosten opdraait.

Dat klopt maar voor een klein deel. De verliezer moet uiteindelijk de buitengerechtelijke incassokosten het griffierecht en de deurwaarderskosten betalen, maar van de gerechtelijke juridische bijstand wordt bijna altijd maar een (klein) deel van de werkelijke kosten vergoed. En dat gaat volgens een bepaald puntensysteem.

Tarieven-kosten-vergoedingen


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat jij hebt, heet een Overeenkomst van Opdracht (ovo). De opzegging en verloning daarvan is bij wet geregeld.

Even uit het hoofd: de opdrachtgever mag altijd opzeggen, maar is dan wel een redelijke schadevergoeding verschuldigd.

En als ik dan nog dieper in mijn geheugen schraap, was het meen ik zo dat een redelijke vergoeding overeenkomt met het percentage gewerkte uren of geleverde producten. Maar Google is je vriend.

Het zou zelfs het volledige loon kunnen zijn, dus wat dat betreft is het jammer dat je al ruimhartige toezeggingen hebt gedaan. Daar was het veel te vroeg voor.

 

De afspraken die jij hebt gemaakt zijn in uitzondering of aanvulling op de wet.


De prijs van een rechtszaak begint bij ongeveer 1500 euro. Als je wint, dan krijg je daar mogelijk een deel van terug (in de uitspraak onder het kopje Kostenveroordeling). Soms vindt de rechter dat jij voor de kosten verantwoordelijk bent, en mag jij betalen.

(Ik zie trouwens dat ontbinden wat anders is dan opzeggen, en dat bij ontbinden de overeenkomst beëindigd is. De overeenkomst kan pas worden voortgezet na wederzijdse aanvaarding. Hoe dat met opzeggen zit, weet ik niet.)

Hou een dossier bij van alle communicatie. Als de communicatie schriftelijk was en niet opgenomen, leg dan achteraf in een verslag vast wat er is afgesproken.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuten geleden, Branko Collin zei:

Even uit het hoofd: de opdrachtgever mag altijd opzeggen, maar is dan wel een redelijke schadevergoeding verschuldigd.


Nee, niet altijd. Professionele partijen (B2B) mogen met elkaar overeenkomen dat niet tussentijds mag worden opgezegd.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
56 minuten geleden, Branko Collin zei:

De prijs van een rechtszaak begint bij ongeveer 1500 euro.

 

Waar haal je dat bedrag vandaan? De rechtszaken die ik gevoerd heb om beslag te kunnen leggen kostten bij lange na geen 1500 euro (volgens mij niet eens de helft daarvan), en op de genoemde site kom je daar ook bij lange na niet aan. 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent er nu niet mee geholpen, maar sluit een rechtsbijstandsverzekering af. Kost je een paar tientjes per maand. Je zal nog wel vaker dit soort situaties tegenkomen en dan is het achter de hand hebben van juridisch advies en hulp wel zo goed voor je nachtrust. Kun jij overdag fris en fruitig grafisch ontwerpen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

 

Waar haal je dat bedrag vandaan? De rechtszaken die ik gevoerd heb om beslag te kunnen leggen kostten bij lange na geen 1500 euro (volgens mij niet eens de helft daarvan), en op de genoemde site kom je daar ook bij lange na niet aan. 

 

Schrijven dagvaarding door een advocaat: ca. 1000 euro.

Betekenen dagvaarding: 90 euro.

Griffierechten kanton: 230 euro.

 

En verder allerlei kosten die weliswaar niets met de rechtszaak te maken, maar waar je toch om de een of andere reden doorheen blijkt te moeten, zoals het incassotraject.

 

Het kán meen ik zelfs gratis,* maar ik weet niet of het zo nuttig is de vraagsteller alleen op prijsvechterstarieven te wijzen.

*) Je schrijft zelf de dagvaarding. Je betaalt 90 euro voor de betekening. Je vraagt op de juiste wijze, op tijd en volledig en correct gespecificeerd om een volledige kostenveroordeling (inclusief griffierecht en kosten deurwaarder). Je wint. De tegenpartij betaalt zonder morren en zonder de verdere algemeen bekende sabotagetactieken te gebruiken.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuten geleden, Branko Collin zei:

En verder allerlei kosten die weliswaar niets met de rechtszaak te maken, maar waar je toch om de een of andere reden doorheen blijkt te moeten, zoals het incassotraject.

is het niet zo dat als debiteur vooraf al aangeeft niet van plan is om te gaan betalen dat je dat incasso traject mag overslaan en rechtstreeks naar de rechter mag.

Meen me zoiets te herinneren, zelfs dat je incassokosten in dat geval bij rechter ook niet vergoed krijgt omdat onnodig was omdat vooraf al duidelijk was dat debiteur niet zou gaan betalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

is het niet zo dat als debiteur vooraf al aangeeft niet van plan is om te gaan betalen dat je dat incasso traject mag overslaan en rechtstreeks naar de rechter mag.

Meen me zoiets te herinneren, zelfs dat je incassokosten in dat geval bij rechter ook niet vergoed krijgt omdat onnodig was omdat vooraf al duidelijk was dat debiteur niet zou gaan betalen.

 

Vorderingen zijn per direct opeisbaar, maar je moet een klant ook gelegenheid geven.

Daarnaast kun je onderling afspraken maken, zoals een betalingstermijn.


En voor b2c is er allerlei dwingend recht dat consumenten allerlei rechten verschaft. (Maar daar weet jij alles van.) :-)

 

Dat gezegd hebbende, kan ik me voorstellen dat als een klant zegt sowieso niet te zullen betalen en er verder geen andere afspraken zijn gemaakt, je meteen naar de rechter kan.

Edited by Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

is het niet zo dat als debiteur vooraf al aangeeft niet van plan is om te gaan betalen dat je dat incasso traject mag overslaan en rechtstreeks naar de rechter mag.

Meen me zoiets te herinneren, zelfs dat je incassokosten in dat geval bij rechter ook niet vergoed krijgt omdat onnodig was omdat vooraf al duidelijk was dat debiteur niet zou gaan betalen.

 

Klopt. Heb ik ook eens gehad. Ik had aangegeven dat ik een factuur niet zou gaan betalen en dat ze maar naar de rechter moesten gaan.  Toen hebben zij ook een incassobureau ingeschakeld, en het incassobureau heeft uiteindelijk een aparte rechtszaak tegen mij aangespannen om hun kosten betaald te krijgen. Die hebben ze verloren op basis van bovenstaand argument :classic_smile: 

Edited by Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard kan je, na verstrekken van correcte ingebrekestelling en verlopen van de geboden betalingstermijn, direct naar de kantonrechter.

 

Vaak wordt een incassobureau ingezet uit een soort gemakzucht, methode van uitbesteding, of om directe communicatie met een wanbetaler te voorkomen. maar het is niet -noodzakelijk- dat te doen. 

 

Als het gaat om een betwiste vordering kan een incassobureau in eerste instantie ook helemaal niets voor je doen: De tegenpartij stelt reden te hebben om niet of minder te hoeven betalen dat gevorderd, en mits daar enige gegronde reden voor is hoeft die ook niet meer met het incassobureau to communiceren, afgezien van mede te delen dat de vordering betwist is en dat dat de reden is voor het uitblijven van (een deel van) de  betaling. 

 

De vraag is vervolgens of en welk deel van de betaling niet langer verschuldigd is. Bij een grafisch ontwerp dat nimmer in gebruik wordt genomen kan ik me wel voorstellen dat dat minder dan 100% is, ook al is het werk technisch in orde, maar domweg niet naar de smaak van de afnemer. De vraag is dan wat wel een redelijk bedrag is: 17% klinkt uitermate mager, maar wat als het 70% zou zijn?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

7 hours ago, Benm said:

De vraag is vervolgens of en welk deel van de betaling niet langer verschuldigd is. Bij een grafisch ontwerp dat nimmer in gebruik wordt genomen kan ik me wel voorstellen dat dat minder dan 100% is, ook al is het werk technisch in orde, maar domweg niet naar de smaak van de afnemer. De vraag is dan wat wel een redelijk bedrag is: 17% klinkt uitermate mager, maar wat als het 70% zou zijn?

Ik kan me voorstellen dat we (beide partijen) kijken naar een redelijkerwijze verhouding bij het vastlopen van een project. Hier heb ik ook altijd voor opengestaan en op deze manier (gedeeld leed) ook altijd "problemen" met klanten makkelijk en vroegtijdig opgelost. Risico van het vak, zou ik maar zeggen.

 

Maar het gaat mij om het volgende. De klant heeft mij nooit zijn onvrede gecommuniceerd en trekt zich over nacht terug. Daarmee stelt hij zelf een honorarium vast die niet te discussiëren valt. Hij buigt geen cent. Bij zijn standpunt van factureer mij dit lage bedrag OF we zien elkaar wel in de rechtbank, ben ik genoodzaakt om naar de algemene voorwaarden te wenden waarin de volgende begin zin staat (rest is op pagina 1 terug te lezen)

On 01/04/2019 at 18:53, WalterdeBoer said:

8.1 Wanneer de opdrachtgever de overeenkomst opzegt zonder dat sprake is van verwijtbaar tekortschieten door de ontwerper,... [e.t.c]

 

En daarop (in mijn factuurvoorstel) kom ik hem al een kleine €500,- tegemoet om eventuele afronding verschillen in b.v. uren en uit een coulance tegemoet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat de houding is en blijft rest je waarschijnlijk niet zoveel anders dan een gang naar de rechter. 

 

Als er aantoonbaar communicatie is geweest waarin de klant aangeeft dat alles op de goede weg was, maar het opeens wil laten vallen nadat pakweg 80% van het werk gedaan heeft, dan is een "aanbod" van 17% wel heel erg mager. 

 

De crux is echter wel dat de rechter jou in grote mate in het gelijk stelt en de proceskosten neerlegt bij de tegenpartij. Wat dat betreft denk ik dat je wel juridische bijstand nodig hebt: je wilt niet in een situatie komen waarbij een rechter besluit dat je klant 30% ipv 17% moet betalen maar jij voor de proceskosten van het hele verhaal opdraait. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allen, op dit moment ben ik naar een advocaat gestapt. Zolang dat loopt hou ik mezelf hier even stil.
Ik hoop dat ik daarna met goed nieuws kan terug komen. Hartelijk dank iedereen, jullie hebben mij tot dusver al veel inzichten geboden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept