• 0

Fiscale Oudedagsreserve (FOR) afbouwen

Beste Guru's,

 

Ik heb een vraagje over de FOR. Ik heb nu 12 jaar een eenmanszaak en  op dit moment een bedrag in de FOR zitten.

 

Nu zat ik er aan te denken om de FOR langzaam af te bouwen. (zodat het zwaard van Damocles :P niet meer boven mijn hoofd hangt)

 

Nu mijn voorbeeld:

 

Stel ik ga dit jaar 2000 euro in dit ZZPPensioen stoppen EN ik laat de FOR met 2000 euro afnemen.

Klopt het dan dat:

 

1. De winst wordt vermeerderd met 2000 euro (door afname FOR)

2. Ik deze 2000 euro als kosten mag opvoeren als zijnde Inkomensvoorziening?(bij Inkomsten Belasting) Dus mijn Inkomen uit werk en woning wordt verlaagd. Dus dat ik daardoor minder belasting betaal.

 

Met name dat laatste (2) vind ik interessant. Het 1e  snap ik al. (denk ik :) )

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij heb ik mijn antwoord en mag hier een slotje op (of verwijderen)😊

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve

 

Quote

U kunt uw oudedagsvoorziening regelen door bijvoorbeeld de aankoop van een lijfrente bij een verzekeraar. De oudedagsreserve neemt af als u voor (een deel van) de reserve een lijfrente aankoopt. Het bedrag waarmee de reserve afneemt, is belastbare winst. Daar staat tegenover dat u de premie voor de aangekochte lijfrente kunt aftrekken.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb een iets andere maar gerelateerde vraag voor de experts.

 

In 2016 heb ik mijn FOR flink afgebouwd door 37000 in een ZZP pensioen te storten. Dit ZZP pensioen is een lijfrente vorm. Voor dat zelfde jaar heb ik 37000 aan lijfrente premie opgegeven bij de aangifte IB. Heb ik dit op de juiste manier gedaan, of had ik bij het afstorten rekening moeten houden met mijn jaarruimte?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

aangepast door Jackster
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.