• 0

Bedrijf verkocht, nu opnieuw gestart en in concurrentie

Een partij heeft zijn bedrijf/webshop aan mij verkocht. Hierbij is aangegeven dat hij zich wou richten op zijn 'fulltime loondient werk' en zijn kleine dochter die veel tijd in beslag nam.

 

Hij kwam betrouwbaar over en ik heb er niet overnagedacht dat die persoon zou kunnen liegen. Contractueel heb ik vastgesteld dat ik bedrijfsnaam/goodwill etc zou overnemen met het 'online vastgoed'. Iets als een concurrentie beding heb ik niet meer overnagedacht en staat dus ook niet in het contract. Ik weet dat vermelding van een jaar normaal is.

 

Maar goed. De overdracht heeft plaatsgevonden in december en die persoon is sinds februari alweer gestart met zijn activeitein die exact zijn aan hetgeen wat hij eerst deed.

 

Ik weet dat het enigzins mijn eigen fout is. Ik had het moeten vermelden en mensen zakelijk 'NOOIT' zomaar te vertrouwen op hun woord. Maar wat zijn nu de mogelijkheden om te op te pakken? Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
56 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Maakt hij gebruik van zaken die hij eerder aan jou verkocht heeft?

webshop (is nieuwe webshop b.v. gewoon een 1 op 1 kopie van wat hij aan jou verkocht heeft

productinformatie (unieke teksten)

klantenbestand/mailinglijst

etc.

en kan je dat aantonen?

 

Maakt hij gebruik van zaken die hij eerder aan jou verkocht heeft?

=Nee, soortgelijk. Het zijn wel 'unieke' teksten, maar je ziet wel overeenkomsten.

Klantenbestand kan die natuurlijk gebruiken gezien hij site heeft verkocht. Staat vast nog wel ergens bij hem.

Aantonen? Ik kan zien dat de webshop van hem is ivm naam en tel. etc.

Link naar reactie
  • 0

U zit flink in de nesten om het populair te zeggen.

Hebt u getuigen van de 'afspraken' en zijn die bereid verklaringen op papier te zetten?
Verder is van belang wat er precies verkocht is en of hij klanten nog benadert (en u dat kunt bewijzen).

 

Kortom, het hangt van de omstandigheden, de overeenkomst en bewijzen af of u tegen de concurrentie iets kunt doen of de overeenkomst kunt vernietigen op grond van dwaling.

 

Schakel een jurist in.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Tja, hoe nu te reageren op dit nieuwe openingsbericht als we de postgeschiedenis van deze gebruiker teruglezen!?

 

Quote

Ik weet dat het enigzins mijn eigen fout is. Ik had het moeten vermelden en mensen zakelijk 'NOOIT' zomaar te vertrouwen op hun woord. Maar wat zijn nu de mogelijkheden om te op te pakken? Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Jezelf profileren en het gewoon beter doen? Maakt dit verschil in een (naar ik vermoed) markt met meerdere of zelfs vele aanbieders?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

wat heb je eigenlijk gekocht: een heel bedrijf inclusief handels/bedrijfsnaam enz. of enkel de betreffende website/webshop? heb je zijn bestaande voorraad overgenomen en/of zijn inkoop accounts of heb je nieuwe accounts bij leveranciers moeten maken, en zat er echt serieuze omzet op die site/shop of was dat er niet of erg beperkt?

Er zijn namelijk op o.a. sitedeals ook veel figuren actief die niks anders doen dan webshop bouwen, paar euro omzet op halen en webshop verkopen vanwege gebrek aan tijd/andere plannen.

Na verkoop gooien ze kopie online en start het verhaal weer van voor af aan

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Highio zei:

Tja, hoe nu te reageren op dit nieuwe openingsbericht als we de postgeschiedenis van deze gebruiker teruglezen!?

 

Van een gebruiker die in eerdere posts aangaf al vele online concepten gekocht en verkocht te hebben én vragen stelde over oa auteursrechten kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je anno nu zoiets als een relatie- of concurrentiebeding en het auteursrecht niet standaard in je overeenkomst hebt staan. 

 

Staat het er niet in dan zou ik in dit geval zeggen: dikke pech, volgende keer beter. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit is een nuttige eerdere discussie, lijkt me.

Mijn zoekwoord was overigens "onrechtmatige concurrentie".

 

Kort gezegd, wat de verkoper doet, mag in bepaalde gevallen niet.

 

In elk geval mag hij niet zijn oude klanten benaderen.

 

Daarnaast mag hij onder bepaalde omstandigheden niet klanten in jouw verzorgingsgebied benaderen, niet zijn goodwill terugnemen en niet van zijn goede naam profiteren door jou klanten af te snoepen. Maar dat hangt allemaal van de omstandigheden af en zou je een advocaat moeten vragen.

aangepast door Branko Collin
Ontbrekend woord.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.