• 0

Als DGA jezelf detacheren

Hallo,

 

Ik ben net met mijn eigen werk BV-Holding BV gestart. Wil mij voornamelijk richten op eigen projecten en projectmatig engineering aannemen voor anderen.

 

Nu heb ik ook de vraag van een ander bedrijf gekregen of ik mij ook tijdelijk, tot een vacature bij hun vervuld wordt, voor 24 uur per week wil detacheren.

 

Omdat ik verder ook veel in machines moet investeren is/was mijn plan om in ieder geval het eerste jaar het DGA salaris op 0 te houden. Ik wil eigenlijk eerst alles wat over blijft  gebruiken om te investeren zonder leningen. Krom om eerst mezelf uit het bedrijf en dan prive terug te moeten lenen of het tegen rente extern te moeten.

 

Hoe gaat het met detacheren als DGA van je eigen bedrijf? Doe ik dit dan ook vanuit de werk BV of dat dan wel vanuit de holding? Waar heeft het invloed op als er op dit moment niemand op de loonlijst staat? Heb al wel een detacheringsovereenkomst gevonden. Vermoed dat er vast nog veel meer nodig is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een belangrijke reden voor de constructie van werk bv en holding is  om ondernemersrisicos en vermogensopbouw te scheiden. Je holding is bedoeld voor vermogensopbouw en je moet met je holding, behalve met je eigen werk bv('s) geen contracten aangaan met derden waar ondernemersrisico mee ontstaat. Dus als je wordt ingehuurd door dat bedrijf doe je dat via je werkmaatschappij.

 

Het gebruikelijk loon is niet aan te ontkomen alleen maar omdat jij wilt investeren, je verricht arbeid voor of namens de werkmaatschappij dus als er voldoende winst is zul je het gebruikelijk loon van 45.000 euro moeten "verlonen". En ja (een deel van) dat nettoloon kun je dan achterlaten in de BV, Er is namelijk geen verplichting om het nettoloon ook uit te betalen naar privé, maar de belastingdienst wil wel zijn deel aan loonbelasting (over het gebruikelijk loon) incasseren.  Er zijn daar geen constructies voor om dat te voorkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Ronald3x zei:

Hoe gaat het met detacheren als DGA van je eigen bedrijf?

 

Niet. Zowel jij als opdrachtgever moeten het woord "detacheren" snel vergeten. Jij bent geen uitzendbureau, dus kun je jezelf ook niet uitzenden en je moet dat ook niet willen. (tenzij je wilt gaan voldoen aan een hoop regelgeving en gedoe).

 

De enige manier waarop je dat wel goed en veilig zou kunnen doen is via een externe daadwerkelijke detacheerder of payrolbedrijf, maar dan raak je een hoop marge kwijt aan deze externe partij. Zonde want niet nodig. 

 

Veel praktischer is het als de opdrachtgever jou gewoon op projectbasis op overeenkomst van opdracht inhuurt tegen een uurtarief of fee. Jij stuurt dan vanuit je werkmaatschappij periodiek een factuur naar de opdrachtgever.

 

3 tips:

  • Maak gebruik van een goedgekeurde modelovereenkomst, dan vermijd je problemen met fictief dienstverband 
  • Denk wel even aan je eigen aansprakelijkheid; maar  als opdrachtgever toch van plan was je in te  huren via detachering, dan willen ze je wellicht ook wel vrijwaren. Laat dit dan wel even schriftelijk bevestigen! 
  • Bedenk je dat er nog een alternatief is: ga tijdelijk bij ze in loondienst voor 24 uur. Dan hoef je voorlopig ook nog zelf niets te regelen voor arbeidsongeschiktheid.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Alle 3 hartelijk dank voor jullie antwoorden! Ben heel blij met dit forum en internet tegenwoordig. Iemand heeft me met advies voor de opzet heel goed geholpen maar die is nu net met vakantie. 

 

Ze hebben een vacature staan dus die idd eerst deels vervullen is voor mij ook zeker een goede optie en voor hun ook niet direct nadelig. Zoals ik gehoord heb zijn door ziekte hun beide tekenaars uitgevallen. Als er al een fulltime iemand komt moet die ingewerkt worden. 

 

Ander is de project basis wat ik doe als uurtarief of vast fee per opdracht (1 a 2 weken) bij hun afspreken of uurtarief. Is ook hoe ik zelf bij start gedacht heb me te willen verhuren. Ook daar heb ik al basis modelovereenkomsten voor gemaakt. 

 

Hoop ook snel winst te maken en zeker de bedoeling om afdrachten netjes te doen. Blij om te weten dat het nettoloon niet uit betaald hoeft te worden in ieder geval. Dacht dat je als (je eigen) werkgever alsnog verplichting dan had voor loonuitbetaling. Blijft de betaling ervan dan staan totdat er voldoende winst voor is? 

 

Op dit moment heeft de werkmaatschappij ongeveer 5000 schuld bij de holding aan voorinvesteringen, de holding inclusief die van werkmaatschappij 13000 bij mij als privé lening. Nu wil ik binnen een maand machines bestellen voor 25000 plus transport import btw waarvan ik nu zelf nog 23000 kan inbrengen. Totdat draait  blijven inkomsten nog even ver achter op uitgaven. Moet ik dan ook met die schulden alsnog loon gaan uitkeren binnen de werkmaatschappij? 

Link naar reactie
  • 2
Op 3-4-2019 om 22:56, Ronald3x zei:

Alle 3 hartelijk dank voor jullie antwoorden!

 

3? Of bedoel je dat een van ons voor twee telt? :classic_laugh:

 

Op 3-4-2019 om 22:56, Ronald3x zei:

Dacht dat je als (je eigen) werkgever alsnog verplichting dan had voor loonuitbetaling.

 

Nee., alleen de afdracht van de loonheffing en premies Zvw is verplicht  

 

Op 3-4-2019 om 22:56, Ronald3x zei:

Blijft de betaling ervan dan staan totdat er voldoende winst voor is? 

 

Het blijft - als je het goed regel - staan totdat jij het alsnog naar privé wilt uitkeren. Dat heeft meestal meer te maken met liquiditeiten dan met winst; verwar beide begrippen vooral niet met elkaar: je kunt winst maken zonder dat je een cent op de bank hebt staan. 

 

Op 3-4-2019 om 22:56, Ronald3x zei:

Moet ik dan ook met die schulden alsnog loon gaan uitkeren binnen de werkmaatschappij? 

 

Schulden zeggen niets over de winst. Je kunt veel winst maken en toch veel schulden hebben. 

Verder zijn € 25.000,- aan investeringen geen kosten die de winst verlagen : alleen de afschrijving verlaagt de winst

En nogmaals: je hoef geen loon uit te keren, alleen de loonbelasting af te dragen

 

Al met al nogal basale vragen, wat de volgende wedervragen doet opwerpen:

  • Wat was de uiteindelijke reden om te kiezen voor deze constructie en niet bijvoorbeeld starten vanuit een eenmanszaak (dat zou je bij weinig winst al sowieso bijna € 10.000,- fiscaal voordeel opleveren ten opzichte van een BV, en veel minder kosten)
  • Wie doet jouw boekhouding? Je hebt (nog) niet voldoende kennis om dat zelf te doen

 

En tot slot: lees ook eens het handboek ondernemen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Even getwijfeld of ik nog weer zou antwoorden. Vragen stellen zijn forums voor toch? Groot deel van basis boekhouding doe ik nu zelf en gaat ook prima. Klinkt als een van de meest goede raadgevers net als de melkboer maar ben veel geholpen tot nu toe door buurman en buurman;) Vooral op dat moment kwam er even teveel op me af omdat zaken harder gingen als verwacht en niet maanden zou moeten starten met keutelopdrachtjes maar wel gelijk goede opdracht te pakken.

 

In dat juist omdat ik als BV serieuzer gezien wordt als eenmanszaak, ben blij met dat advies want merk het bij klanten en toeleveranciers. Ook de toekomst is dan al voorbereid.

 

Wat betreft de 3, er is ook een persoon zo vriendelijk geweest om een heel goed antwoord via PB te sturen. Zeker die persoon ben ik ook dankbaar. Valt nog mee met personen dubbel tellen, ik antwoorde na de berichten in mail gelezen te hebben en dus niet gezien een een PB was.

 

Maar hou het voor verdere vragen maar even weer bij buurman….

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Ronald3x zei:

Even getwijfeld of ik nog weer zou antwoorden. Vragen stellen zijn forums voor toch?

 

Dit doet me denken aan de  beroemde woorden van de grote filosoof Michael Philip Jagger:

You can't always get what you want
You can't always get what you want
You can't always get what you want
But if you try sometimes you might find
You get what you need

 

Zo werkt het op Higherlevel ook: niet de antwoorden die je graag zou willen krijgen, maar wel de antwoorden die je nodig hebt. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.