• 0

Voorraad- Help! Volledige kosten en/of op de balans?

Ik heb een vraag over voorraad.  Mijn broer en ik hebben blijkbaar een uiteenlopende verwerking van voorraad. Op internet lees ik diverse berichten. 

 

In het kort:

 

Begin 2017 heb ik  1000 cd”s gekocht om 

1. Uit te delen tijdens optredens

2. Te verkopen tijdens optredens.

 

in dit jaar heb 1000* 3 euro inkoopprijs opgenomen als  (ineens)kosten en daar tegenover een de resterende 300 stuks opgenomen op mijn balans. 

 

Nu dit jaar heb ik nog 50 stuks over en dacht ik dat ik in de balans van 2018 enkel de nieuwe waarde hoef op te nemen. (50*3 euro).

 

mijn broer zegt dat ik het gehele bedrag niet op de balans had moeten zetten. 

 

Doe ik iets verkeerd en wat kan ik corrigeren? Of zit ik goed?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is het een of het ander.

Of in de kosten, of op de balans. Maar niet allebei. En daar lijkt het nu een beetje op?

Want je hebt er 1.000 gekocht...1000 "als (ineens)kosten"...en resterende 300(???) op de balans?

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt! 

 

Dus wat is dan verstandig. 

Ineens de kosten a 1000*3=3000 euro inboeken en alles van de balans afhalen? Moet ik de aangifte herzien denk ik. 

 

Of moet ik het verplicht op de balans zetten? Als ik ze over de jaren heen gebruik en verkoop. 

Link naar reactie
  • 0

Nee want je als jij 1000 stuks koopt van iets en je hebt er 300 over op het einde van het jaar dan moet je die 300 opvoeren als voorraad zeker als je weer een jaar later nog steeds 50 stuks op voorraad hebt.

 

En dat doe je door je (inkoop)kosten te verlagen en je balans - voorraad rekening met 900 euro te verhogen. zoals je, als het goed is, in 2017 hebt gedaan.

en in 2018 boek je dan weer 250 stuks af van de voorraad naar de kosten zodat je eind voorraad 50 stuks is.

Het kan nooit zijn dat je in het verleden zowel kosten als voorraad hebt genomen tenzij je maar wat zit aan te rommelen in excel, maar dan is er vast veel meer mis dan alleen dubbele vermelding van kosten en voorraad.

Als je de regels van het boekhouden volgt dan moet je bij het opvoeren van voorraad die al als kosten geboekt waren ook de kosten verlaagd hebben anders is je boekhouding niet in evenwicht. Maar zonder jou boekhouding te zien kan niemand bepalen wat je nu exact moet aanpassen. Dat hangt namelijk sterk af van wat je exact gedaan hebt en of dat fout is gegaan of dat je het hier alleen wat onhandig uitlegt maar boekhoudkundig wel goed is gegaan.

Link naar reactie
  • 0

Artikelen die je aan de voorraad onttrekt om op braderieën en zo als promotiemateriaal te gebruiken, vallen niet meer onder voorraad. Hoe dat boekhoudkundig verder werkt, weet ik niet, want ik werk zelf niet met voorraad, dus heb daar nooit over hoeven na te denken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.