Jump to content
beginnend

Verkoop tweedehands goederen voor klant

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

 

Wij hebben een autobedrijf waar we tweedehands auto's verkopen (onder marge regeling). Echter kunnen we ook adverteren voor klanten die hun auto willen verkopen zonder dat de auto in het bedrijfsvoorraad geplaatst wordt. Dus dan verkopen we de auto in opdracht van de klant, waarbij we een x bedrag afspreken die wij zullen krijgen na de verkoop van de auto.  Een voorbeeld: Klant A komt met de vraag of we zijn auto kunnen verkopen voor minimaal 1000 euro. Wij als bedrijf (B) maken een overeenkomst met A en vermelden dat we 20 procent van de verkoopprijs zullen factureren na de verkoop van de auto aan klant C. Het lukt ons om de auto te verkopen aan klant C voor een hoger prijs van 1200 euro. We zullen in opdracht van klant A een verkoopfactuur (onder vermelding van marge regeling) aan klant C maken. En krijgt klant A dus een factuur van ons waarbij wordt vermeld voor hoeveel de auto is verkocht en dat er 240 euro betaald moet worden.  Wij dragen 21% btw van 240 euro over aan de fiscus. De factuur die aan klant C is overhandigd krijgt klant A (of moeten wij dit ook bewaren of iets mee doen?)

 

Helaas kan ik niet veel vinden op internet over de administratie die bijgehouden moet worden van een dergelijke verkoop (consignatie dus) en over wat er afgedragen moet worden aan de fiscus.

Nu is mijn vraag: Gaat bovenstaande goed? of moeten we nog letten op andere zaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je verhandelt het eigendom van een ander, dus je verleent een (makelaars-)dienst wat belast is met het hoge BTW-tarief en dat is ook wat jij moet factureren/administreren. Hoe A aan C factureert, is de verantwoordelijkheid van A.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou dit anders doen, C koopt van B, niet van A. A wil vast niet factureren aan C. Ik stuurde als B een factuur naar C en een credit naar A. Beide zonder btw. Veel simpeler en ik denk belastingtechnisch ook prima in orde. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden, Markilanosz zei:

ik denk belastingtechnisch ook prima in orde. 

nou als ondernemer zonder btw factureren is verre van prima in orde

 

of bedoelde je wat anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Marge regeling, dat houd toch in dat je zonder btw factureert? Je koopt de auto in zonder btw en verkoopt hem ook zonder btw. Ik ben geen auto handelaar, maar dat is wat ik ervan begrijp.

Edited by Markilanosz

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuten geleden, Markilanosz zei:

Marge regeling, dat houd toch in dat je zonder btw factureert? Je koopt de auto in zonder btw en verkoopt hem ook zonder btw. Ik ben geen auto handelaar, maar dat is wat ik ervan begrijp.

BTW op auto's is niet altijd verrekenbaar, maar de dienst om als ondernemer auto's voor een ander te verhandelen is wel altijd BTW-plichtig.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, Markilanosz zei:

Marge regeling, dat houd toch in dat je zonder btw factureert? Je koopt de auto in zonder btw en verkoopt hem ook zonder btw. Ik ben geen auto handelaar, maar dat is wat ik ervan begrijp.

 

Bij de margeregeling berekent de ondernemer de btw niet over de omzet, maar over het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs, de winstmarge. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik ben er geen specialist in, maar ik doe het altijd als volgt:

-je maakt voor C een gewone factuur, volgens de margeregeling

-je maakt voor A een inkoopverklaring volgens de margeregeling die A ondertekend.

Edited by Wkhoek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals bovenstaand omschreven is  kan prima, als je de "winst" tussen inkoop en verkoop gelijk is aan je commissie inclusief BTW....

 

Stel je verkoopt in opdracht een auto voor 1200 (marge). Je commissie is 10% (inclusief btw?) dan stuur je een inkoop factuur van 1080 naar A

Zelf heb je een "winst" van 120 euro waar je de BTW nog over moet afdragen... hou je een winst 99.17

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankjewel voor de bovenstaande reacties. 

 

En heeft iemand enig idee of er administratie bijgehouden moet worden als er gratis advertenties worden geplaatst (dus voor vrienden en familie). Hierbij zullen wij dus niks verdienen. Moeten we hiervan iets bijhouden? Zal de belastingdienst hiervan iets kunnen zeggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept